Om det ändå vore sant

#1 - 4 januari 2009 11:23
Fick ett e-mail om att jag vunnit 1000000 Euro och en Dell laptop som 2:a pris på grund av min e-mail. Skrevs mycket seriöst med välkända namn inom databranschen. Det står att jag ska ta kontakt med namnet som står där. Nu tror jag inte alls på det här det är en stor bluff:( men undrar om fler fått likadant. Det kommer från Bank of China Ltd
#2 - 4 januari 2009 11:35
Ja det finns många sådana bluffar. En del kallas nigeriabrev, sök på det på nätet så får du läsa en del sorliga saker och en del roliga.
#3 - 4 januari 2009 11:45
Är såna bara bluff? Grymt chockad man blir. Väntar på utbetalningar från flera håll faktiskt. Det verkar ta ett tag men dom har välan mycket att göra. Akvarium, bilar, hus, tänk vad här ska spenderas snart. Inte mail men sånadär blinkande och fina banners som poppar upp om att inget skämt utan bara klicka och hämta vinsten
#4 - 4 januari 2009 11:46
eriahl skrev:
Är såna bara bluff? Grymt chockad man blir. Väntar på utbetalningar från flera håll faktiskt. Det verkar ta ett tag men dom har välan mycket att göra. Akvarium, bilar, hus, tänk vad här ska spenderas snart

:)

Det mest skrämmade är väl att en del går på det.
#5 - 4 januari 2009 11:48
Bowman skrev:
Ja det finns många sådana bluffar. En del kallas nigeriabrev, sök på det på nätet så får du läsa en del sorliga saker och en del roliga.

Ja det är trist.
Som egen företagare får man ibland bluffakturor, jag som är själv upptäcker dem. Men på större företag är det kanske lättare att de slinker igenom.
De som bluffar med sådant har verkligen blivit duktiga.
#6 - 4 januari 2009 11:49
eriahl skrev:
Är såna bara bluff? Grymt chockad man blir. Väntar på utbetalningar från flera håll faktiskt. Det verkar ta ett tag men dom har välan mycket att göra. Akvarium, bilar, hus, tänk vad här ska spenderas snart. Inte mail men sånadär blinkande och fina banners som poppar upp om att inget skämt utan bara klicka och hämta vinsten

:d:d:d
#7 - 4 januari 2009 11:55
Det bästa jag har varit med om är en familj som tog ledigt både ifrån Jobb och skola och tog ut sina besparingar dem skulle sticka till DisneyWorld i USA sa ungarna på två veckors semester,sen kom dagen dem åkte till Kastrup i Danmark för att möta upp andra familjer som hade vunnit samma pris, på plats i Danmark skulle det finnas personer som skulle dela ut biljetter Bla present Checkar och mycket annat.

Dem hade även betalat nåt belopp innan till dem hur mycket vet jag inte och vad pengarna skulle varit till vet jag inte iheller.Så bra än så länge nån dag senare träffar man ungarna på skolan VA tänker jag frågar snällt skulle ni inte till USA som ni nu har snackat om i veckor...Allt var en bluff säger dem..=)jag erkänner jag kunde inte hålla mig för skratt.
#8 - 4 januari 2009 12:06
Det bästa jag har varit med om är en familj som tog ledigt både ifrån Jobb och skola och tog ut sina besparingar dem skulle sticka till DisneyWorld i USA sa ungarna på två veckors semester,sen kom dagen dem åkte till Kastrup i Danmark för att möta upp andra familjer som hade vunnit samma pris, på plats i Danmark skulle det finnas personer som skulle dela ut biljetter Bla present Checkar och mycket annat.

Dem hade även betalat nåt belopp innan till dem hur mycket vet jag inte och vad pengarna skulle varit till vet jag inte iheller.Så bra än så länge nån dag senare träffar man ungarna på skolan VA tänker jag frågar snällt skulle ni inte till USA som ni nu har snackat om i veckor...Allt var en bluff säger dem..=)jag erkänner jag kunde inte hålla mig för skratt.

Det är det jag menar, de är så duktiga som skriver sådant, så är man ny på data, godtrogen och aldrig hört talas om sådant. Så är det nog lätt att bli lurad
#9 - 4 januari 2009 12:07
En annan mer "rak" bluff såg jag på nära håll på en liten skraltig buss i thailand för många år sen.

Det kom på en irländare i trettioårsåldern, som vanligt för "resande" så tog det inte lång tid innan vi började prata, och irländaren var ovanligt uppåt, det tog ett tag sen kunde han inte hålla sig.
Han berättade om attt han hade gjort ett himla kap tidigare.
Två män hade sökt upp honom på gatan den dagen och föreslagit att han skulle köpa fina ädelstenar till vrakpriser, och männen skulle ombesörja frakten hem till irland, sen skulle han sälja dom och göra stor förtjänst.

Grejen med detta var bara att detta var en klassisk "scam" och det satt affischer på massa ställen som varnade för denna "Gem stone scam", men detta hade helt gått förbi denna välberesta irländare..

När jag berättade för honom om detta (på ett snällt sätt) så försvann leendet från ansiktet och övergick i ett vitt uttryckslöst ansikte, han samlade ihop sina grejer och sprang av bussen för att ta sig till polisen..

Man kan ju undra hur mycket av reskassan som rök där.
#10 - 4 januari 2009 12:10
Ja dom är duktiga, men allvarligt talat så kräver det att man är rätt korkad för att gå på detta.

Det bästa sättet att tänka på, låter det för bra för att vara sant så är det ofta det med.

Annons