Om strömmen går under semester, ups?

#1 - 5 december 2008 15:05
Hej!

Jag ska till Thailand i 3 veckor och oroar mig nu över om strömmen skulle gå när jag är borta o alla fiskar ligger döda när jag kommer hem. Har hört om något som heter ups? Vart köper man en sådan? Pris? Hur länge håller den igång en pump o en värmare (100w)?

Om strömmen går o man har en sådan inkopplad, sätter den igång pumpen osv automatiskt då?

Hur bra är syrestenar?

Mvh Charlotte
#2 - 5 december 2008 17:27
http://www.dustin.se/pd_5010098139.aspx

där är en,Backuptid halv belastning15,1 min (202.5W)

så vid 200w så håller den igång i en kvart..

tror inte det finns ups:er som är akvarieanpassade tyvärr:(
#3 - 5 december 2008 17:33
http://www.dustin.se/pd_5010098139.aspx

där är en,Backuptid halv belastning15,1 min (202.5W)

så vid 200w så håller den igång i en kvart..

tror inte det finns ups:er som är akvarieanpassade tyvärr:(

Känns inte så värt o köpa om den bara håller i 15 min:( Några timmar hade vart en annan sak.
#4 - 5 december 2008 18:48
Charlottis skrev:
Känns inte så värt o köpa om den bara håller i 15 min:( Några timmar hade vart en annan sak.

Du skulle med hjälp av några tidur få den att levera ström tex 5 minuter per halvtimme och på så vis förlänga totaltiden innan bakterierna dör.
#5 - 5 december 2008 19:22
Hjälper nog inte om man ska vara i Thailand i 3 veckor och det blir ett längre strömavbrott,har för mej att ups backupen är för datorer.
Alltså endast för en kort stund,typ spara arbeten man håller på med...
#6 - 5 december 2008 19:34
skulle du inte kunna be nån kompis som bor i närheten att vid strömavbrott koppla in en luftpump som går på batteri? jag har en sån fungerar perfekt i x antal dagar tills batteriet är slut,visserligen blir det bara bubblor men blir ju lite rotation på ytan,den renar inte vattnet men bättre än inget, kostar 98kr plus stenen
ps men du har kanske värmare åxo,har inte jag
#7 - 5 december 2008 19:46
Största problemet är nog att dom goda filterbakterierna i ytterfiltret dör efter några timmar,kommer sedan strömen tillbaka så startar filtret igen och döda bakterier samt gifter sprids i karet...
#8 - 5 december 2008 19:59
just det ja!så långt tänkte jag inte,vi hade bara ett kort avbrott samt jag hade den batteridrivna vid en transport av fiskar under knappt 2 dygn obs då utan filter, men vi har en omvandlare som vi kopplade via ett bilbatteri så vi kunde se tv under stora strömavbrottet vid stormen gudrun fast det håller ju inte hur länge som helst men vi var ju hemma så vi laddade det med bilen(den tiden hade vi inte akvarium som väl var, 2veckor som det var) men den anorningen kräver ju att nån kopplar in så det funkar nog inte om man reser iväg
#9 - 6 december 2008 09:21
Det primära är ju cirkulationen, sätt doppvärmaren och belysning på vanliga nätet utan backup.
#10 - 6 december 2008 11:37
Om du har ett innerfilter så klarar det faktiskt några timmars strömavbrott utan att det blir katastrof, om du nu inte har väldigt känsliga fiskar. Det är ju alltid en viss temperaturskillnad mellan olika delar av akvariet och det ger en liten, men dock cirkulation, så att bakterierna i innerfiltret får syre, åtminstone för sin egen överlevnad. Stänger själv av ett bullrigt innerfilter på nätterna och det går så bra så att bara sätta igång det på morgonen.
Har du ett ytterfilter så är det en helt annan femma. Då behöver du snarare en jordfelsbrytare som gör att filtret INTE sätter igång efter ett par timmars avbrott, för då kan det bli katastrof.
Har du ingen kompis som kan hålla koll på strömmen åt dig, och i så fall göra rent ytterfiltret och sätta igång det åt dig?
#11 - 6 december 2008 12:21
Den störst risken är om en säkring eller jordfelsbrytare löser ut eftersom det måste återställas innefrån huset.

