Oljig hinna på ytan.

#1 - 14 april 2009 18:54
Jag har i en tid nu bekämpat en oljig tunn film på ytan i mitt akvarium. Har lagt i 3 extra pumpar med 600 l/h styck riktade mot ytan(har 2 vanliga fluval också på sammanlagt 1500l/h). Men det slår inte sönder skiten. Trodde först att det var utsöndringar från en rot som stuckit upp genom vattnet ett tag. Men det åtgärdade min fogsvans. Men det ingreppet gjorde ingen nytta. Det bildas dessutom skumm runt om i karet. Har delvattenbyte en gång i veckan, då jag tar bort all hinna på ytan med häverten, men det är tillbaka redan morgonen efter. Jag har alltid kört utan täckglas, och klarat mig utan någon beläggning på vattnet. Är rätt trött på detta... Skulle bli glad om jag kunde få bukt med detta.
#2 - 14 april 2009 19:05
kan det vara en proteinhinna från något som du matar med? platy gillar att slafsa i sig det.
#3 - 14 april 2009 19:12
macke_fisk skrev:
kan det vara en proteinhinna från något som du matar med? platy gillar att slafsa i sig det.

Har funderat på det, men skulle det kunna bilda skummet också? Om man tar lite av skummet mellan fingrarna, känns det som utspätt diskmedel ungefär. Har sköljt händer noga innan jag skullat fiska upp något ur karet. så diskmedel eller tvål bör det inte vara. Det borde ha trappats ner isåfall också efter alla vattenbyten.:(
#4 - 14 april 2009 19:17
hmm, hur länge har akvariet varit igång?

när jag sist startade ett litet akvarium så struntade jag i att skölja gruset och då fick jag något skum som lade sig i kanterna, men det försvann sen efter några vattenbyten.

lite OT, men mitt 2000:e inlägg :p.
#5 - 14 april 2009 19:21
macke_fisk skrev:
hmm, hur länge har akvariet varit igång?

när jag sist startade ett litet akvarium så struntade jag i att skölja gruset och då fick jag något skum som lade sig i kanterna, men det försvann sen efter några vattenbyten.

lite OT, men mitt 2000:e inlägg :p.

Det har varit igång nu i säkert ett halvår efter flytten till lägenheten. Men hinnan har kommit för ca en till två månader sen. Grusen var inte ny heller tyvärr. den har varit i karet hur länge som helst:)
Grattis till 2000 :d
#6 - 14 april 2009 19:28
hmm ok, hur var cirkulationen på ytan då för 6 månader sen? Har märkt att vid dålig ytcirkulation att man kan få en hinna men man kan bryta den och få bort den genom att rikta pumpens blås mot ytan.

tycker att det är konstigt att du får tillbaka hinnan dagen efter :/.
#7 - 14 april 2009 19:34
macke_fisk skrev:
hmm ok, hur var cirkulationen på ytan då för 6 månader sen? Har märkt att vid dålig ytcirkulation att man kan få en hinna men man kan bryta den och få bort den genom att rikta pumpens blås mot ytan.

tycker att det är konstigt att du får tillbaka hinnan dagen efter :/.

"bara" 1500 liter i timmen från mina fluval riktade mot ytan. så den var nog bra då med tycker jag :( nu är den ju den dubbla och ändå skingras den inte. Visst är det skummt!
#8 - 14 april 2009 19:37
Gjorde du någon ändring i samband med att hinnan dök upp?

MVH Lasse
#9 - 14 april 2009 19:42
Lasse skrev:
Gjorde du någon ändring i samband med att hinnan dök upp?

MVH Lasse

Hej Lasse
Ny fisk och några växter[:o]. Rötter skaffade jag för några månader sen, men kan det kanske utsöndras något ur dem i efterhand?
#10 - 14 april 2009 19:43
När jag fick oljehinna i ett kar så försökte jag med alla medel få bort den.

Det som hjälpte var att fördubbla filtervolymen, på köpet försvann även de trådalger jag hade problem med.
#11 - 14 april 2009 19:46
c90368 skrev:
När jag fick oljehinna i ett kar så försökte jag med alla medel få bort den.

Det som hjälpte var att fördubbla filtervolymen, på köpet försvann även de trådalger jag hade problem med.

