Omåttliga mängder fiskbajs - varför?

#1 - 17 maj 2007 17:12
Jag har ett växtakvarium, i vilket jag har ett stim på 10 kardinaler. Dessa bajsar något så fruktansvärt, vilket leder till en ständig "matta" fiskbajs över gruset.

Grejen är att jag knappt matar dem alls - ändå blir gruset täckt direkt av bajs bara en dag efter att jag slamsuger det.

Vad beror detta på? Har någon varit med om samma sak, och hur åtgärdar men problemet (som är rent estetiskt)?

Tack för svar!:)
#2 - 17 maj 2007 17:25
Vad har du för grus?

Ju mindre korn, desto mer lägger sig ovanpå om man säger så.
#3 - 17 maj 2007 18:18
Det måste ju finnas mat för att blir bajs... du får väl sätta upp en kamera och kolla om någon matar i smyg :-)

Om man låter en del av fiskbajset ligga kvar så ökar mängden nedbrytarbakterier i sanden och fiskbajset minskar. Tro mig, jag har full fisklast i mitt kar och fin sand, men inget bajs på botten trots att jag ALDRIG slamsuger botten utan låter nedbrytarna göra näring av bajset i stället.
#4 - 18 maj 2007 00:42
Tant Nancy skrev:
inget bajs på botten trots att jag ALDRIG slamsuger botten utan låter nedbrytarna göra näring av bajset i stället.

Håller med!
Jag är tror också att många överskattar värdet av slamsugning. Att rota omkring i gruset tar inte bara bort bra bakteriekultur man vispar också upp näringsämnen som göder alger.
Gruset på botten tillhör ju också akvariets totala mängd biologisk filtermassa så varför förstöra den?!

Skaffa istället en liten extra cirkulationspump som skapar lätt cirkulation över botten, har du tur så samlas bajset i ett hörn på akvariet där det enkelt kan sugas upp.
Bilagor:
#5 - 18 maj 2007 08:56
Jag har vitt finkornigt grus, och slamsuger jag inte de delar av gruset som inga växter växer på blir det måhända en bättre nedbrytningsmassa av bakterier, men mycket fulare att titta på.
#6 - 19 maj 2007 07:23
Du kan skaffa Malayiska sandsnäckor. De med långt spriralvridet skal. De gräver i bottensanden och lever av botten slammet. De brukar hålla sandytan fri från smutts, när de är tillräckligt många.

MVH/Anita
#7 - 22 maj 2007 07:46
PeterPan skrev:
Jag har vitt finkornigt grus, och slamsuger jag inte de delar av gruset som inga växter växer på blir det måhända en bättre nedbrytningsmassa av bakterier, men mycket fulare att titta på.

Tillfälligtvis ja. När nerbrytarna kommer igång gör de samma jobb åt dig. Det gäller bara att ta sig över tröskeln.
MVH
Magnus
#8 - 22 maj 2007 10:37
Vid något tillfälle har jag spridit torkade löv över botten för att slippa se eländet fram tills mängden bakterier blivit tillräckligt stor och man "kommit över tröskeln". Sedan blir det garanterat snyggare i karet än om man slamsuger en par gånger i veckan...
#9 - 23 maj 2007 12:10
Jag har oxå fin sand men jag har inga problen med bajset. Sanden är inte så kompakt och det kanske är pansarmalarna som bökar ner det i gruset + att jag har rätt så stark cirkulation i karet. Vet inte. men jag tycker att det verkar som att det lättare blir så när man har finkorning och kompakt sand. (som t.ex blästersand.)

Annons