När strömmen går brukar det inte vara så långvarigt(om man nu inte bor i dom mörkaste småländska skogarna och får el från E-off)

För att klara ca ett dygn vilket kan vara själigt om man har någon som ser efter karet krävs en rätt så stor ups beroende på vad din pump drar.
Ex på ett 1200 l/h filter drar 20w vilket den ups som var som exempel , skulle klarat ca 80 min

Ett alternativ är en inverter som är kopplat till ett bil batteri som i sin tur står på laddning hela tiden. Här krävs lite räknande så att man inte får en för liten laddare.(den ska räcka till att hålla batteriet laddat och driva pumpen, gissar på 5-10A)
Oavsett blir det också kostsamt, inverter ca 300, batteri ca 600 och en laddare ca 400. Sedan finns det kanske saker hemma redan som tex laddare.
Sedan finns det risker med det med det är ju fler saker som kan gå itu.

Vill man vara ännu säkrare så kopplar man med relä så att när man har 230v så går det på nätet och om spänningen försvinner faller reläet och invertern går in men det kräver kunskaper om el och allt vad det innebär.
#12 - 6 december 2008 12:37
Låter som att en extra nyckelknippa till närmsta grannen är att föredra, det finns ju idag en uppsjö med produkter som via sms eller annat larmar vid strömavbrott..
#13 - 6 december 2008 12:51
Seriekoppla UPS'arna?:p:D
#14 - 6 december 2008 15:49
Jag bor i skogen, fast i halland :p

Vi har ytterst sällan strömmavbrott, för vi har grävt ner nästan hela ledningen. Är den borta brukar det vara högst några timmar.

Våra grannar ska komma o mata dem varannan dag så de har ju koll på det.
Kan ju köpa en pump på batteri som de kan lägga i om det blir strömmavbrott.
Hur länge klarar de sig utan pump o värmare? Jag har guppy, svart neontetra, microrasbora kubotai, regnbågshaj o ancistrus.

Förra gången det var strömmavbrott så vart det borta i 2,5 timmar. Det var på kvällen så det blev helt kolsvart. När det sedan tände igen låg alla fiskarna på bottnen o vägrade röra på sig på flera minuter. Vad hände? Alla mådde bra efter ett tag.
Guest
#15 - 6 december 2008 16:00
började väl sova lr nåt.
#16 - 6 december 2008 23:48
kul rubriksättning, trodde först du mena typ "om strömmen går!...oops?"
#17 - 7 december 2008 18:59
Det finns en akvariemodell på UPS men den är ruggit dyr, hittar inte länken men den är nog inte aktuell som lösning.

Vad som kan vara bra att ha en vanlig ups kopplad till är nog en pump som ser till att vattnet cirkulerar. En lite rolig lösning vore kanske en tunze pump kopplad till en solpanel/vindsnurra som genererar 12vDc, vissa av deras modeller fugerar att köras på dehär sättet och dom är strömsnåla.
Ekonomiskt kan det dock vara lite svårt att rättfärdiga;)

//NiXoN
#18 - 8 december 2008 00:44
flygrc skrev:
Den störst risken är om en säkring eller jordfelsbrytare löser ut eftersom det måste återställas innefrån huset.

När strömmen går brukar det inte vara så långvarigt(om man nu inte bor i dom mörkaste småländska skogarna och får el från E-off)

För att klara ca ett dygn vilket kan vara själigt om man har någon som ser efter karet krävs en rätt så stor ups beroende på vad din pump drar.

Ex på ett 1200 l/h filter drar 20w vilket den ups som var som exempel , skulle klarat ca 80 min

Ett alternativ är en inverterare som är kopplat till ett bil batteri som i sin tur står på laddning hela tiden. Här krävs lite räknade så att man inte får en för liten laddare.(den ska räcka till att hålla batteriet laddat och driva pumpen, gissar på 5-10A)

Oavsett blir det också kostsamt, inverter ca 300, batteri ca 600 och en laddare ca 400. Sedan finns det kanske saker hemma redan som tex laddare.

Sedan finns det risker med det med det är ju fler saker som kan gå itu.

Vill man vara ännu säkrare så kopplar man med relä så att när man har 230v så går det på nätet och om spänningen försvinner faller reläet och invertern går in men det kräver kunskaper om el och allt vad det innebär.

