Om att öka PH-värdet

#1 - 11 oktober 2007 09:59
Vi har PH på 6,8-7,0 i kranen. När jag nu ska försöka få ciklider att trivas, har jag tillsatt 1msk bikarbonat per 100l. Detta har gjort att PH har höjts till knappt 7,5. Jag skulle ju vilja få upp det ytterligare lite, men har läst att man ALLTID ska göra delvatten byte innan bikarbonat tillförs. Hur länge tar det innan PH:t höjts färdigt efter tillsättandet av bikarbonat? Kan man pytsa i mer efter några timmar? Hur mycket mer? Vågar jag ha i 2 msk per 100l nästa gång?
När jag haft i nytt vatten måste ju ph:t sjunka ganska drastiskt. Ska man tillsätta bikarbonat i det nya vattnet innan man fyller det i karet?
#2 - 11 oktober 2007 10:25
Har du egen brunn när pH är så lågt i kran?
#3 - 11 oktober 2007 10:53
Ta du två msk vid nästa vattenbyte per 100L... Och jag skulle faktiskt acceptera pH 7,5 under tiden.....
#4 - 11 oktober 2007 10:55
* Som Kramfors säger har du lågt pH i kranen. Är det kommunalt vatten har du antagligen ett dåligt pH-test (teststickor?), är det eget brunnsvatten prova att lufta det en stund innan du mäter pH, det kan ha överskott på koldioxid.

* Några kalkstenar i ditt kar är en väldigt bra idé. De kommer att höja och hålla pH vid 7.5, billigare och skonsammare än bikarbonat.

* Du behöver inte komma högre än så - det är samma pH som i Malawisjön - men vill du högre så kan bikarbonat höja till 8.3, men inte högre.

Inga av de här pH är farliga på något sätt för dina fiskar.

Rekommendationen att byta vatten vid höjning av pH beror på att akvarier som varit igång länge med lågt pH ofta har anrikat ammonium (pga att filterbakterierna jobbar sämre vid låga pH). När pH höjs omvandlas ammoniumet till dödligt giftig ammoniak, och fisken tvärdör. Det låter inte som om det skulle vara ett problem i ditt fall.
#5 - 11 oktober 2007 11:08
Denna tråd kan nog ge lite info.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107743
#6 - 11 oktober 2007 11:38
Nej, det är kommunalt vatten, men vi har väldigt mjukt vatten i vår kommun.
Tack för svaren. Jag har ett juwelfilter och där bl a ett kolfilter som jag har läst här ska ev. göra mer skada än nytta så jag tänkte att man kanske kan byta ut mot en påse krossade snäckskal. Eller kan man ta korallgrus i en påse?Det har jag hemma redan.
Jag har märkt att jag har svårt att få upp hårdheten i vattnet. Det verkar vara svårare än PH
#7 - 11 oktober 2007 11:52
Ja, du kan filtrera över krossade snäckskal/korallgrus om du vill, det funkar bra, förmodligen snabbare än om du lägger skalen/gruset/stenen i själva akvariet. Kalkhaltiga material tar f.ö. hand om hårdheten också.

Att filtrera över aktivt kol gör ingen skada, det är bara myt att det "tar bort mineraler" och allt vad som påstås. Däremot läcker det små mängder fosfat till akvariet vilket kan glädja ens alger.

Huvudanledningen att filtrera över aktivt kol är att antingen har ens vatten blivit gulfärgat (akvarievatten blir gulare med tiden) och man vill klarna upp det igen, eller att man har gift i akvariet, t.ex. fiskmedicin, som man vill få bort. I de här fallen är aktivt kol helt fantastiskt bra men annars gör aktivt kol mycket lite nytta.

Aktivt kol är heller inte aktivt särskilt länge, några dagar till en vecka är nog ungefär vad man får räkna med.

Dvs filtrera med aktivt kol när det behövs, och ta bort det efter en vecka eller så.
#8 - 11 oktober 2007 12:27
Okej, då ska jag genast försöka med korallgruset i en påse. Ska det vara nån speciell påse eller kan jag bara ta nåt tyg vad som helst som är lite glest och tillverka en själv?
#9 - 11 oktober 2007 13:18
Nylon är bäst eftersom det inte löser upp sig men ja, vadsomhelst som är lite glest funkar. Det är inte möjligen så att kolet ligger i en återanvändbar påse? Det vore ju i så fall en enkel lösning.
#10 - 11 oktober 2007 13:34
nej, man ser inget kol. Det är bara ett "vanligt svart filter" ser precis ut som de andra blå och gröna filtren som också följer med. Det står att det är ett kolfilter, men man ser absolut ingen kol. konstigt men så är det iallafall.

Annons