Om akvariefiskar på Radio Jönköping på fredag

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 3 november 2004 10:56
Imorgon fredag (mellan 10-11) så skall det sändas ett reportage om akvariefiskar lokalt över Radio Jönköping.
Reportaget kommer tydligen också att sändas senare över andra lokalradiostationer, men jag känner inte till när detta kommer att ske.
Så ni som har tillgång till Radio Jönköping glöm inte sätta på radion imorgon.
Anledningen till att jag känner till detta är att jag är en av dom som intervjuas i programmet.
#2 - 3 november 2004 11:13
Imorgon fredag (mellan 10-11) så skall det sändas ett reportage om akvariefiskar lokalt över Radio Jönköping.

Hallå Kjell, vakna. I dag är det onsdag, efter onsdag kommer torsdag.
OBS, gör nu inte som du brukar och ändrar i orginalet.

Guy
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 november 2004 11:16
OBS detta inlägg får tidigast läsas imorgon torsdag, för då är imorgon fredag[:-100]
#4 - 3 november 2004 11:21
Tur att man är ledig på fredag då [8D]
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 5 november 2004 07:57
Om någon lyssnar på programmet kan ni gärna kommentera hur programmet var.
#6 - 5 november 2004 08:40
10.05 Hälsotecken, programmet där hälsan inte tiger still?
#7 - 5 november 2004 08:48
:(
har inte den kanalen, så får hoppas att det sänds på andra kanaler också:P

Mvh malawi´n
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 5 november 2004 08:55
10.05 Hälsotecken, programmet där hälsan inte tiger still?

Det kan stämma eftersom frågorna jag fick mest handlade om att akvarium är avstressande.
Dels intervjuade de mig om detta sedan skulle de också intervjua någon som ställde ut leasingakvarier på sjukhus etc. i Jönköping.

Det enda jag vet är dock att det skulle sändas mellan kl. 10.00 och 11.00 idag över Radio Jönköping. Vad programmet hette glömde jag fråga.
#9 - 5 november 2004 09:03
Inte vita prick och fenröta då ..?[:-49]

Kjell Fohrman från Göteborg, med den dialekten kan du inte vara född många mil från Borås?

En kvarts intervju med en akvarieuthyrare som snackade fiskar på ögonkliniken på länssjukhuset Ryhov i Jönköping; saxat med en telefonintervju med experten Kjell.

Härligt att bo i slagskuggan från Billingemasten. Brukar kunna fånga både Jönköping, Göteborg, Sjuhärad, Östergötland och ibland Värmland utöver radio Skaraborg, i min vanliga transistor.
#10 - 5 november 2004 09:16
Låter väl trevligt så här långt.
Konstig idé från radion däremot att rapportera akvariekötsel på ett malawi-kar på ögonmottagningen Ryhov.
#11 - 5 november 2004 09:29
Så var det över på 20 minuter.
Akvarieleasing nämndes ett flertal gånger. God reklam...
Zoopet nändes ej vid namn - bara omtalades som den största akvariesajten.
Kjell Fohrman blev benämnd akvarieexpert minst tre gånger tror jag.
Trevligt program men den lär knappast leda till någon anstormning av våra akvarieaffärer inte ens i Jönköping
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 5 november 2004 09:42
Kjell Fohrman blev benämnd akvarieexpert minst tre gånger tror jag.

Hoppas att dom hade med något av intervjun åtminstone - "reklam" för mig och Akvarieleasing är ju inte så där intressant om man säger så.
#13 - 5 november 2004 09:52
missade det :(

synd...kanske går o lyssna på i efterhand på sr.se om de lgger ut det..
#14 - 5 november 2004 10:00
Kjell- Jo det mesta av programmet var intervjun med dej.
Och reklamen för dej var väl bättre än för Akvarieleasing.
Där var det väl mest en illustration att akvariet fanns på Ryhov och man kan tömma ut vatten med en trädgårdsslang samt att Malawifiskar är ganska färggranna.

Tillägg - jag har ju inte kollat ögontrycket på några år - kanske får anledning att kolla upp burken där någon gång...
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 5 november 2004 10:20
Kjell Fohrman från Göteborg, med den dialekten kan du inte vara född många mil från Borås?

2 mil - dialekten försvinner väl aldrig eftersom det är 35 år sen som jag flyttade därifrån - håller föresten fortfarande på Elfsborg om nu någon missat det[;)]

Tillägg - jag har ju inte kollat ögontrycket på några år - kanske får anledning att kolla upp burken där någon gång...

Inte illa i alla fall att de fortfrande har råd att ha akvarier på en del sjukhus i Jönköping - här i Göteborg finns det inte pengar för sånt längre[:(!]

