Ombygge av glödlampsramp till lysrör

#1 - 16 augusti 2004 21:33
Jag håller på att bygga om en glödlampsramp till lysrör.
Jag har tagit en fästningsanordning för lysrör från en gammal ramp. Sen har jag tagit bort allt som har med glödlampa att göra från den f.d glödlampsrampen.
Det återstår alltså bara att montera lysrörsanordningen i rampen. Rampen är 86 cm lång invändigt.
Hur monterar man detta på ett smidigt sätt så att ett akvarielysrör av standardlängd passar???
#2 - 16 augusti 2004 21:47

Jag är kanske en fegis men jag skulle aldrig sätta ett sådant bygge över ett kar fullt med vatten om jag inte hade en seriös jordfelsbrytare !!

Det kan knittra rätt så rejält annars :)

Köp ett monteringskit för akvarie istället så får du en vattentät sak som har fördelen att ha elektroniken på golvet dessutom.

Finns på www.pwss.nu !
#3 - 16 augusti 2004 22:26
Vad kostar det att köpa alla delar till en lysrörsarmatur? Det är ju inte direkt bara fästena i hörnen utan även en reaktor och konding med. Blir det inte ungefär lika dyrt att köpa en ny? Att den dessutom kan vara livsfarlig är ju en annan aspekt på det hela men det har ju redan oveb tagit upp.
#4 - 17 augusti 2004 07:11
På rekatorn står det för vilka lysrör den passar till. Alla olika watt tal på lysrör motsvaras av en speciell längd. Det du måste göra är att läsa på reaktorn och sedan sätta hållarna så närma varandra som just det weatttalet kräver. Sen vill jag också avråda och det strängaste att göra detta själv då du verkar sakna de mest grundläggande kunskaperna om el.
MVH
Magnus
#5 - 17 augusti 2004 09:01
Är det verkligen så farligt? Det enda jag ska göra är ju att fästa sakerna i rampen(limma lr skruva). (Det framgick kanske inte i mitt första inlägg) men alla eldon är färdiga. Rampen de kommer kommer ifrån var fullt fungerande och komplett innan demonteringen.
Men ifall det är så att längden på lysröret motsvaras av ett watt-tal så funkar det inte eftersom det i den f.d lysrörsrampen satt längre rör en vad det kommer att göra i glödlampsrampen För övrigt saknar jag inte de mest grundläggande elkunskaperna.
#6 - 17 augusti 2004 09:24
Att känna till förhållandet om watttal/längd anser jag vara en grundläggande kunskap man bör ha långt innan man börjar. Gå till din närmaste akvariebutik och beställ vattenskyddade kopplingsatser i stället. Jag har svårt att tro att en behörig elektriker skulle koppla med begagnade ej vattenskyddade grejor av säkerhetsskäl.
MVH
Magnus
#7 - 17 augusti 2004 10:38
Jag anser inte att förhållandet mellan watttal och längd på lysrör är en grundkunskap, men i just det här arbetet var det nödvändigt att veta.

Blir det säkert och billigt om jag beställer kopplingsatser?
Eller är det bättre än att köpa ny ramp om man väger arbete mot kostnad?

#8 - 17 augusti 2004 10:58
En kopplingsats för 1 rör kostar väl runt 250 kr, en ny ramp kostar väl en hundring till.
MVH
Magnus
#9 - 17 augusti 2004 12:07
inte värt att pilla med gamla armaturer
i fall man inte har full elkompetens.

köp en ny , det blir bättre och säkrare.

mvh/
Baggen
#10 - 17 augusti 2004 12:23
Om man har full elkompetens så tror jag inte att man tar en gammal reaktor överhuvudtaget. Jag har läst en utvärdering på saltvattensguiden som säger att den nya reaktorn är betald efter 6 månaders drift pga lägre strömförbrukning. Det som inte räknats med är att lysrören slits snabbare med de gamla reaktorerna.
MVH
Magnus
#11 - 17 augusti 2004 12:23
Håller med om att det nog är billigast i längden att köpa en färdig ramp eller kopplingssats. Att jag sen bygger och ställer till det har med kunskaper att göra. Jag kan och vågar utan att vara dumdristig. Ska det byggas själv ska det vara fuktsäkrat och jordat eller jordfelsbrytare inkopplad. Men man ska inte chansa. I min nya lägenhet hängde fyra stycken 230V kablar (med ström!!) lösa i köket. Gissa om jag fick mig en "kyss" - dårarna hade dragit kablar direkt från kopplingsdosan utan någon som helst avstängning och sen bara lämnat dem osäkrade!! Väl valda ord uttrycktes om föregående lägenhetsinnehavares härkomst, vanor och slutliga destination........
#12 - 17 augusti 2004 12:31
Ja elektroniska reaktorer är väldans mycket snålare i förbrukning än den "vanliga" kärnan, det kan i vissa fall röra sig om en halvering i förbrukning, ska härnäst byta reaktorer till 2*36W lysrör snart och tänkte mäta före och efter förbrukningen, har inte fått tummen ur och hämtat tillbaks energimätaren ännu bara ;)
#13 - 17 augusti 2004 12:35
Väl valda ord uttrycktes om föregående lägenhetsinnehavares härkomst, vanor och slutliga destination........

