Oljig hinna (igen)

#1 - 8 december 2005 09:31
Jag har läst några trådar om oljiga hinnor på vattenytan. Bland annat denna tråd.

Det talas bla. om att proteiner och annat från foder skall vara boven i dramat. Jag har ännu inte haft i något foder eftersom jag inte har några fiskar än. Jag har ändå en oljig hinna på vattnet. Nitrit lär jag väl inte heller ha eftersom det, som jag förstått det, kommer från fiskarnas avföring.

Då återstår bara en källa till hinnan och det är skifferstenen. Skiffer innehåller ju mycket olja vad jag vet så det är inte helt osannolikt att det är den som är boven i dramat.

Vad tror ni?
#2 - 10 december 2005 01:00
Jag har också en oljig hinna på vattenytan och jag har endast torv och rötter i karet... Jag hade den redan innan jag hade i fiskarna. Det skulle vara intressant att veta vad detta beror på.
#3 - 10 december 2005 09:42
Orsaken kan jag definitivt inte svara på. Jag fick åxå en olig hinna på mitt kar när det var tämligen nytt. Av den akvarist där jag köper de flesta av mina fiskar fick jag tipset att lägga ett tidningsblad och låta den bara suga sig blöt och sedan lyfta upp det. Min olja försvann och jag har därefter inte haft några problem med det// Mvh
#4 - 19 december 2005 10:33
Blir det inte trycksvärta i vattnet om man lägger i ett tidningsblad?
#5 - 19 december 2005 10:35
man kan få en hinna på vattnet om man råkar ha hankräm/salva/bodylotion på händer/armar när man stoppar i dom i akvariet =)
#6 - 19 december 2005 10:36
[QUOTE=Björken]Blir det inte trycksvärta i vattnet om man lägger i ett tidningsblad?[/QUOTE]

fort i och fort upp =)
#7 - 19 december 2005 10:38
Hade det också, men efter jag låtit filtren gå ett par dagar så försvann det.
Vet inte vad det beror på, men har inte dykt upp igen i alla fall.
#8 - 19 december 2005 10:43
Men angående tidningspapper och trycksvärta då? Annie 72 skriver att man kan ta bort hinnan med tidningspapper men jag tycker det låter farligt.....
#9 - 19 december 2005 10:55
lägger man bara på det och drar dän det direkt så tror jag inte det hinner lossna någon trycksvärta, jag brukar torka av fönstrena och det hamnar ingen trycksvärta på fönstret =)
#10 - 19 december 2005 10:57
Ok. Man kanske skulle testa det då.... Tack!

/ Maria
#11 - 19 december 2005 11:00
ja, gör det. Värt ett försök =)
#12 - 19 december 2005 14:12
Jag har samma hinna på min yta. Mitt akvarium e hyffsat nystartat.
Blev lite bättre då jag bytte lite vatten, men ska göra delvattensbyte snart hade jag tänkt. Får se om det försvinner då...
Annars kan ja testa å suga upp det med utvikta kaffefilter, man får slösa ett par stycken, men slipper således problemet med tidningspappret...om de nu var nått problem..
#13 - 19 december 2005 14:46
Många har svaren o gissningarna varit och själv har jag haft min hinna till och från i över 1 år. Jag smörjer visserligen mina händer men jag har verkligen sett till att vara ordentligt rensköljd när jag ska ned i karet och hinnan består. Tror att i mitt kar kan det vara dels kanske fodret, blir extra mycket när jag matar med fling mer än fryst levandefoder, och dels olja från döda växter. Har ciklider i karet och varje dag drar de alltid upp nåt som flyter runt som hinner ligga där ett tag innan man är hemma o får fatt i det. Dock verkar inte fiskarna må dåligt av det och jag brukar använda ett litermått och genom att trycka ned den tomma behållaren i vattnet med bara en liten del av kanten så att vattnet kan rinna in så gör häverteffekten (eller nån annan effekt :confused: ) att bara ytvattnet = oljan rinner ned i måttet.

Annons