Jag satt här för ett tag sen och ritade ett kopplingsschema för detta då vi alltid upplever x-antal strömlösa dygn per vinter. Men nu hittar ja inte den här på burken hade räknat ut laddare och hela alltet:mad:. Utgick från en vanlig bilbatteri laddare som jag byggde i skolan för flera år sedan med laddnings relä dvs att man alltid har fullladdat batteri och relävakt som känner av nät spänningen så luftpumpen skulle gå i gång om nätet föll bort. Tanken var och köra på två paralelkopplade biltema fritids batterier och en liten luftpump från sportfikebutiken som går på 12V som skulle mata luft till en syresten och ett litet billigfilter. Man skulle kunna koppla samma system mot en inverterare som gör om likströmmen från bilbatterierna till 230V växelström men livs längden blir ganska begränsad med tanke på hur mycket ljusramper värmare och filter drar i hop. Men man kunde släcka ner ena röret och koppla bort doppvärmaren under dagen för att spara ström svårare att lösa om man inte är hemma när strömmen går[:o].
Men men nu är det bara till att rita på nytt .
#19 - 10 december 2008 11:56
Du kopplar UPS'en bara mot din pump som driver filtret ! De flesta normala pumpar drar inte så mycket ström, så UPS'en kommer att orka driva pumpen i flera timmar !

Koppla inte värmare och belysning via UPS'en ! Helt onödigt !

Här är en billig UPS !

http://www.kjell.com/?item=44058&path=

Mvh/Janne
#20 - 12 december 2008 07:57
När vi bodde på landet så försvann strömmen titt som tätt, jag hade en 2000VA UPS kopplad till filtret och den räckte gott till att vara på jobbet en dag och ändå hinna hem innan någon större skada var skedd. Eftersom en del strömavbrott höll i sig i ett par dagar ibland så hade jag också bilbatterier och växelriktare som klarade mig i ett par dagar om det behövdes.

Det finns många på nätet som slänger ihop en improviserad UPS av växelriktare och bly/bil batterier tex http://jean.yen.tripod.com/id75.htm

De funkar ju utmärkt till akvarier eftersom det inte gör något om det står still i en halv sekund innan växelriktaren är på banan... man kan få ganska långa driftstider med denna lösning med eftersom kapaciteten på batteribanken bara begränsas av plånboken... i exemplet här så vill jag dock avråda er från att använda 2 parallellkopplade relän... livsfarligt om det ena går sönder! i bästa fall så löser säkringarna ut... köp ett kvalitetsrelä istället! kanske av industriklass tex.. Men, vet man vad man gör så ser man problemet jag påpekar.. ser man itne problemet så kanske man ska låta bli att bygga den ;)
#21 - 12 december 2008 08:59
Det viktigaste är ju att filtret inte startar efter att det har stått mer än kanske 4 h om det är ett ytterfilter. I värsta fall får fiskarna leva utan cirkulation (har själv kört filterlöst, går nog inte om växter saknas tyvärr)) alt montera in ett mindre innerfilter. Så en vakt som ser till att ytterfiltret ej slår till om strömmen gått en gång är nog inte fel.
#22 - 12 december 2008 09:05
Du kopplar UPS'en bara mot din pump som driver filtret ! De flesta normala pumpar drar inte så mycket ström, så UPS'en kommer att orka driva pumpen i flera timmar !

Koppla inte värmare och belysning via UPS'en ! Helt onödigt !

Här är en billig UPS !

http://www.kjell.com/?item=44058&path=

Mvh/Janne

Verkar ju schysst, jag kan inte se varför man inte skulle kunna pararellkopplan denna batterikrets på 7h (på 12 V) mot ett externt batteri. Om cirkulationen drar 12 W så går den "bara" 7 h.. Med ett bilbatteri blir det ju 3 dygn typ.
#23 - 12 december 2008 09:22
Xul skrev:
Verkar ju schysst, jag kan inte se varför man inte skulle kunna pararellkopplan denna batterikrets på 7h (på 12 V) mot ett externt batteri. Om cirkulationen drar 12 W så går den "bara" 7 h.. Med ett bilbatteri blir det ju 3 dygn typ.

Om man vill byta eller utöka batterikapaciteten på en UPS så måste den vara av "Online typ" och inte av offline typ som denna är, anledningen till att det inte bara är att byta batterier är att de inte är gjorda för att köras en längre tid oavsett last då sånna här offline UPSer använder sig av ferritkärnor i välxelriktardelen som akumulerar upp värme snabbare än de kan kylas av.

