omsiliconering... en liten fundering

#1 - 24 maj 2006 22:18
Har nyligen köpt ett Zooline 540l ramakvarium (beg). När vi skulle provfylla det häromdan så märkte vi att det läckte i ena hörnet.

Så nu hur jag påbörjat projekt omsiliconering. Har aldrig gjort det förut men nån gång måste vara den första :)

Där bottenglasset slutar så ligger frontglasset och sidoglaset några mm ifrån bottenglasets kant. Behöver man ta bort den siliconen som ligger emellan glaset där, eller räcker det att jag tar bort siliconet som sitter på glaset...? Har nämligen lyckats fått bort den fogen på några ställen...

Hoppas nån förstår vad jag menar och kan hjälpa mig med detta.. :)
#2 - 24 maj 2006 23:33
Nej du kan behålla den silikonen men om du får bort så mycket som möjligt så är det bättre...

Kom ihåg bara kolla vad din tub med silicon säger giftfri och att den klarar den storleken på kar..

Det VIKTIGASTE är att få bort så mycket av silconet på rutorna och se till att tvätta med typ ren acceton.

Lycka till
#3 - 25 maj 2006 07:54
Vad bra. Då blir det att hoppa ner i karet och börja skrapa då :)
#4 - 26 maj 2006 11:33
skär rent med rakblad
Skär inte in mellan glasen bara.

Tvätta med sprit o se till så det blir rent.

sen är de bara o sätta igång: blir de inte bra första gången så bara göra om tills du är nöjd
#5 - 27 maj 2006 01:08
Vänta inte för länge med att stryka ut fogarna. Har siliconet skinnat sig blir det skrynkligt när man skall stryka ut det.
#6 - 27 maj 2006 16:56
Vi skärde rent de gamla silikonet vi tog inte bort de i springan och sen la vi på nytt....sen lät vi de torka i typ 1-2 dagar...och än läcker det inte...Så det är så svårt...dock är detta ett aluram..men ändå!
#7 - 27 maj 2006 18:35
Bara man gjort rent det ordentligt från gammal silicon och flottfläckar så ska det hålla tätt.Sen se till så det inte kommer luft bubblor i det nya siliconet.
#8 - 27 maj 2006 20:27
[QUOTE=santa]Bara man gjort rent det ordentligt från gammal silicon och flottfläckar så ska det hålla tätt.Sen se till så det inte kommer luft bubblor i det nya siliconet.[/QUOTE]

Precis...
Men låt det gärna härda i en vecka ungefär innan ni fyller upp helt å lägger i fisk.
#9 - 28 maj 2006 12:58
La siliconet idag. Gick rätt bra, men jag lär inte få nåt pris för den snyggaste fogen :) Huvudsaken är att det är tätt.

Nu kommer det få stå i en vecka ungefär. Sen ska jag fylla upp det med vatten och låta det stå några dagar för att se att det verkligen inte läcker.

Sen är det bara att sätta dit btn´n o ställa allt på plats :)

Annons