macke_fisk skrev:kan det vara en proteinhinna från något som du matar med? platy gillar att slafsa i sig det.
macke_fisk skrev:hmm, hur länge har akvariet varit igång?
när jag sist startade ett litet akvarium så struntade jag i att skölja gruset och då fick jag något skum som lade sig i kanterna, men det försvann sen efter några vattenbyten.
lite OT, men mitt 2000:e inlägg :p.
macke_fisk skrev:hmm ok, hur var cirkulationen på ytan då för 6 månader sen? Har märkt att vid dålig ytcirkulation att man kan få en hinna men man kan bryta den och få bort den genom att rikta pumpens blås mot ytan.
tycker att det är konstigt att du får tillbaka hinnan dagen efter :/.
Lasse skrev:Gjorde du någon ändring i samband med att hinnan dök upp?
MVH Lasse
c90368 skrev:När jag fick oljehinna i ett kar så försökte jag med alla medel få bort den.
Det som hjälpte var att fördubbla filtervolymen, på köpet försvann även de trådalger jag hade problem med.
Metalfrenzy skrev:Lustigt att du säger det :) budar på ett eheim pro 3 på 1800l/h as we speak. Fast det svider ju i plånboken... kan det vara lite overkill till ett 300L akvarium?
c90368 skrev:Man kan aldrig få för stor filtervolym!
Men man kan få för mycket cirkulation i karet, men det går att reglera.
Tills dess kan du sätta på venturi munstycket på dina fluvalpumpar så är hinnan väck inom en timme;)Metalfrenzy skrev:hoppas jag ror iland budningen då [:o]
Metalfrenzy skrev:Lustigt att du säger det :) budar på ett eheim pro 3 på 1800l/h as we speak. Fast det svider ju i plånboken... kan det vara lite overkill till ett 300L akvarium?
Lasse skrev:Jag är alltid lite misstänksam när det gäller rötter :) Kan du inte lyfta upp dem, låta vattenytan lugna sig och sedan lägga några sidor av en dagstidning över ytan. Dessa sidor suger upp det feta så ta bort dem försiktigt efter några minuter. avvakta sedan och se om du får tillbaks hinnan. får du det så var det inte rötterna i alla fall.
MVH Lasse
Ouscazz skrev:1800l/h funkar säkert finfint, du har ju rätt så bra belastning i baljan nu. :)
Jag har ett 1500l/h powerhead i min 350L diskusbalja och skulle gärna vilja ha lite mer. Kör ett Eheim 2260 2400l/h i 720.
Filmen på ytan är med all säkerhet en fettfilm från fodret du använder, jag har haft samma skit. Lösningen var att tillsätta luft via en diffusor i utblåset från pumpen, bubblorna slår sönder filmen och den försvann i stort sett omedelbart.
Metalfrenzy skrev:
Jo lite mer sällskap har ju vi ju fått här i tvrummet :) de följer med längs karet när man går förbi:d fast inte gibbiceps då..
får vrida på lite luft och prova om den vill försvinna. Vad hade du för foder när det blev liknande hos dig? var mer orolig över att det skulle vara något annat p.g.a bubblorna i kanterna av karet
Ouscazz skrev::D skalarerna du köpte är coola!
Eftersom vi bara har diskus så var det diskusmix som är ett ganska fett/proteinrikt foder. Det är bara en spekulation att orsaken till hinnan skulle vara fodret. Hursomhaver.. jag tror att du fixar bort hinnan genom att tillsätta luftbubblor i utblåset, som förhoppningsvis sitter ett par-tre centimeter under ytan.
Metalfrenzy skrev:Hinnan är sönderslagen av bubblorna som du sa :) men det är ju ett jävla oväsen, så jag får nog göra så att jag slår på luften när jag går till jobbet om dagarna. Halv 5 när frugan sover:d
Ouscazz skrev::)
Kör du luft genom en diffusor eller med hjälp av luftpump?
Diffusor är självdragande, oftast ställbar och därmed helt tyst, förrutom vattenporlet då.
Annars finns det luftpumpar som är nästintill ljudlösa.
c90368 skrev:Vad har du tänt att använda som filtermaterial i eheim pumpen?
Metalfrenzy skrev:Blev inte riktigt på det klara vad jag fick med på köpet, men det var med filtersubstrat iaf. Får titta på grejorna imorgon.Har du något förslag annars?
c90368 skrev:25% makaroner
75% grov filtermatta