Ömsar räkor??

#1 - 3 oktober 2005 21:03
När jag tittade till mina 2 räkor häromdagen så var dom jättepigga o simmade runt o hade sig, när jag sedan skulle mata dom så blev jag väldigt ledsen för på botten låg d ett räkskal=(, men döm av min förvåning när jag hittade bägge 2 igen =)).
till frågan : ömsar dom små rackarna el vad??
Vet inte riktigt vad d e för sort på dom men tror att d e nån slags Amonoräkor lr vad dom nu heter..
D e genomskinliga med små svarta prickar på sidorna. Och är ca 2½ - 3 cm långa.
Den ena bär typ på rom hela tiden, hon e lite större än den andra o den andra gör d aldrig.
Kan det vara en hona och en hane då men han verkar i så fall vara väldigt förvirrad för d blir aldrig några bäbisar =( llr e d bara en liten hona??
#2 - 3 oktober 2005 21:09
Ja, de ömsar skal. Det låter som amanos du har. Honorna är större och rundare än hanarna. Minns inte riktigt hur länge de bär äggen innan de blir yngel...

//Camilla
#3 - 3 oktober 2005 23:02
små amanos kan ömsa så ofta som var 14:e dag medans vuxna kan ömsa så sällan som var 6:e månad.

vill du se bilder på räkor kan du klicka på länken i min signatur och titta på "skaldjur"
#4 - 4 oktober 2005 05:01
De bär på romen i ca 5 veckor men om man inte vet vad man ska göra sedan blir det inget eftersom de kräver saltvatten en tid efter kläckning (de nya).

http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
#5 - 4 oktober 2005 13:57
verkar finnas olika "versioner" av amano där en kan göra småräkor i sötvatten.

den enda skillnaden ja vet mellan räkorna är om dom har svarta prickar eller inte
#6 - 4 oktober 2005 16:07
Tack =)

Tack Raven för att jag kunde se hur dom såg ut o när jag kollade på bilderna så e d nog Amano jag har...
Då behöver jag inte fundera mer på döda räkor utan då e d förhoppningsvis bara skal jag ser nästa gång nån av dom ömsar =)
#7 - 4 oktober 2005 17:08
Alla räkor, humrar eller vad liknande ömsar skal.
Det är det enda sättet att växa på om man är försedd med ett sk "exoskeleton" - fritt översatt skelett utanpå istället (för som vi ryggradsdjur har det) inuti...
Mina Triops ömsar skal var eller varannan dag nästan...
#8 - 4 oktober 2005 17:58
hej..

ja det tror jag för det har mina också gjort..;)
ja det undrar jag med honan har massa rom fast det bli inget..=/
/pernilla

[QUOTE=liven]När jag tittade till mina 2 räkor häromdagen så var dom jättepigga o simmade runt o hade sig, när jag sedan skulle mata dom så blev jag väldigt ledsen för på botten låg d ett räkskal=(, men döm av min förvåning när jag hittade bägge 2 igen =)).
till frågan : ömsar dom små rackarna el vad??
Vet inte riktigt vad d e för sort på dom men tror att d e nån slags Amonoräkor lr vad dom nu heter..
D e genomskinliga med små svarta prickar på sidorna. Och är ca 2½ - 3 cm långa.
Den ena bär typ på rom hela tiden, hon e lite större än den andra o den andra gör d aldrig.
Kan det vara en hona och en hane då men han verkar i så fall vara väldigt förvirrad för d blir aldrig några bäbisar =( llr e d bara en liten hona??[/QUOTE]
#9 - 5 oktober 2005 07:26
Man brukar se om det är någon döing för då brukar det finnas vit-rosa kött i skalet.
Om det bara är "genomskinligt" skal är det troligen bara ömsning.
#10 - 12 september 2006 18:37
erikthur skrev:
"exoskeleton" - fritt översatt skelett utanpå istället
Exoskelett på svenska ;-)

Annons