Om man försvarar sitt bo ska man dö

#1 - 8 augusti 2007 17:59
Återigen får man ett bevis på att människan tycker sig vara störst bäst och vackrast. En bäverkoloni har försökt försvara sina hyddor mot badande, och vad ska de göra? Sätta upp varningsskyltar, och varna för att bada där? Nej, de ska anordna skyddsjakt på bävrarna [:-5]

Inte kul att behöva skjuta av en hel koloni säger de... Gör inte det då, det är ingen som tvingar er.

Det största skadedjuret av alla tycker sig ha rätt att anordna "skyddsjakt" på ett djur som bara försöker försvara sitt revir.

När ska människan inse att vi inte är ensamma på den här planeten, och att vi faktiskt inte kan bo, bada och bajsa överallt.
#2 - 8 augusti 2007 18:05
Ja håller med dig té 10000000%
Det e sjukt
#3 - 8 augusti 2007 18:07
Tragiskt:mad:
#4 - 8 augusti 2007 18:32
de låter inte särskilt bra.
är det i sverige?
#5 - 8 augusti 2007 18:35
Japp, det är i Sverige.
#6 - 8 augusti 2007 18:48
mm det är helt sjukt att inte människan kan lära sig att leva i harmoni med djuren
#7 - 8 augusti 2007 19:50
Micke_A skrev:
Återigen får man ett bevis på att människan tycker sig vara störst bäst och vackrast. En bäverkoloni har försökt försvara sina hyddor mot badande, och vad ska de göra? Sätta upp varningsskyltar, och varna för att bada där? Nej, de ska anordna skyddsjakt på bävrarna [:-5]

Inte kul att behöva skjuta av en hel koloni säger de... Gör inte det då, det är ingen som tvingar er.

Det största skadedjuret av alla tycker sig ha rätt att anordna "skyddsjakt" på ett djur som bara försöker försvara sitt revir.

När ska människan inse att vi inte är ensamma på den här planeten, och att vi faktiskt inte kan bo, bada och bajsa överallt.

Du har inte råkat läsa om det någonstans på internet? Så att det finns en länk?
#8 - 8 augusti 2007 20:06
Nej, hörde det på nyheterna.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 8 augusti 2007 20:20
Även om jag bor på 5-10 minuters bilavstånd från centrala Göteborg så finns det faktiskt en bäverkoloni ett "stenkast" från där jag bor. Väldigt kul - hoppas att dom får vara kvar.
#11 - 8 augusti 2007 20:26
Ja, man får hoppas det, men vissa människor tycks ha mycket svårt att dela världen med andra varelser, trots att de var här först. Hur som helst är det ju nå´t av det finaste som finns, att ha djur och natur nära, och man ser att en del djur faktiskt klarar sig i närheten av oss, och inte går under.
#12 - 8 augusti 2007 20:31
Söker man på Leif Linder, som skulle vara ansvarig för skyddsjakten, så får man fram hans adress. Ni kan ju prova att skicka vädjandebrev. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 8 augusti 2007 20:37
Jag vet ingenting om detta fall och varför det skall bedrivas skyddsjakt, men tyvärr är det så att bävrar i vissa lägen kan ställa till med stora problem. De kan blockera hela floder så att de svämmar över osv.
Jag tycker dock att man i sådana situationer borde kunna fånga dom och förflytta dom till mer obebyggda trakter - jag är i alla fall glad att det ännu så länge går bra med de bävrar som finns hemmavid.
#14 - 8 augusti 2007 20:54
Bävrar är söta. :)
#15 - 8 augusti 2007 21:06
maria_ skrev:
Bävrar är söta. :)

Hihi :p Söt bild!
#16 - 8 augusti 2007 21:15
Loelle skrev:
Hihi :p Söt bild!

:)
#17 - 8 augusti 2007 21:18
Jag vet ingenting om detta fall och varför det skall bedrivas skyddsjakt

Och människan ställer aldrig till problem? :p Vad bävrar gör är nog inget i det sammanhanget. Anledningen till jakten är att de försökte försvara sina hyddor mot badare. Varför inte helt enkelt låta bli att bada just där?
#18 - 8 augusti 2007 21:19
Micke_A skrev:
Varför inte helt enkelt låta bli att bada just där?

Det hade i alla fall jag gjort om jag visste att där fanns attackerande bävrar.
#19 - 8 augusti 2007 21:53
maria_ skrev:
Det hade i alla fall jag gjort om jag visste att där fanns attackerande bävrar.

Du skulle inte skjuta allihop då, fräcka små gynnare som vågar bygga bo vid "människornas" strand :p
#20 - 8 augusti 2007 22:03
Micke_A skrev:
Du skulle inte skjuta allihop då, fräcka små gynnare som vågar bygga bo vid "människornas" strand :p

Nej, jag skulle mata dem med.. vad äter de? Fisk?
#21 - 8 augusti 2007 23:00
Nej, trä :) De är gnagare.
#22 - 8 augusti 2007 23:01
Micke_A skrev:
Nej, trä :) De är gnagare.

