Ok, det här är med största sannolikhet ingen sjukdom så kanske postar jag under fel rubrik men nu är det bråttom.
När jag kom hem idag efter alla julklappsbestyr så upptäckte jag att en av mina nyinköpta Geophagus (red head tapajos) var död. Jag tänkte inte så mycket på det förrän jag upptäckte att en av mina diskusar också flöt uppe vid ytan. Två döda fiskar är ingen tillfällighet!
Jag bytte omedelbart 60% vatten och rengjorde bägge ytterfiltren. Efter detta upptäckte jag ytterligare en död Geophagus (samt en saknad) och ytterligare en död Diskus. En diskus som simmade upp och ner lyckades jag rädda genom att panikflytta den till annat kar. Mina scalarer och övriga diskusar beter sig lite märkligt medan två överlevande Geophagus far omkring som om inget hade hänt. Tetrorna (rosentetror och de erkänt ömtåliga rödmunstetrorna) far omkring och mår oerhört bra, i synnerhet rödmunstetrorna verkar trivas när de inte känner sig hotade.
Något måste vara fel med vattnet men vad? Jag har bytt ytterligare 40% vatten och avvaktar resultatet. Kvar i karet (600 L) är ytterligare ett antal diskus, scalarer, Geophagus samt tetror. Karet har gått i närmare ett år utan problem och förändringar jag gjort nyligen är inköp av Geophagus (en vecka sedan) samt rödmunstetror (2 veckor sedan). För två veckor sedan medicinerade jag mot Hexamitos (eSHa Hexamita).
Please, hjälp!