Ömsar skal

#1 - 1 november 2007 11:01
Var och flyttade på några flytväxter och såg vad jag trodde var ett " tomt skal " bland växterna, det började flyta runt i vattnet så jag tog det i handen och tyckte det var rätt tufft att se. Insåg när jag hade det i handen att det förmodligen var själva räkan, vit genomskinlig och lite geléartad, ( jag har red crystal ). Nu liggen den instoppad bland min lavamossa och jag är rädd att jag skadat den på något sätt.....de är ju så känsliga utan sitt skal och har liksom ingen styrsel på kroppen!! Ska jag låta den ligga där? Funderade på om den skulle få ligga i håven i vattnet så den blir lite skyddad.....också tänkte jag att det kanske var en anledning till att den var vid ytan, kanske behöver bra vattenflöde för tillväxten av nytt skal eller så!?
Tycker det är jättesvårt att hitta bra information.....

Tacksam för svar......
#2 - 1 november 2007 11:02
En fråga till: hur lång tid tar det för de att bilda ett nytt skal?
#3 - 1 november 2007 11:24
Det nya skalet utvecklas under/innanför det gamla innan dom ömsar det om jag inte har helt fel.
#4 - 1 november 2007 11:39
SO SORRY!

Det var skalet! Hittade precis räkan i fråga, sitter inne i hörnet och ser ut att må toppen :). Blev riktigt skakis där ett tag....bara det att jag trodde det ömsade skalet skulle ha färgerna och inte vara helt färglöst! min första ömsning, man lär så länge man lever.....
#5 - 6 januari 2008 21:02
Blir färgerna på räkorna mer klara direkt efter ömsningen?
#6 - 6 januari 2008 21:19
Ja. på mina blir dem det ialla fall.
#7 - 6 januari 2008 21:30
Kul, då kanske jag kan se vem av dom som har ömsat då... jag fick för mig att det var en död räka först men sen såg jag ju att det var ett tomt skal :)

Hur ofta ömsar en crystal red på ett ungefär?
#8 - 6 januari 2008 22:07
Jag har precis flyttat ut mina Crystal red ock Crystal black till min nya lokal där ja har alla odlings karen. Flytten var i fredags ock igår innan ja gick för dagen såg ja att alla räkorna simmade runt som tokar men det brukar dom göra när det är någon hona som är beredd för parning.

Så i morse så hadde ja 9 skal på botten ock nu i kväll har ja 9 räkor som bär på ägg. 2 av dom är crystal black honor så om ett par veckor så finns risken att mitt kar formligen kokar av små räkor.

Hur ofta räkor ömsar beror lite på olika saker. Saker ja märkt som spelar in är
Foder , Temperatur , vatten kvalite ock mängden på foder. Men dom ömsar ju skalen pga att dom behöver ett större. Dom reparerar sig skälva också vid ömsning ja har filter räkor ( Atyopsis moluccensis) ock där har ja en hona som hadde förlorat ett ben men efter ömsningen så har nu alla ben igen.

Annons