Idag blev jag inringd för jobb på ett äldreboende där jag sommarjobbat och fick mig en liten funderare.
När jag skulle hem och hade lämnat avdelningen insåg jag att då jag inte hade några nycklar, då jag bara blev akutinkallad och kunde därför inte gå till nästan någon toalett eller omklädningsrum. Herrarnas kom jag absolut inte in till (en lång jäkla mörk gammal tandläkarkorridor på andra sidan huset) men hade nog inte gått dit ändå då det helt enkelt är absurt uselt placerat för killarna.
Jag hade lånat kläder för dagen ifrån det ena damomklädningsrummet där garderoben finns och eftersom jag visste att det var ett olåst rum med en tvättkorg gick jag dit. Att ta upp entrétoaletten för att byta om känns dumt.
När jag väl kommit till rummet gick jag på toa och passade då på att även byta om där inne. Medan jag byter om hör jag någon komma in i rummet. När jag sedan går ut ur toaletten står en tjej i min ålder och byter om (men hon måste hört mig snubbla runt på toan). Jag inte mer än bara skymtar henne med blicken och säger artigt "hej" som i vilken situation som helst medan jag går mot tvättkorgen.
Det var inte före jag gick ut från huset som ens reflekterade över att folk kan ta illa upp av detta. För mig skulle det personligen inte alls vara konstigt med delade omklädningsrum och duschar på arbetsplatsen då jag helt sonika tror att DET vore ett stort steg mot jämlikhet. Man suddar ut artificiella genusgränser helt enkelt.
Googlade runt och jag verkar ha begått den 8:e dödssynden genom att gå in i damernas omklädningsrum.
- Så var mitt betéende dåligt?
- Varför har man uppdelade rum?
- Vore gemensamma rum vara en bra grej?
- Skulle det kunna minska behovet av allt "så här olika ser människor ut i verkligheten"?
- Står man ens och "glor" på en arbetskamrat i en sådan situation?
- Varför är "motsatta könet" så stigmatiserat att man inte ens kan byta om i samma rum pga av att det bli pinsamt eller liknande?
Långt inlägg men mina tankar är långa kring ämnet. ;)