:D:D:DFlygtur från balkongen.......:D:D:D. Har oxå ett Tetra-Tec och det har aldrig fört något oväsen, var tyst från första början. Så jag är jätte nöjd med det, men visst finns det måndags ex av alla sorters filter, Eheim inkluderat;).rsoderberg skrev:Om eheim ytterfilter ska vara bättre än något annat så vill det till att det är ett classic. Jag har 5st tetra-tec och de går hur tyst som helst, det gär även mina am-top. Det enda som jag har haft en massa problem med är eheim, nu är det dock ur världen efter en flygtur från ballkongen.
firefox75 skrev:Mjo...men det verkar som att de flesta som skriver och har luftficka också har tetratec filter.
t85207 skrev:Flödarknappen funkar nog inte så bra som Tetra har tänkt sig. Ställa dit filtret helt tomt, ansluta slangarna och flöda har bara funkat en gång då det var helt nytt. Kanske måste filtermaterialet vara helt rent för att de ska funka.
Men funkar det bättre på andra filter ?
rsoderberg skrev:Jag har bara använt drt första gången när filtret var nytt. När jag gör rent och har stängt med kranarna så är det bara att öppna dom igen så fylls filtret av sig själv igen.
Martin_Blomberg skrev:Hur ofta rengör du och andra Tetratecfiltret? Har haft mitt igång 2-3 veckor, är det dags att öppna och kontrollera?
glappet på impellern som fluval har är för att underlätta för impellern att liksom ryckas igång efter ett stopp och det är lite smuts på impellern!2bias skrev:jag lånar tråden för en annan fråga jag instalera nyss en EX 700 till bror min, och han är nöjd med ljudet låter mindre (iskåp) en va klockan låter om natten!
Men när jag instalera delarna upptäckte jag att impellern hos tetra hade fasta blad medans hos min fluval 305 har bladen ett löpspann runt (sin egen axel) magnet kolven på ett 1/3 varv (tror jag) nånsom vet tanken bakom detta?
och en sak till upptäckte jag att tetra smörjt sin keramsika pinne med nån form av silikonfett samma som sitter på deras o-ringar.
enligt min mening till ojud så måste den sitta i friktionen i impeller huset om de antingen är bladen som skrapar eller om de är magnet kolven som skrapar mot den keramsika pinnen, smörjmedel finns ju tydligen, men var.
Martin_Blomberg skrev:Jag fick skaka flera gånger under flera dagar för att få bort ljudet. Står ditt filtet fristående (altså inte nära skåpväggar)? Eller står det nära nåt som kan förstärka resonansen?
Optiker skrev:Det blir resonansljud av att det står i akvarieskåpet. Vad kan man dämpa med?
firefox75 skrev:Menar att om man vill ska man pröva sig fram.
Fel blir alltid fel medans fel kan rättas till och bli bättre.
Vad kör du med för filter?