oljig yta

#1 - 18 mars 2007 14:01
Hej hej

har en oljig yta i akvariet som inte vill försvinna.. hur får ja bort den?
#2 - 18 mars 2007 14:24
Lägg ner tidningspapper på ytan, vänta några sekunder och ta bort papperet, den oljiga hinnan följer då med.
#3 - 18 mars 2007 14:29
patience skrev:
Hej hej

har en oljig yta i akvariet som inte vill försvinna.. hur får ja bort den?

Du kan rikta vattenblåset mot ytan, då slås hinnan sönder. Hinnan består av proteiner och bakterier, och uppstår av foderrester och ämnen från fiskbajs mm. När hinnan slagits sönder, kan de där sakerna istället tas upp av filtret.

De där bakterierna verkar heller inte gilla att det bubblar på dom. Nu är det si och så med att blåsa ner luft i akvariet, men det är rätt effektivt mot den där hinnan.

// Jens A.
#4 - 18 mars 2007 19:13
Jag stoppade i 4 Black Molly i mitt 960 så var ytan borta på ett par dagar. Har provat både tidningspapper, suga på ytan vid vattenbyte, luftbubblor samt ytvattenrörelse utan lika bra resultat som med B.M.
#5 - 18 mars 2007 19:15
titta längst ner på denna sida och läsa vad andra har för svar.. :)
#6 - 18 mars 2007 20:32
Jag byggde ett ytavringins filter
Resna upp allt på 4H

en plastbunke o ett litet pumphuvud va allt som behövdes
#7 - 21 mars 2007 20:07
Att man får denna oljiga yta. innebär det då att man matar för mycket? eller att man gör något fel.

jag märkte att jag fick detta igår. aldrig haft det tidigare. jag tycker det är märkligt att jag får det nu eftersom jag matar betydligt mindre än jag gjorde tidigare.

bara jag som finner detta konstigt?

kan dock bero på att jag aldrig låter maten flyta på ytan. har alltid kört med mat som sjunker ner. vad tror ni ?
#8 - 14 april 2007 14:16
Drar upp tråden igen då jag har samma problem. Jag har inte prövat med era tips men, jag fick hinnan innan jag ens fick fiskar.
-Kan det bero på kalken från faxegruset och hålstenen?
-Ev. biologiska rester från de snäckskal jag har i karet?

Och till lösningen, vilken fungerar bäst? Det hjälpte inte att byta vatten, och utblåset från pumpen slår sönder ytan ganska rejält i ett hörn.

/Fredrik

Annons