Oljigt vatten?

#1 - 4 oktober 2010 10:36
:confused:
Jag har huvudbry...
Det blir ofta en oljig hinna på vattenytan i akvariet... Vet någon varför det blir så?
Vet inte om det är skadligt på något vis...har en filterpump som cirkulerar vattnet och filtret rengör jag minst en gång i veckan, sköljer rent det.
Byter ca halva vattenmängden samtidigt då. Dammsuger ca en gång i veckan.
Mangroveroten i har fått alger..hur påverkar det sallisarna? Ska man satsa på en algätare i akvariet eller äter den salamandrar oxå ? ;) Ska man ta ut de långa flytväxterna och skölja rent dem?

Matar med levande daggmask...ibland smiter maskarna och gräver ner sig. Tror ni att salamandrarna hittar dem sen ändå? När mask har smitit så brukar jag ge en till så jag ser att de äter...
De är inte förtjusta i någon annan mat, har ätit röda (ja jag vet..) mygglarver då och då men mask är tydligen smarrigare... Kan de leva på bara mask?

:confused::confused: SEN har jag sett på akvarieglaset ett par st "kapslar" genomskinliga med något inuti, små små som ett knappnålshuvud, de flyttar sig. Kan det vara ägg??

HJÄLP tack!
#2 - 4 oktober 2010 11:01
den oljiga hinnan kallas proteinhinna o kommer om man matar lite för mycket med protein-rik mat. läg ett tidningspapper på ytan o sug upp den. den är inte skadlig på nått sätt men inte så snygg kanske.

varför rengör du filtret så ofta?? det ska bara rengöras när det markant tappar flöde. inte annars. o byt inte vatten samtidigt. du riskrerar få nitrit då. du sköljer ju bort alla bra bakterier som bryter ner amoniak o nitrit. o sen gör man vattenbyte på det tar man ju bort ännu mer av nyttiga bakterier
#3 - 5 oktober 2010 09:46
hannesc skrev:
den oljiga hinnan kallas proteinhinna o kommer om man matar lite för mycket med protein-rik mat. läg ett tidningspapper på ytan o sug upp den. den är inte skadlig på nått sätt men inte så snygg kanske.

varför rengör du filtret så ofta?? det ska bara rengöras när det markant tappar flöde. inte annars. o byt inte vatten samtidigt. du riskrerar få nitrit då. du sköljer ju bort alla bra bakterier som bryter ner amoniak o nitrit. o sen gör man vattenbyte på det tar man ju bort ännu mer av nyttiga bakterier

Aha...mycket ska man lära! Tack för tipset!

Ingen aning om vad de genomskinliga sakerna är?

Kan de leva på enbart mask?

Sen detta med alger....

Annons