Lustigt att du säger det :) budar på ett eheim pro 3 på 1800l/h as we speak. Fast det svider ju i plånboken... kan det vara lite overkill till ett 300L akvarium?
#12 - 14 april 2009 19:50
Lustigt att du säger det :) budar på ett eheim pro 3 på 1800l/h as we speak. Fast det svider ju i plånboken... kan det vara lite overkill till ett 300L akvarium?

Man kan aldrig få för stor filtervolym!

Men man kan få för mycket cirkulation i karet, men det går att reglera.
#13 - 14 april 2009 19:55
c90368 skrev:
Man kan aldrig få för stor filtervolym!

Men man kan få för mycket cirkulation i karet, men det går att reglera.

hoppas jag ror iland budningen då [:o]
#14 - 14 april 2009 20:51
Jag är alltid lite misstänksam när det gäller rötter :) Kan du inte lyfta upp dem, låta vattenytan lugna sig och sedan lägga några sidor av en dagstidning över ytan. Dessa sidor suger upp det feta så ta bort dem försiktigt efter några minuter. avvakta sedan och se om du får tillbaks hinnan. får du det så var det inte rötterna i alla fall.

MVH Lasse
#15 - 15 april 2009 10:08
hoppas jag ror iland budningen då [:o]
Tills dess kan du sätta på venturi munstycket på dina fluvalpumpar så är hinnan väck inom en timme;)
#16 - 15 april 2009 10:33

1800l/h funkar säkert finfint, du har ju rätt så bra belastning i baljan nu. :)

Jag har ett 1500l/h powerhead i min 350L diskusbalja och skulle gärna vilja ha lite mer. Kör ett Eheim 2260 2400l/h i 720.

Filmen på ytan är med all säkerhet en fettfilm från fodret du använder, jag har haft samma skit. Lösningen var att tillsätta luft via en diffusor i utblåset från pumpen, bubblorna slår sönder filmen och den försvann i stort sett omedelbart.
#17 - 15 april 2009 12:29
Har u kollat dina vatten värden?
Jag hade oxå så som du beskriver en hinna på utan och det visade sig att jag hade alderles för högt nitritvärde.
#18 - 15 april 2009 14:04
vrickan skrev:
Har u kollat dina vatten värden?

Jag hade oxå så som du beskriver en hinna på utan och det visade sig att jag hade alderles för högt nitritvärde.
Det var nog mer en tillfällighet;)
#19 - 15 april 2009 18:59
Lasse skrev:
Jag är alltid lite misstänksam när det gäller rötter :) Kan du inte lyfta upp dem, låta vattenytan lugna sig och sedan lägga några sidor av en dagstidning över ytan. Dessa sidor suger upp det feta så ta bort dem försiktigt efter några minuter. avvakta sedan och se om du får tillbaks hinnan. får du det så var det inte rötterna i alla fall.

MVH Lasse

Ska prova och se om det är de som börjat utsöndra något. :) det där med tidningen var ett smart knep.

Ouscazz skrev:
1800l/h funkar säkert finfint, du har ju rätt så bra belastning i baljan nu. :)

Jag har ett 1500l/h powerhead i min 350L diskusbalja och skulle gärna vilja ha lite mer. Kör ett Eheim 2260 2400l/h i 720.

Filmen på ytan är med all säkerhet en fettfilm från fodret du använder, jag har haft samma skit. Lösningen var att tillsätta luft via en diffusor i utblåset från pumpen, bubblorna slår sönder filmen och den försvann i stort sett omedelbart.

Jo lite mer sällskap har ju vi ju fått här i tvrummet :) de följer med längs karet när man går förbi:d fast inte gibbiceps då..
får vrida på lite luft och prova om den vill försvinna. Vad hade du för foder när det blev liknande hos dig? var mer orolig över att det skulle vara något annat p.g.a bubblorna i kanterna av karet

tack för alla svar!
#20 - 15 april 2009 21:48
en annan sak för att få bort de är ju att använda sig av ytavrinning när du byter vatten, det tar ju inte bort problemet men kanske blir bättre ett tag :)

Själv hadde jag massa flytande skräp på ytan. 3 veckors vatten byta av ytvattnet gjorde susen. borde funka för dig med.
#21 - 17 april 2009 06:36
jag har ett mollyhotel på 80 liter och där är det riktigt stor filterkapacitet men jag har ändå en sådan proteinhinna. Varför?
#22 - 17 april 2009 09:40

Jo lite mer sällskap har ju vi ju fått här i tvrummet :) de följer med längs karet när man går förbi:d fast inte gibbiceps då..

får vrida på lite luft och prova om den vill försvinna. Vad hade du för foder när det blev liknande hos dig? var mer orolig över att det skulle vara något annat p.g.a bubblorna i kanterna av karet

:D skalarerna du köpte är coola!

