oljig hinna på vattnet

#1 - 18 augusti 2008 17:02
Hejsan!

har sökt lite på forumet och konstaterat att det är vanligt med en protein-hinna på vattnet som ofta beror på att man ger för mycket mat.

Tror nu inte att det är detta problem jag har. jag har 3 st nästan lika stora akvarium (160, 170 och 200L) och i ett av dessa har jag denna oljiga hinna och har aldrig haft detta i något akvarium tidigare.
Det enda som jag kan se att skiljer dessa akvarium jag har är ju förutom lite olika fiskar (har malar i alla 3) bottengruset. Det är nämligen svart bottengrus i det akvariet med den oljiga hinnan. Vet ej exakt vilken sorts grus det är då jag fått det. Det är dock köpt i akvariebutik och har tidigare legat i akvarium, om det var en hinna i det akvarium som gruset låg i tidigare vet jag inte.

Nu till frågan: kan det bero på gruset?
Det är det enda jag kan komma på.
Kan det vara skadligt för fiskarna?
Bytte till detta svarta grus för 3 veckor sedan och hade innan detta inte någon hinna.

/Mikey
#2 - 18 augusti 2008 17:10
Jag tror inte att det beror på gruset utan på att du har fått sämre balans i karet efter påfrestningen när du bytte gruset.. Byt vatten lite oftare än vanligt och se till att du har cirkulation på ytan.. Mata lite sparsamt och ev lite salt om dina fiskar klarar det... ;)
#3 - 18 augusti 2008 17:18
hmm, jag passade även på att byta grus till lite finkornigare i mitt 170L samtidigt, men där har jag ingen hinna alls. det är lite lustigt tycker jag. det var därför som jag drog slutsatsen att det kan vara gruset, men du tror alltså inte det.
Ska prova med lite mer cirkulation på ytan, salt får jag nog strunta i då jag har malar som inte gillar det. :)
#4 - 18 augusti 2008 17:22
mikey13 skrev:
hmm, jag passade även på att byta grus till lite finkornigare i mitt 170L samtidigt, men där har jag ingen hinna alls. det är lite lustigt tycker jag. det var därför som jag drog slutsatsen att det kan vara gruset, men du tror alltså inte det.

Ska prova med lite mer cirkulation på ytan, salt får jag nog strunta i då jag har malar som inte gillar det. :)

Du kanske har lite mindre fisk i det karet eller matade lite mindre. Jag drog igång 2 stycken lika stora räkkar med samma inredning. Sen tappade min dotter matburken i det ena karet och det blev dålig balans med oljig yta i flera veckor efter det.. ;)

Glöm inte att byta lite vatten oftare än vanligt.. Kanske pytsa i något Easy life eller något..
#5 - 18 augusti 2008 17:30
fiskarna är ungefär lika många, men det kan hända att jag matat lite för mycket, drar ner på maten ett tag och ser hur det går.
Tack för tipsen :)

Annons