om pwss

#1 - 28 december 2004 12:06
jag har lite frågor till dom som har köpt på PWSS

1. är det någon garanti?
2. får man med täckglas i ett ocean paket??
3. är det öppet köp hur länge?
4. om jag sätter in pengar på kontot hur kommer akvariet till mig??

var snälla och svara
#2 - 28 december 2004 12:12
Varför inte fråga på PWSS??

(Urklippt från hemsidan: www.pwss.nu):

E-Post: p.w.s.s@telia.com (Begär helst Läskvitto)
Telefonbeställningar Dygnet runt alla dagar i veckan
Patrick Winberg: 0151-550071 eller 070-4404655
För mer information klicka på Köpinformation
#3 - 28 december 2004 12:31
Som sagt fråga direkt!
Jag har handlat en del av dem och jag är nöjd med hela affären från beställning till leverans.
#4 - 28 december 2004 12:33
1. Ja
2. Ja
3. Garabti finns, men öppet köp?! Gället nog bara kläder :P
4. Men bil...

Men ring o fråga! Han är väldigt trevlig!
#5 - 28 december 2004 12:47
Ursprungligen skickat av simosaurus

3. Garabti finns, men öppet köp?! Gället nog bara kläder :P

Om jag inte har helt fel så tror jag att man har öppet köp i minst en månad vad det än är man har köpt.
OBS! Självklart ska varan vara oanvänd!!

Reservation för felaktigheter...[;)]
#6 - 28 december 2004 12:52
Nej, öppet köp är inte något måste för en säljare att ge. Man skall alltid komma överens om sådant INNAN man gör en affär.

När det gäller akvariepryttlar är det mycket bättre att diskutera före en affär vad man skall ha, än att börja trassla i efterhand.
#7 - 28 december 2004 12:57
Öppet köp brukar det ju va men är väl inge krav, annars så ska man väl ha bytesrätt eller tillgodo kvitto.
#8 - 28 december 2004 13:04
Nej, man har inga sådana rättigheter som köpare. Har du köpt något, så har du köpt något. Om inte produkten är trasig, eller att den sålts med löften om funktioner som uppenbarligen inte stämmer, så finns det inga möjligheter att sedan lämna igen den.

Öppet köp, nytesrätt eller tillgodokvitton kan man således glömma så länge man inte kommit överens om det från början.
#9 - 28 december 2004 13:05
Vid beställning på internätt gäller samma regler som för postorder, dvs 14 dagars ångerrätt

Edit: stavfel
#10 - 28 december 2004 13:10
Ursprungligen skickat av swetrot

Nej, öppet köp är inte något måste för en säljare att ge. Man skall alltid komma överens om sådant INNAN man gör en affär.

När det gäller akvariepryttlar är det mycket bättre att diskutera före en affär vad man skall ha, än att börja trassla i efterhand.

swetrot har alldeles rätt!!
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1340&lngArticleId=128

..och som han även skriver, så se till att skaffa rätt prylar på en gång!!!
Med andra ord: Skynda långsamt!![:-38]
#11 - 28 december 2004 13:22
Det gäller inte samma regler för denhär typen av verksamhet som för butik.
#12 - 28 december 2004 13:37
Nej, det är inte samma regler för direktförsäljning i butik och postorderförsäljning. Förutom konsumentköplagen som gäller i bägge fallen finns även distansavtalslagen som ger köparen 14 dagars ångerrätt. Notera att ångerrätt inte är samma sak som öppet köp.
Distansavtalslagen gäller om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet.

För mer information om rättigheter och skyldigheter som konsument så är konsumentverkets webbplats en utmärkt källa till information: http://www.konsumentverket.se
#13 - 28 december 2004 13:48
En direktlänk till ångerrätten när du handlar på distans (ex. internet)
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=2479&lngCategoryID=1674

Annons