ombygge av ljusramp

#1 - 30 november 2005 09:23
jag har små planer på att bygga om min ljusramp. har en heltäckandes ramp till mitt 375l (150*50*50) men det e endast 4*36w iden. Men om man klär av hela rampen naken, alltså, så att man har endast "skalet"/chassit kvar. Så tar man alla rör o sätter dem precis bredvid varandra. och tar transformatorerna o sätter dem på en mdf-skiva någon annan stans.
då måset man väl kunna sätta i minst 2 till av denna:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=342528306&pf_id=SE-420268&dept_id=SE-424

om man gör likadant med den då, alltså att man klär av den, tar ur transformaton, och ljushållaren o sätter fast det i ramen.

o inte bara det, tänkte att man kunde klä in hela insidan av ramen i slätt aluminiumfolie?

Eller tror ni jag är helt ute o cyklar?
#2 - 30 november 2005 09:29
Det är bara att prova.Var försiktig med folien bara då den lätt går sönder. Tänkte du limma den då eller?? Passa i så fall limsorten bara så du inte får någon med lösningsmedel som ställer till det för dig.Men det är ju detta som är roligt med akvarier att prova och fixa så kör hårt.Går det inte kan du alltid bygga en helt ny ramp med lysrör och spottar och moonlightbelysning och gud vet allt.Hej!!
#3 - 30 november 2005 09:47
Behöver du verkligen mer ljus då?
Jag kör 4x36W till mitt 540l, tycker det är helt perfekt. Växterna verkar trivas bra också :)
Menar du att du ska ha rampen helt naken? Eller är det bara när du bygger om den?

Aluminiumfolie är inte att rekomendera, bättre att bara lacka den vitt invändigt.
#4 - 30 november 2005 10:12
Ja, alltså, man strippar hela "lådan" som det faktiskt är. så man har transformatorerna någon annan stans, för dem tar en hel del plats. så får man samtidigt plats med minst 1 rör till, fast jag tänkte att man kanske skulle kunna göra med ett T5 rör ist. får med watt då juh.

Alufolie speglar iaf lite, det gör inte målarfärg. sen hur det ser ut spelar ingen roll, funktionen går ju före.

o ja, jag tror jag behöver lite... det finns dem växter som ska vara korta som blir långa för att man har lite ljus, dem sträcker sig mot ljuset, men har du tillräckligt med ljus så håller dem sig korta, plus att det e snyggt när det verkligen lyser upp i karet.

vad har du för ramp? (Y0da alltså)
#5 - 30 november 2005 17:28
Och varför inte det??? Har provat folie och det funkar bra om du inte skrynklar den för mycket.
#6 - 1 december 2005 01:50
[QUOTE=y0da]Aluminiumfolie är inte att rekomendera, bättre att bara lacka den vitt invändigt.[/QUOTE]

matt vit färg är effektivare på att skicka tillbaka ljuset än vad alufolie är och skillnaden är rätt stor.

mozze om du ska köra med såna tänk att dom inte är gjorda för akvariebruk.
tänk också på att om nåt går åt helvete typ börjar brinna nån får ström i sej eller dylikt så kan det mycket väl va så att du står försäkringslös.
#7 - 1 december 2005 12:36
den delen e jag inte orolig över.. den biter lägger jag över på min far, som är elektriker :D

han får komma på med en bra ritning på strömmen. så sköter jag bygget :D visst e jag smart!
#8 - 2 december 2005 17:43
[QUOTE=Raven][QUOTE=y0da]Aluminiumfolie är inte att rekomendera, bättre att bara lacka den vitt invändigt.[/QUOTE]

matt vit färg är effektivare på att skicka tillbaka ljuset än vad alufolie är och skillnaden är rätt stor.

mozze om du ska köra med såna tänk att dom inte är gjorda för akvariebruk.
tänk också på att om nåt går åt helvete typ börjar brinna nån får ström i sej eller dylikt så kan det mycket väl va så att du står försäkringslös.[/QUOTE]
Ok.Det var intressant att veta.
#9 - 2 december 2005 22:26
Det kan absolut inte stämma att vit färg reflekterar ljus bättre än alufolie. Vit färg kanske sprider ljuset mycket bättre än alufolie men inte reflekterar. Bara en spegel reflekterar ljuset bättre.
#10 - 2 december 2005 22:32
[QUOTE=DadoSwe]Det kan absolut inte stämma att vit färg reflekterar ljus bättre än alufolie. Vit färg kanske sprider ljuset mycket bättre än alufolie men inte reflekterar. Bara en spegel reflekterar ljuset bättre.[/QUOTE]

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=666848&postcount=16

Annons