Så i dessa så vägs batteriekapacitet mot last och vämreutveckling i komponenterna för att de inte ska börja brinna, sätter man dit batterier med betydligt högre kapacitet så är risken stor för brand när kärnorna blir överhettade! Jag hade samma tanke som du eftersom man skulle få med all automatik men la ner när jag såg vad som händer när man "överkör" dem...
#24 - 12 december 2008 13:28
Rubrik inlägget skulle kanske varit [B]"Om strömmen går under semester, ups eller kan jag använda min oxydator?[/B]" Och svaret på den frågan är Oxydatorn då problemet med att låta en lite budfirma flytta med akvariet under semestern blir just att semestern går upp i rök.. ;)
#25 - 14 december 2008 23:35
gugges skrev:
Om man vill byta eller utöka batterikapaciteten på en UPS så måste den vara av "Online typ" och inte av offline typ som denna är, anledningen till att det inte bara är att byta batterier är att de inte är gjorda för att köras en längre tid oavsett last då sånna här offline UPSer använder sig av ferritkärnor i välxelriktardelen som akumulerar upp värme snabbare än de kan kylas av.

Så i dessa så vägs batteriekapacitet mot last och vämreutveckling i komponenterna för att de inte ska börja brinna, sätter man dit batterier med betydligt högre kapacitet så är risken stor för brand när kärnorna blir överhettade! Jag hade samma tanke som du eftersom man skulle få med all automatik men la ner när jag såg vad som händer när man "överkör" dem...

Jag var inne på din linje först och fick den infon av en polare att den kopplingen bör jag inte gör om jag inte vill ha en potentiell brand härd i huset. Av detta kom jag fram till att en batteri laddare som underhålls laddar två fritidsbatterier som är kopplade till en växelriktare som slår till vid bortfall av nätspänningen och skiljer samtidigt bort elnätet från utrustningen. Det sistnämda har jag inte ritat klart än men har det under betänkande. Jag kan tänka mig att någon har skapat denna anordning och det finns säkert ritningar till gängliga på nätet.:p
#26 - 16 december 2008 16:05
Mick13 skrev:
Jag var inne på din linje först och fick den infon av en polare att den kopplingen bör jag inte gör om jag inte vill ha en potentiell brand härd i huset. Av detta kom jag fram till att en batteri laddare som underhålls laddar två fritidsbatterier som är kopplade till en växelriktare som slår till vid bortfall av nätspänningen och skiljer samtidigt bort elnätet från utrustningen. Det sistnämda har jag inte ritat klart än men har det under betänkande. Jag kan tänka mig att någon har skapat denna anordning och det finns säkert ritningar till gängliga på nätet.:p

Ja i några inlägg bakåt så tipsade jag om denna sida tex, finns massor med sidor :) http://jean.yen.tripod.com/id75.htm

Bara mn inte försöker köra "via" växelriktaren som en ordinarie väg så kan det nog funka bra(jag inser också att det inte är så du har tänkt utan att du ska låta den slå på först när strömmen går)
#27 - 17 december 2008 23:28
Jep växelriktren skall inte i bruk fören nätströmmen är borta , men jag har inte riktigt löst det med automatisk avskiljning från nätet. Sedan vill jag inte ha in ström "bakvägen" i växelriktaren heller när den strå i "stand by" men skall kolla upp den sidan du tipsade om dom har en färdig lösning på allt redan så behöver jag inte bry mitt huvud om det =).
#28 - 18 december 2008 14:58
Detta är mot bättre vetande... kommer väl få en massa moralpredikningar att man ska inte uppmuntra folk att koppla med el själv...

Jag avråder från att prova om ni inte har "nödvändig" kännedom om el, så var det sagt[:o]

I vilket fall som helst kan man lösa problemet väldigt enkelt med ett relä.
Det som är viktigt är att ha koll på vilka strömmar som uppstår så man inte får tag i ett för klent relä som kommer att svetsa i kontakterna.

Det är likströmmen som kommer vara den dimensionerande strömmen.
#29 - 18 december 2008 15:21
flygrc skrev:
Detta är mot bättre vetande... kommer väl få en massa moralpredikningar att man ska inte uppmuntra folk att koppla med el själv...