#16 - 5 november 2004 10:22
Jag kan nog erinra mig om ett malawikar där, nu när jag tänker efter. Varit där några gånger. Fast längesen nu... Har för mig att det är rätt snyggt faktiskt. =D
#17 - 5 november 2004 10:47
Såg ett akvarium i väntrummet på barnmottagningen på KSS i Skövde. Men jag blev lite beklämd över att se en ensam stackars Kilfläcksrasbora deppa omkring bland större fiskar som jag inte vågar ge mig på att identifiera, men som inte var helt olika kyssguramin som finns på bild här på Zoopet. Har inte lärt mig att känna igen så många fiskar i verkliga livet ännu.
#18 - 5 november 2004 11:32
Radioprogramet´s syfte var att det är bra för hälsan att ha husdjur. Denna fredagen var det just akvariefiskar det handlade om. Som prog.ledaren sa: -Kan det vara bra att ha fiskar...man kan ju inte ta upp dom & gulla med dom & dom tar inte ut en på långpromenad. Så hur kan det vara bra för hälsan???
Men som väl var så räddade Kjell upp det med att förklara hur intressant det är & hur rogivande det är och att i demensvården borde det finnas akvarie som standard för att dom demenssjuka skall må bättre & äta bättre. Killen som var från akvarieleasing kunde gjort en bättre insatts för akvarieägandet, han var lite "tam" i sitt snack. Jag hade tyvärr lite telefon & annat som pockade på min uppmärksamhet så jag hörde inte ricktigt allt.
Jag blir lite förb-d & ledsen när jag hör att dom skär ner antalet akvarier inom vården. Det är ju en bra medicin för kropp & själ & kostar ganska lite i förhållande till alla piller dom tvingar i vårdtagarna, dessutom så kan dom ju slå ut kostnaden på alla patienter som mår bättre av akvariet så blir det nog en besparing istället. Men det är ju detta som kännetecknar västerländsk sjukvård att vi litar mer på piller än på naturliga metoder.

Men som vi alla vet är det ju bra för kropp & själ att ha minst ett kar i bostaden!!! Det märks ju på oss som håller på.. vi lider bara av lätt kutig rygg & torra nariga händer efter allt slabbande med vattnet, för att inte säga vårat vågiga hår & vatten i knäna.. Förövrigt är vi på topp *ler stort*
Sicken tur att man har radion på så man fick höra Kjell oxå.. :-) å inte bara läsa honom...
#19 - 5 november 2004 12:03
Jag har faktiskt röt att det är bra för luften runt omkring om man har akvarium... Alltså i det rummet man har akvariet.
#20 - 5 november 2004 12:16
Självklar maanda... så höjer du fuktigheten i rummet. Men mindre än man tror, tror jag, för oftast har man ju täckglas/heltäckande ramp och då håller man fukten "inne" i karet. Du kan ju se hur mycket vatten som dunstar i ditt kar där hemma på en vecka. Har ett kar som jag har lite för litet täckglas till, där syns det tydligt att det dunstar. Men i mitt stora som är täckt med täckglas ordentligt där syns det inte alls.
Detta sagt som en parantes i tråden...
P.s Kjell måste säga att det vore spännande med en artikel i ciklid om hur nyttigt det är med akvarie. ;-)
#21 - 5 november 2004 22:16
http://www.sr.se/jonkoping/formiddag/index.stm
#22 - 6 november 2004 09:04
Kjell, Kjell är du där? Du missade väl inte mitt sena inlägg?
#23 - 7 november 2004 19:20
Jag är liksom joad förvånad över avsaknaden av nya kommentarer...
Titta på länken joad gav:
skrolla ner och så har ni faktiskt programmet uppdelat på två trådar.
Lyssna själva...
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 7 november 2004 19:34
Kjell, Kjell är du där? Du missade väl inte mitt sena inlägg?

Nej då men jag avskyr att lyssna på mig själv (har nog ändå av mig själv[:o)]) - har varit i radio några gånger och i TV en gång och pratat om akvariefiskar men har ALDRIG lyssnat/sett på resultatet.
#25 - 7 december 2004 19:39
Lilla sonen sprang in i en kakplåt full av pepparkakor när jag skulle hämta honom i från fritis i em. Ett cm-stort jack i nedre ögonlocket så då hamnade vi på ögon-akuten och där fanns ju Malawi-akvariet ifråga samt längre in i korridoren sexkantigt akvarium med scalarer jag aldrig sätt förut (oranga mössor och pärlemorliknande fiskfjäll).
Någon gillar akvarier här påstod min fru...
Och jag fick tillfället att undervisa henne om fördelen med äggfläckar...
Och att påpeka att Alf och Anita (med mååånga akvarium) faktiskt hade ett betydligt mer imponerande Malawi-akvarium än detta.
Och att jag nästan bokade tid för min ögontryckkontroll...
#26 - 7 december 2004 19:41
PS länken ovan till inslaget funkar fortfarande:

Annons