Oljig hinna på vattenytan

#1 - 14 december 2008 10:07
Jag har en oljig hinna på vattenytan. Den är genomskinlig och "oljig". Om jag tar den bort, så komer den tillbaka inom ett par dagar. Vad kan den vara för nåt? :confused:
#2 - 14 december 2008 10:26
Antagligen en proteinhinna från ditt foder.
#3 - 14 december 2008 15:05
Matar jag för mycket eller varför kommer det?
#4 - 14 december 2008 15:13
Det kan vara att du matar för mycket som du skriver, men jag tror mer på att själva fodersorten har större inverkan på detta.
Det kan vara bra att försöka få bort hinnan och/eller få ner hinnan i vattnet så tar filtret hand om den.
Blir det för mycket "hinna" i karet finns risken att syreutbytet till vattnet kan minska.
#5 - 15 december 2008 14:21
Tips! pröva ta bort det med tidningspapper på ytan!!
#6 - 15 december 2008 14:40
När man talar om oljiga hinnor på vattnet så börjar jag tveklöst tänka på Friedrich Nietzshes Så talade Zarathustra, and I quote.. "kvinnans sinne är en grumlig hinna på ett grundt vatten, mannens sinne är djupt, det dånar ur underjordiska källor".

Och så säger dom att Nietzshe inte tyckte om kvinnor..

Rikta utblåset svagt uppåt så att proteinhinnan bryts upp så kommer den att falla till botten och försvinna, se över foder och utfodringsvanor.
#7 - 15 december 2008 18:39
Kan du hysa ett par Black molly i akvariet så är hinnan borta i ett nafs! Man kan ju med viss framgång avlägsna hinnan med tidningspapper, men dagen efter är den tillbaks. Riktat utblås från ett filter brukar bara skapa ett "hål" i hinnan vid just utblåset. Har dock aldrig sett bevis för att hinnan skulle utgöra ett stort problem annat än rent estetiskt.
#8 - 15 december 2008 19:00
Misuko skrev:
Jag har en oljig hinna på vattenytan. Den är genomskinlig och "oljig". Om jag tar den bort, så komer den tillbaka inom ett par dagar. Vad kan den vara för nåt? :confused:

Jag har samma problem, skillanden är att mitt kar är en vecka gammalt, inga fiskar bara växter. Så i mitt fall kan det inte ha att göra med fodret. Jag har dock tillsatt bakteriekultur så att vattnet skall mogna snabbare. Nybörjare och frågvis... Skall prova med några Mollysar om några dager...
#9 - 15 december 2008 19:31
Jonka skrev:
Jag har samma problem, skillanden är att mitt kar är en vecka gammalt, inga fiskar bara växter. Så i mitt fall kan det inte ha att göra med fodret. Jag har dock tillsatt bakteriekultur så att vattnet skall mogna snabbare. Nybörjare och frågvis... Skall prova med några Mollysar om några dager...

Hmm lustigt. Som nån skrev så är det vanligtvis maten och matningen som är boven i dramat. Som nån annan skrev så är det mest ett estetiskt problem. Det e väl möjligt att det påverkar syreutbytet om det blir för jevligt, jag har ingen aning. Men, i vilket fall som helst så finns det lösningar på problemet. Ett alternativ som fungerat väldigt bra för mej är följande pryl...

http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=843&page=1
#10 - 15 december 2008 19:38
-andy- skrev:
Hmm lustigt. Som nån skrev så är det vanligtvis maten och matningen som är boven i dramat. Som nån annan skrev så är det mest ett estetiskt problem. Det e väl möjligt att det påverkar syreutbytet om det blir för jevligt, jag har ingen aning. Men, i vilket fall som helst så finns det lösningar på problemet. Ett alternativ som fungerat väldigt bra för mej är följande pryl...

jag har ett juwel-kar med inbyggt filter, fungerar det? Eller ska jag kanske sätta in en syrepump...
#11 - 15 december 2008 19:47
Inget behov av syrepump. Se bara till att pumputblåset krusar vattenytan.
#12 - 16 december 2008 06:31
Peter1904 skrev:
Inget behov av syrepump. Se bara till att pumputblåset krusar vattenytan.

Tack än en gång för hjälpen Peter!
Hils
MJ
#13 - 16 december 2008 09:00
Tack för alla för hjälp och tips!
#14 - 16 december 2008 09:59
Får detta lite då och då i mina kar med. Som tidigare sagts är det ofta när vattenytan inte sätts i rörelse tillräckligt mycket.

Förutom att rikta utblåset är det viktigt och se till så att filtrena flåsar på maximalt med. När de blir lite skitiga minskar effekten aningen och ytrörelsen likaså. Då kommer hinnan fram igen.

Har aldrig märkt att fiskarna skulle må dåligt av det dock!

MVH Simon B!
#15 - 25 december 2008 21:51
jag har detta bekymmer i båda mina kar har dock haft dom i ett par veckor igång o det verkar försvinna fiskarna har inte ont av detta iallafall tror jag?jag tror de har me gruset att göra men ändå har jag sköljt det noggrant.
#16 - 25 december 2008 22:34
-andy- skrev:

Yes, slipper göra en själv! har funderat på hur en ytavrinnings skulle se ut.
Kör med vattenstråle ner genom ytan, men det ger luftbubblor i vattnet som i sin tur ger bubblor som spricker i ytan vilka ger kalk på rör och reflektorer plus att bubblorna dämpar ljuset.
Vidare behöver jag kräma på med mer co2...
#17 - 29 december 2008 21:54
jag drog igång ett nytt akvarium igår, det är bara växter sand och en rot i. och jag har redan en "oljig" hinna på ytan! det enda jag har haft i är bakteriekultur och ett medel som ska rena kranvattnet!
#18 - 29 december 2008 22:05
psyko: Sker det såhär tidigt handlar det antagligen om växtdelar som multnar eller skit från roten... lägg ett tidningspapper på ytan så suger det upp hinnan...
#19 - 29 december 2008 22:20
och tack jag ska testa det direkt!
#20 - 29 december 2008 22:25
tack för ett kanon tips efter två sidor tidnings papper så har jag nu en klar och fin yta! = )
#21 - 30 december 2008 09:30
Detta fungerar även om man har cyano på ytan, men då kräver det ett par extra, täta delvattenbyten!!!

Annons