Jag avråder från att prova om ni inte har "nödvändig" kännedom om el, så var det sagt[:o]

I vilket fall som helst kan man lösa problemet väldigt enkelt med ett relä.

Det som är viktigt är att ha koll på vilka strömmar som uppstår så man inte får tag i ett för klent relä som kommer att svetsa i kontakterna.

Det är likströmmen som kommer vara den dimensionerande strömmen.

Så där skulle jag lätt gjort, går ju även å seriekoppla 2st 12v bilbatterier om man vill ha dubbla strömmen så man kan köra lite längre

eller bara köpa en Ctek billaddare å koppla på ett batteri,från batteriet vidare till inverter å sen 230V till pump/doppvärmare...Ctek laddarna e ju så smarta så dom känner av om de behöver laddas/underhållsladddas...ha den på laddning hela tiden å driv pumparna via laddare/batteriet...skulle strömmen i vägguttaget gå så är ju fortfarande batteriet backup...

Vid eftertanke så ärre skitsamma vilken billaddare du tar (modell smart eller stenålders)

Har du ändå hela tiden en förbrukare kopplad till batteri/laddare så kan ju laddaren stå på laddning typ 1 ampere hela tiden (eller vad de nu förbrukar) dör strömmen i uttaget är batteriet fortfarande buffert..

Gammal batteriladdare har ju typ alla å har du bil å ska iväg te thailand så ska du nog inte köra dit... utan har även ett batteri du kanske kan låna (snor ingen bilen för dig heller medans du e på semester ;))

tänk bara på att gärna koppla över en jordfelsbrytare så brinner inte huset ner för dig helller vid eventuella fel på utrustningen
#30 - 18 december 2008 16:08
KoiKe skrev:
Så där skulle jag lätt gjort, går ju även å seriekoppla 2st 12v bilbatterier om man vill ha dubbla strömmen så man kan köra lite längre

eller bara köpa en Ctek billaddare å koppla på ett batteri,från batteriet vidare till inverter å sen 230V till pump/doppvärmare...Ctek laddarna e ju så smarta så dom känner av om de behöver laddas/underhållsladddas...ha den på laddning hela tiden å driv pumparna via laddare/batteriet...skulle strömmen i vägguttaget gå så är ju fortfarande batteriet backup...

Vid eftertanke så ärre skitsamma vilken billaddare du tar (modell smart eller stenålders)

Har du ändå hela tiden en förbrukare kopplad till batteri/laddare så kan ju laddaren stå på laddning typ 1 ampere hela tiden (eller vad de nu förbrukar) dör strömmen i uttaget är batteriet fortfarande buffert..

Gammal batteriladdare har ju typ alla å har du bil å ska iväg te thailand så ska du nog inte köra dit... utan har även ett batteri du kanske kan låna (snor ingen bilen för dig heller medans du e på semester ;))

tänk bara på att gärna koppla över en jordfelsbrytare så brinner inte huset ner för dig helller vid eventuella fel på utrustningen

Lite funderingar...

Om du seriekopplar batterierna får du 24 volt... finns inverter för det med
och strömmen halveras för samma effekt.

Går ju att köra med invertern hela tiden men 1A räcker bara om du har en väldigt liten pump och då hade det nog gått med en vanlig ups.
Sedan är det en grej med laddare , på vissa laddare slår man ut automatiken om man belastar batteriet hela tiden, batteriet blir varmt pga överladdningen.

Jordfelsbrytaren skyddar inte på 12/24 volt sidan...
#31 - 29 december 2008 23:37
flygrc har rätt i att vanliga laddare till bilbatterier inte skall stå under belastning hela tiden , man ska inte använda dom som starthjälp. det är bara att se hut smala ledarna med klämmorna är som fästs till batteripolerna är kanske ½ kvadrat, inte mycket att hurra för om man snäder 60A i genom dom under 30 sekunder =)
Jag vet inte hur det är med C-tech laddaren. Jag tor att den som kan läsa ett schema nog kan koppla en den kretsen på ett säkert sätt flyg tack för tipset en bild säger mer än 1000 ord. Skall nu börja och jaga en lämpligt relä. Lägger in en rad här när jag hittar ett . Hoppas er jul var god och ett gott NYTT ÅR.

Annons