om killis?!

#1 - 27 september 2005 11:41
hej alla glada,

nu är jag lite nyfiken... men kan ju inte ett skit om killis! Vad är det som är så ovanligt eller speciellt med dom, å då menar jag inte att dom(det kan jag ju se själv) är väldigt fina fiskar. Utan jag menar det jag hör antydas om att dom ska/hålls i små kar etc etc...

förklara alltihop för mig! Är detta nåt akvarievärden är oense om eller vadå, fattar ingenting av det hela.

:D
#2 - 27 september 2005 12:59
Vad roligt att du har blivit nyfiken på killis! Dessa vackra fiskar förtjänar en större utbredning i akvariehobbyn. Det är riktigt att de kan hållas i små kar, men det är inget krav. Många arter kan mycket väl hållas i vanliga sällskapsakvarier tillsammans med fiskar av något sånär samma storlek och temperament. Att många killiakvarister hellre har många små akvarier än ett fåtal stora beror på att man vill ha flera arter utan att blanda ihop dem. Hos många arter är nämligen honorna mycket lika varandra och lätta att blanda ihop. Man kan dela upp killis i två stora grupper: växtlekare och årstidsfiskar. Växtlekarna leker som namnet säger bland växter, där äggen utvecklas i vattnet på ca 14 dagar. Årstidsfiskarna lever i naturen i pölar som torkar ut under torrtiden. När vattnet sjunker leker de och lägger massor av ägg, som kan ligga torra i flera månader och kläcks när regnet kommer. Detta efterliknar vi genom att låta dem leka i torv, som vi tar upp och förvarar halvfuktig i några veckor eller månader, beroende på art. Det är alltid spännande att se om det blir några yngel när man sedan lägger torven i blöt igen. Här är en sida med mycket bra information om killis: http://web.telia.com/~u31510319/
Har du blivit intresserad av killis kan jag också rekommendera dig att gå med i Skandinaviska killisällskapet: http://www.killi.dk/
Utan kontakt med dem är det nämligen svårt att få tag i killis. Lycka till!

Olle
#3 - 27 september 2005 13:41
ok, så man kan altså inte ens köpa killis i affären?

hmm, de lät ju både spännande och bökigt, haha-

tack för svar, nu fick jag ju lite att kika och fundera på :)
#4 - 27 september 2005 14:26
Du kan naturligtvis fråga efter killis i någon affär, men tyvärr blir nog svaret i de flesta fall att de inte har några. Dessutom är de inte säkert att de kan det rätta namnet på arten de har. Lite bökigt i början är att vi killiakvarister nästan alltid använder latinska namn på våra fiskar. Det är nämligen det enda sättet att veta exakt vilken art det är - namn som "minigädda", "bandtandkarp" o s v kan nämligen betyda olika arter i olika böcker/affärer. Dessutom har vi i killiföreningarna en hel del kontakt över gränserna, och då skulle det inte fungera om alla använde sitt eget språk om arterna.

Olle
#5 - 27 september 2005 15:01
Ofta har väl de första killis man haft varit köpta i en zoo-affär. :)
Själv köpte jag Kubarivulus i en zoo-affär i Uppsala 1978 tror jag.
Förra våren köpte jag både Apl lineatus (under fel namn tyvärr) och även Fp sjoestedti från en lokal zoo-affär.
Men blir man riktigt intresserad av killis går man nog snabbt med i Skandinaviska Killisällskapet för att ta del av ett större utbud till klart rimliga priser och även läsa en ganska bra tidning om killis. :D
#6 - 27 september 2005 20:32
[QUOTE=Lars-Olof Arvids]Här är en sida med mycket bra information om killis: http://web.telia.com/~u31510319/
Har du blivit intresserad av killis kan jag också rekommendera dig att gå med i Skandinaviska killisällskapet: http://www.killi.dk/[/QUOTE]

den första länken var den bästa sidan jag har hittat på nätet. tack för den!
#7 - 27 september 2005 22:42
Lars-olof Arvids vill bara berömma för din lätta kortfattade beskrivning mycket bra.

Killis skall upplevas

mvh erik l
#8 - 28 september 2005 06:35
Jag har precis skaffat mig mina första killisar, och de fanns i butik.
MVH
Magnus
#9 - 28 september 2005 06:44
Och ett par vänner till mej införskaffade precis sina första killis på Bollmoras auktion, så akvarieauktioner är nog också ett bra tips.
PatrikMalmo
#10 - 28 september 2005 07:22
En del killis finns faktiskt i butiker, men det brukar vara lurigt att få rätt namn på dem. Helt enig i att de förtjänar större utbredning inom hobbyn - visst, en del arter är aggro, men många är stimfiskar också och gör sig alldeles utmärkt väl i t ex ett växtakvarium. Amano kör bland annat Norman´s lampeyes i några av sina kar. Vacker, liten, fredlig och lättodlad.

En annan sak som är fascinerande med killis (årstidsvarianterna) är att de är möjligt att skicka dem på posten, i brev!! :) Torven med rommen i packas bara så att den inte utsätts för kyla, sen är det bara att dra iväg den - över hela jordklotet!! *s*

Hilsen,

P
#11 - 28 september 2005 09:52
[QUOTE=PatrikMalmo]sen är det bara att dra iväg den - över hela jordklotet!! *s*[/QUOTE]

utom australien ;)

var går gränsen för vad dom tål ungefär ?
#12 - 28 september 2005 10:10
Sakupplysning som det heter - alla killis är inte förbjudna i Australien.
Men det finns tämligen få arter som får importeras.
Och jag jag undrar om det inte måste ske genom grossister...
#13 - 28 september 2005 12:20
varför är det förbjudet att frakta killis till austalien?
#14 - 28 september 2005 12:32
australien har MYCKET strickta regler om införsel av djur pga att dom har fått in djur osm skapat kaos bland det naturliga djurlivet.

kaniner bl.a om ja minns rätt.
#15 - 28 september 2005 13:58
ok
#16 - 28 september 2005 15:10
[QUOTE=svensdotter]Förklara alltihop för mig! [/QUOTE]

[font=Garamond][size=3]Det kan jag inte. ;-) Men jag kan tala om att Alf och Anita har en väldigt bra sida, framför allt om man vill se (upphovsrättsskyddade) bilder på olika arter och typer av killis. För lite info om ett av de släktena som är årstidsfiskar så kan du klicka på länken i min signatur nedan; den går till en sida jag plitat ihop om de östafrikanska Nothobranchius.

Mvh, Tommy

[/size][/font]
PatrikMalmo
#17 - 28 september 2005 17:04
Mm, Australien är en femma för sig. Fullt förståeligt att de är aviga till import av olika djur som kan överleva i deras fauna. De har mängder med problem - först var det kaninerna, sen rävarna (som skulle äta kaninerna, men i stället åt inhemska pungdjur - kaninerna är ju snabba!!) samt katter. Katter har de fortfarande problem med såvitt jag vet, kaniner/rävar har jag inte pejl på. En annan racksing som kommit lös i Australien är aga-paddan. Inga fiender, samt giftig. Surt.

Det jag inte greppar är varför de är så restriktiva med exporten - det finns sanslöst många fina regnbågsfiskar/silversidor där. Borde kunna ge en del. Sök på Adrian Tappin om ni är intresserade av sådana firrar - en av de bästa hemsidor jag sett inom akvaristiken.

Hilsen,

P

Annons