Oljig yta

#1 - 3 januari 2007 21:57
Jag har fått en oljig yta i mitt kar på senare tid. Jag har läst på forumet att det kan bero på att man matar för mycket, men jag är snål och kontrollerad med matningen. Jag har skaffat Sera's vattentester som innehåller test för NO2, pH, gH och kH. Jag har testat pH till 7.5, NO2-N <0.1mg/l och N02 <0.3mg/l. gH och kH har jag inte testat. Jag tillför lite PMDD vid vattenbyten. Jag försöker att inte frestas av att byta vatten extra ofta för att på detta sätt eliminera den oljiga ytan. Jag har dubbla ytterfilter med strilrör så det är bra ytrörelse.

Någon som har något tips eller någon idé vad det kan bero på?
#2 - 3 januari 2007 22:01
sikta utblåsen mot ytan..rörelse bör göra så det försvinner
#3 - 3 januari 2007 22:10
Jag har båda utblåsen mot ytan och vid utblåsen finns ingen olja, men i överallt annars.
#4 - 3 januari 2007 22:16
då har ja inget bra svar...det brukar räcka annars.
#5 - 3 januari 2007 22:18
Kanske har jag för klent ös i pumparna. Det är liksom inte direkt något super ös, men det rör på sig...
#6 - 3 januari 2007 22:23
Vad matar du med.
MvH Richard
#7 - 3 januari 2007 22:35
Jag matar med fem olika foder:
TetraMin - flingfoder
Vipagarn - granulatfoder
Algae Wafers - japanska algtabletter
fryst artemia
frysta röda mygglarver

1 gång varje dag matar jag med flingor eller granulat. Flingor lite oftare än granulat.
Fryst foder använder jag ungefär 2 ggr vecka, varvar de två.
Jag kastar i en halv algtablett 2 ggr vecka.
#8 - 4 januari 2007 03:04
Som du säkert läst i flera trådar på forumet så torde din oljiga yta härröra från fodret (proteiner, fetter osv). Den oljiga ytan är inte farlig i sig, det är mera ett estetiskt problem. Precis som det är sagt så brukar hinnan försvinna om man har ordentlig fart på ytvattnet, men då rör man ju bara ner det i vattnet så att säga, ämnena som utgör den oljiga ytan försvinner inte, fast å andra sidan har ämnena en chans att hitta till filterinsuget på ett bättre sätt. Snyygare blir det i alla fall!

Kommer ihåg att någon i en annan tråd tipsade om denna produkt för att råda bot på problemet: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-ytvattenrenare-p-1690?osCsid=4595f2c652a31beb9acc17aa82c0a1dd

Har ingen egen erfarenhet av den dock, så jag kan inte uttala mig om resultat.

Sen kan du ta bort den olijga filmen mekaniskt med tidningspapper eller genom att använda t.ex. en tillbringare och ha lite tillfällig ytavrinning, eller varför inte någon annan finurlig lösning.
#9 - 4 januari 2007 05:45
vi får oxå sån hinna på ytan hos våra malawi och vi får det ifrån spirulina flingorna...

//jonatan
#10 - 4 januari 2007 07:56
Flingfoder brukar kunna ställa till det med oljehinna.Tetra pro blir det inte oljigt av,mycket bra flingfoder.
MvH Richard
#11 - 4 januari 2007 08:23
Kanske ska slå till på ett annat flingfoder då helt enkelt. Det jag använder idag är billigt och köpt på ICA.
#12 - 4 januari 2007 08:52
De här tetra pro kör jag med www.zooplanet.se/ShowProduct.aspx?ProdID=655&cat=283 och www.zooplanet.se/ShowProduct.aspx?ProdID=658&cat=283 fiskarna blev mycket piggare efter jag började med det.
Kör även med AN pellets och granulat.Sen jag började med dessa foder så har jag inte haft nån oljehinna.
MvH Richard
#13 - 4 januari 2007 09:48
okej, ska kolla upp dom i butiken idag. Mitt granulat är inte jättepopulärt hos fiskarna, men mina algtabletter äter alla. Till med kardinaltetrorna!
#14 - 4 januari 2007 10:27
Jag har ochså oljig yta på mitt 152liters malawikar och jag matar med (aquatic nature afr.cichlid "pellets") kan det ochså bero på fodret?

/Macke
#15 - 4 januari 2007 10:33
Den har jag inte haft några problem med,visserligen så är det mycket protein i det fodret.Har du ordentlig ytrörelse.
MvH Richard
#16 - 4 januari 2007 19:38
http://www.djurportalen.nu/@bildarkiv.php?go=visabildarkiv&arkiv_id=0&arkiv_user_id=12035

jag har också problem med skit på ytan av en del kar. dessutom matar jag inte i dem sedan ett tag tillbaka, en av dem har visserligen ingen pump men en annan har hyfsad cirkulation på vattnet

man blir tokig när man inte vet vad man skall göra åt det

H.
#17 - 28 januari 2007 09:10
Har oxå detta problem.. matar bara med röda mygg och algtabletter..
#18 - 28 januari 2007 13:17
Min fiskhandlare sa att det troligtvis är parasiter som bildas på ytan om man har för dålig cirkulation. Hade oxå detta i mina kar tills jag flyttade och ändrade flödet på pumparna.
MVH/kkk
#19 - 28 januari 2007 13:25
kkk skrev:
Min fiskhandlare sa att det troligtvis är parasiter som bildas på ytan om man har för dålig cirkulation. Hade oxå detta i mina kar tills jag flyttade och ändrade flödet på pumparna.

MVH/kkk

borde det inte snarare vara bakterier eller alger?

Annons