"oljig yta"

#1 - 1 oktober 2007 16:06
Mitt akvarium har haft mycket fint och väl balanserat vatten men igår upptäckte jag att det såg ut som om det låg en väldigt tunn hinna med olja på ytan.. har gjort vattenbyten men den kommer tillbaka efter ett par dagar..
Någon som har en aning/gissning över vad detta kan vara..:confused:
Maffia666
#2 - 1 oktober 2007 16:27
Mitt akvarium har haft mycket fint och väl balanserat vatten men igår upptäckte jag att det såg ut som om det låg en väldigt tunn hinna med olja på ytan.. har gjort vattenbyten men den kommer tillbaka efter ett par dagar..

Någon som har en aning/gissning över vad detta kan vara..:confused:
Jag kan få det ibland när jag matar med Räkmix. Men sätter jag ytan i rörelse med hjälp utan något utblås på filtern så försvinner det.
#3 - 1 oktober 2007 17:43
Det är nog en proteinhinna du får på ytan, det ser lite ut som olja. Gör en sökning på Zoopet så finner du mängder med tips, en del funkar andra inte;).
#4 - 1 oktober 2007 17:49
tack så mycket för svaren! jag har inte matat med räkmix men kanske kan det då vara proteinhinna...ska genast kolla efter lite tips på zoopet!
#5 - 1 oktober 2007 17:52
Jag fick detta i mitt kar och det var ett rent hel**te att bli av med. Jag ville inte minska på matningen då jag hade fisk som skulle upp i storlek, men till slut gav det med sig när jag ändrade matsort, sög vid ytan vid vattenbyten samt riktade om strilröret från pumpen så det slog ner mot ytan.
#6 - 1 oktober 2007 17:58
okej..jag hittar inga direkt tips på sidan men tror du att det kna bero på matsorten?
#7 - 1 oktober 2007 18:05
Visst kan det bero på matsorten, och har du ändrat den så kan det vara en bidragande orsak.
Vad är det för fisk du har i karet?
Du kan testa någon/några av sakerna jag gjorde i mitt kar, men testa först att söka efter proteinhinna i sökmotorn så finner du flera sidor med trådar om detta.
#8 - 1 oktober 2007 18:14
det effektivaste sättet är att sätta på luftslangen på innerfiltret så filtret blåser bubblor (om man nu har en sån) då lovar jag att hinnan är borta på inom en timme!
#9 - 2 oktober 2007 15:08
okej! detta verkar ju lovande..jag har aulonocara "röd rubin" i det karet..

Annons