De äter väl ändå inte trä?! Men bark kanske? :)
#23 - 9 augusti 2007 00:42
asså jag vet inte hur det är med bävrar, men bra badställen är det rätt ont om ibland... så vem hittade stranden först? bävrarna eller badarna??
#24 - 9 augusti 2007 00:43
maria_ skrev:
De äter väl ändå inte trä?! Men bark kanske? :)

trä/bark = same shit different name ;)
#25 - 9 augusti 2007 06:43
Faktum är att människor äger inte hela jorden utan vi får dela med andra djur som finns här på jorden. Utan djur skulle det vara dödstrist för oss människor!
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 9 augusti 2007 07:09
Jag förstår dock inte riktigt upprördheten. Det finns idag ca. 100.000 bävrar i Sverige och de ökar i antal. Det är också tillåtet med jakt under vissa perioder om året och varje år skjuts ca. 5.000 bävrar. Att det pratas om skyddsjakt i detta fall är pga av att det inte är jaktsäsong nu.

Det var ungefär samma sak som när de härförleden sköt en älg pga att den attackerade människor - det var också skyddsjakt pga att det var utanför jaktsäsongen.

Bävrar äter för övrigt främst vattenväxter under sommaren, samt bark, kvistar, löv etc. under resten av året.

I trädrika områden så berikar den naturen genom att den håller efter träd och därmed gör miljön bättre för andra djur samt växter.
I andra områden (främst trädfattiga) kan den däremot göra skada genom att de få träden blir ännu färre vilket leder till att risken för översvämningar ökar (träd suger åt sig mycket vatten) vilket leder till att lämplig miljö för andra djur och växter försvinner.

Så bävrar är trevliga och oftast nyttiga djur men kan tyvärr i vissa lägen ställa till med problem i naturen.

Jag tycker dock att det är lite dubbelmoral att bli upprörd av att dessa bävrar skjuts, men att det är OK att skjuta 5.000 bävrar under övriga delen av året.
#27 - 9 augusti 2007 07:14
Anledningen till skyddsjakten är att den bäver som atackerade och bet en mäniska inte har ett naturligt beteende. Normala bävrar gör inte så. Att man väljer att skjuta hela familjen är att man inte kan skilja dem från varandra. Alla bävrar ser lika dana ut.
#28 - 9 augusti 2007 07:34
Kanske någon här som vill offra sig och starta ett bäverakvarium? Praktiskt när man ska hugga ved eller har en granne med träd som står i vägen för utsikten.
#29 - 9 augusti 2007 07:36
I andra områden (främst trädfattiga) kan den däremot göra skada genom att de få träden blir ännu färre vilket leder till att risken för översvämningar ökar (träd suger åt sig mycket vatten) vilket leder till att lämplig miljö för andra djur och växter försvinner.

Att bävrar skapar översvämningar och sumpmarker i skogen är ju bara bra. Det finns mängder av växter och djur som behöver sådana områden. Dessa har minskat i antal pga att vi människor har dikat ut större delen av våra skogar och därmed skapat torra marker.

Jag tycker dock att det är lite dubbelmoral att bli upprörd av att dessa bävrar skjuts, men att det är OK att skjuta 5.000 bävrar under övriga delen av året.

Guy Palm skrev:
Anledningen till skyddsjakten är att den bäver som atackerade och bet en mäniska inte har ett naturligt beteende. Normala bävrar gör inte så.

Jag har inga problem med att man bedriver jakt på djur under jaktperioderna men att skjuta djur bara för att de inte beter sig som vi tycker att de borde är en annan sak. Det är väl hur naturligt som helst för ett djur att försvara sin boplats, se bara på alla getingar... Jag skulle också bli förbannad och säga ifrån om det helt plötsligt satt någon jag inte känner på min balkong.
#30 - 9 augusti 2007 10:49

Jag tycker dock att man i sådana situationer borde kunna fånga dom och förflytta dom till mer obebyggda trakter -

så var min första tanke också, borde det inte vara lättast att göra så?:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 9 augusti 2007 11:26
fredd skrev:
så var min första tanke också, borde det inte vara lättast att göra så?:confused:

Fast det lättaste är väl att vänta till oktober och skjuta dom då eftersom jaktsäsongen börjar då;)
Så det enda som denna fråga gäller är väl om de skall skjutas nu eller senare då ingen kommer att protestera

Vad det gäller flytt så kan det vara så (jag vet inte) att det kan vara praktiska problem med att flytta. För att klara vintern så behöver de ju ett uppbyggt "bo" och en massa mat och om man flyttar dom till ett nytt ställe så hinner de kanske inte att bygga ett nytt "bo" och samla ihop tillräckligt med mat för att överleva vintern. I så fall vore en flytt direkt olämplig ur djurskyddssynpunkt.
#32 - 9 augusti 2007 13:17
sant sant.
Men först när man läste det så kändes det som värsta djurplågeriet, men då visste jag inte att det fanns jaktsäsong på även bäver.
#33 - 10 augusti 2007 09:59
Det pratas om att försvara revir tidigare. Är det inte precis det människan gör i detta fallet? Vi är ju trots allt också djur.
#34 - 10 augusti 2007 11:18
Vi bor på tomten där dom spela in Rasken. Nu när det sänds igen och en massa folk kommer hit. Går omkring och glor på våran tomt. Så känns det ibland som man själv skulle vilja anfalla:mad:.
Agneta

Annons