fnisss, här hemma är det förbjudet att uttala sig så. Såvidare dom inte faktiskt kommer från hälsingland[:-68]
MVH
Magnus
#14 - 17 augusti 2004 13:13
Vad kostar en Metallhalogenramp i samma storlek(86 cm)?
#15 - 17 augusti 2004 13:38
Hej !

jag håller med föregående om elsäkerhet.Bättre att köpa lös reaktor och vattentäta anslutningar till lysröret.Jag har själv gjort så när jag vill öka på ljusstyrkan i mina stora akvarium.Jag köpte Aquael's satser för 195:- styck hos min akvariehandlare...se länk:

http://www.aquael.com.pl/en/akwarystyka/zasilacze.php?id=89

Mvh Jan
#16 - 17 augusti 2004 13:40
Kolla runt i nätbutikerna så hittar du priser, om du sen vill handla lokalt är ju upp till dig. Du får i alla fall en fingervisning om priset.

www.pwss.nu tex
#17 - 17 augusti 2004 14:30
Ursprungligen skickat av Pepe

Vad kostar en Metallhalogenramp i samma storlek(86 cm)?

Metallhalogen är frihängande lampor inte ramper. Den minsta är på 70watt, funkar bra till växtakvarium runt 150 liter eller vanliga kar på 300 liter. Har du mindre än så tycker jag inte du skall välja metallhalogen pga algodlingsrisken.

Kul att börja med gamla gjutjärnsballaster för att spara pengar för att sedan fortsätta med att kolla på 3000 kr alternativ.
MVH
Magnus
#18 - 18 augusti 2004 07:52
Nu fick jag reda på att det var dyrt och dessutom opassande alternativ till mitt akvarium... Tack! Men detta är väl ändå ett forum. Man ska ju inte behöva bli idiotförklarad för att man frågar något? Jag visste inte någonting om metallhalogen, läste att det var bra och frågade vilken prisklass det låg i.
#19 - 18 augusti 2004 08:09
Men detta är väl ändå ett forum. Man ska ju inte behöva bli idiotförklarad för att man frågar något?

Definitivt inte! Vem har idiotförklarat dig och varför?

MVH
Magnus

#20 - 18 augusti 2004 09:10
Kul att börja med gamla gjutjärnsballaster för att spara pengar för att sedan fortsätta med att kolla på 3000 kr alternativ.

Var det ett skämt eller?
Isåfall var jag för morgonsur för att fatta...
#21 - 18 augusti 2004 13:54
OKI, det var i vart fall inte min mening att idiotförklara dig, men inte heller var det meningen som ett skämt. Om du vill så tar jag bort inlägget, förlåt.
MVH
Magnus
#22 - 18 augusti 2004 14:11
Har en akvariehylla med en del mindre akvarium. Problemet är kostanden för armaturer. Antingen köper man dyrt, eller bygger själv.

Har även funderat på att köpa beg. lysrörsarmaturer (vanliga) på någon återvinningsställe för byggvaror eller dylikt.

Hur mycket skiljer det konstruktionsmässigt mellan ett avsett för akvarium och ett avsett för att hänga i taket.

/Pär
#23 - 18 augusti 2004 14:24

Kolla tidigare inlägg i denna tåt. 195 kronor för Aquael's kopplingar känns tokbilligt i mina ögon.

Lägg till rör för 50->150 kronor och allt blir otroligt mycket bättre än armaturer av okänd ålder. Är de dessutom inte vattentäta så...

230Volt + vatten + små misstag när man inte har jordfelsbrytare är faktiskt rent dödliga !
#24 - 18 augusti 2004 16:49
Dessutom blir det billigare i längden att köpa nya reaktorer då de gamla drar tokmycket ström. Se tidigare i denna tråd.
MVH
Magnus

Annons