om ancistrus dör plöstligt

#1 - 7 mars 2006 17:51
hej

kan någon här svara på detta!!
har på 2 mån dött 3 st ancistrus för mig helt plöstligt de har innan de dött ätit och varit friska varför gör de det då undra jag.
fick lit epanik i söndag fick byta vatten i mitt 100 liters men pratade med en affär där jag bor att det händer han också att de dör helt plöstligt då.
och hans grossit i malmö har råkat ut för samma sak men han haft fler på en gång som dött.
kan någon svara på det
haar ett ph på 8.1 och i mslmö kan det säkert var lägre så frågan vad som gör det kanske kunde var aintressant vet då
i mitt kar har jag också kalkstenar om de känslig men att de dör helt plöstligt är förbryllande tycker jag
så vil vet aom fler fått samma sak som jag

bengt
#2 - 7 mars 2006 19:45
Kan ju vara att det är för högt ph,tycker det verkar skumt dom brukar ju vara rätt tåliga annars.
#3 - 7 mars 2006 20:32
ja det skumt men min akvarieaffäre här jag bor i klippan, köper de malar av en grossit i malmö och de har varit med att de helt plöstligt dör och det har inte varit två utan över 20 tal på en gång har de fått hova upp då.
de äter och frodas hos mig inna de dog.
har ett kar med mycket kalksten men de skall var aväldigt tåliga då så det skumt får jag säga ingen vet där vill jag alla som läser detta kolla om någon vet mer för hade varit kul få veta då.

mvh bengt
HazelCR
#4 - 8 mars 2006 03:41
Problemt brukar vara att ancistrusarna är odlade i Polen och skickas till Sverige och till slut hamnar de i din lokala akvariebutik. De små rackarna brukar vara sönderstressade och iaf enligt en handlare i min stad så dör alltid en hel mängd de första dagarna i butiken. Handlaren tar mycket hellre in ancistrusar från henmmaodlare från orten. Rådet blir alltså försök köpa från privatodlare antingen direkt från odlaren eller från en butik som har tagit in fisk från en sådan.
#5 - 8 mars 2006 06:29
Hejsan

det låter intressant veta då, men märklligt beteende är det ju att de dör helt plöstligt men att de inköptse i höstas att de nu plöstligt dör det jag tycker märkligt.
att en grosstis i malmö får likanmde problem har jag inte hört då men inte förrän igår via min akvarieaffären då i klippan.
de skall annars vara tåliga då hur kommer det sig de blir sönderstressade då

bengt
HazelCR
#6 - 8 mars 2006 08:06
Att de dör efter två månader beror nog på andra orsaker än transportstress från annat land.

Lite större exemplar är tåliga, men långt ifrån odödliga. Förutom dåliga vattenvärden, kan man ju gissa på förstoppning eller iaf magtrassel för malar. Vad matar du med?

Vilken storlek har det varit på dina ancistrus, som har gått till fiskhimlen?
#7 - 8 mars 2006 08:37
jag matar med tableter för malar som matar inte varaje dag då.
plus byter vatten var 14 dag i det då, övriga fiskarna mår utmärkt.
att annan min akvarieaffären har en levantör som har lika problem och de kan ibland helt utan anledning plocka upp (runt 25 st de har många kar med sådan dåå)många malar som har dött då, som dagen innan varit helt friska och livliga då.
de är bara 3-4 cm stor haft dem över 4 mån.
pratade med en på msn at haft likande problem för ett år sen de dog tvärt utan några konstiga saker i vatnnet då
det som r skumt

bengt
#8 - 8 mars 2006 08:44
läste en grej om en mal, tämligen säker på att de va om ancistrus.
att vid just runt 4cm längd är en mycket känslig period.

men som jag skrev är jag bara tämligen säker på detta så kolla upp de extra om du väljer att tro på det.s
#9 - 8 mars 2006 10:18
De brukar rekommenderas att köpa ancistrus på över 4-5 cm, just för att de är lite känsliga innan det. De är tåligare ju större de är...
#10 - 8 mars 2006 10:38
Av egen erfarenhet så vet jag att speciellt ancistrusyngel är väldigt känliga mot förhöjda nitritvärden.
#11 - 8 mars 2006 10:46
okej då vet jag det men byter vatten var 14 dag och gjorde ett normalt vatten byten i söndags.
kan vara vissa som råka ut för det då
skall kanske köpa en större då som är mer fullvuxen för se om det inte händer

bengt
#12 - 8 mars 2006 11:02
Du kan ju byta vatten lite oftare (1 gång/vecka) så minskar du risken för höga nitritvärden. Men annars är nog det bästa att köpa ancistrus som är lite större...
#13 - 8 mars 2006 14:01
ja fundera på att byta på båda då byter redan på 325 liters en gång per vecka redan.
har kommit i rutin att byta i det då en gång per veckan kanske lika göra med det lilla då de mår säkert bara bra att få nytt vatten då

skal skaffa lite större malar då som är lite längre

bengt

Annons