Eftersom vi bara har diskus så var det diskusmix som är ett ganska fett/proteinrikt foder. Det är bara en spekulation att orsaken till hinnan skulle vara fodret. Hursomhaver.. jag tror att du fixar bort hinnan genom att tillsätta luftbubblor i utblåset, som förhoppningsvis sitter ett par-tre centimeter under ytan.
#23 - 17 april 2009 09:41
ankan94 skrev:
jag har ett mollyhotel på 80 liter och där är det riktigt stor filterkapacitet men jag har ändå en sådan proteinhinna. Varför?

Läs tråden från början....
#24 - 17 april 2009 13:26
Ouscazz skrev:
:D skalarerna du köpte är coola!

Eftersom vi bara har diskus så var det diskusmix som är ett ganska fett/proteinrikt foder. Det är bara en spekulation att orsaken till hinnan skulle vara fodret. Hursomhaver.. jag tror att du fixar bort hinnan genom att tillsätta luftbubblor i utblåset, som förhoppningsvis sitter ett par-tre centimeter under ytan.

Hinnan är sönderslagen av bubblorna som du sa :) men det är ju ett jävla oväsen, så jag får nog göra så att jag slår på luften när jag går till jobbet om dagarna. Halv 5 när frugan sover:d
#25 - 17 april 2009 14:50
Hinnan är sönderslagen av bubblorna som du sa :) men det är ju ett jävla oväsen, så jag får nog göra så att jag slår på luften när jag går till jobbet om dagarna. Halv 5 när frugan sover:d

:)

Kör du luft genom en diffusor eller med hjälp av luftpump?
Diffusor är självdragande, oftast ställbar och därmed helt tyst, förrutom vattenporlet då.

Annars finns det luftpumpar som är nästintill ljudlösa.
#26 - 17 april 2009 15:50
Ouscazz skrev:
:)

Kör du luft genom en diffusor eller med hjälp av luftpump?

Diffusor är självdragande, oftast ställbar och därmed helt tyst, förrutom vattenporlet då.

Annars finns det luftpumpar som är nästintill ljudlösa.

Diffusor + eget meck med slangar jag fixade till :) man tager vad man haver.. [:o]
Det är mest porlandet som gör att man springer på toa stup i kvarten. Hämtar eheim pumpen jag nämnde tidigare i tråden imorgon. Så nu kanske filterrengöringen kanske inte blir lika ofta. Synd att skölja bort allt nyttigt ur filterna hela tiden. Fast pumparna måste ju snurra också [:o] (skiftar att krama ur pumparna så att någon alltid har lite gott skit i sig)
#27 - 17 april 2009 16:12
Vad har du tänt att använda som filtermaterial i eheim pumpen?
#28 - 17 april 2009 19:16
c90368 skrev:
Vad har du tänt att använda som filtermaterial i eheim pumpen?

Blev inte riktigt på det klara vad jag fick med på köpet, men det var med filtersubstrat iaf. Får titta på grejorna imorgon.Har du något förslag annars?
#29 - 17 april 2009 21:16
Blev inte riktigt på det klara vad jag fick med på köpet, men det var med filtersubstrat iaf. Får titta på grejorna imorgon.Har du något förslag annars?

25% makaroner
75% grov filtermatta
#30 - 18 april 2009 07:48
c90368 skrev:
25% makaroner

75% grov filtermatta

Får ta tag i det. Funderar mest på hur jag ska såga lite i min bänk. Den är nämligen utan dörrar. Vill inte ha pumpen mitt på golvet :d
#31 - 18 april 2009 22:00
Prova Fluvals ytvattenrenare,funkar bra i mitt kar med fett/proteinhinna...
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-ytvattenrenare-p-1690?osCsid=4839640d3044590efc3ebcc5c1f8047e
#32 - 31 december 2009 15:24
Efter att ha skummat :) igenom tråden slår det mig att jag kör filter utan material (alltså bara cirkulation) enligt low-tech teorierna. På senare tid har jag fått mycket olja och proteiner på vattenytan trots bra ytrörelse. Kan det bero på avsaknaden av filtermaterial? Det är ett tag sen senaste vattenbytet och rengöringen av filterbyttan.

Annons