oljig hinna

#1 - 18 juni 2006 17:29
nu har jag fått en oljig hinna i mitt akvarium , mina Praktbotior håller sej vid insuget till pumpen eller i mitt plast rör , dom flämtar precis som om dom typ kippar efter luft , upptäckte detta idag söndag , dom har fått pricksjukan så jag håller på att medicinera och är inne på dag 3 , vet ej vad de är för fel , har aldrig haft detta problem tidigare.

P.S behöver all hjälp jag kan få.
#2 - 18 juni 2006 17:40
Jag hade samma problem efter 2 dagen bara bytte hälften med vattnet det hjälpte bara för stunden bytte efter 5 dagen hälften med vatten det hjälpte vet inte varför det blir så man vill ju inte riskera alla fiskar
#3 - 18 juni 2006 19:01
fick tipset att byta en tredje del vatten på en gång , hoppas att de hjälper.
#4 - 18 juni 2006 19:24
Lägg ett tidningspapper på ytan 3-4 gånger, så brukar det försvinna :)
#5 - 18 juni 2006 20:05
Vad matar du med Mikey? Man kan få hinnor av att mata. Inget farligt dock i måttliga mängder. Med ytavrinning försvinner problemet.

Har ej testat tidningspapper men låter som en bra idé.
#6 - 18 juni 2006 20:09
Har haft oljig hinna på ytan, fick bort det med att få bättre rörelse på vattenytan. Flyttade innerfiltret närmare ytan, nästa dag va det borta.
#7 - 19 juni 2006 04:31
en kardinaltetra dog och en mal , så jag vet inte vad de var fick bara tipset att göra ett vatten byte så fort som möjligt.
#8 - 19 juni 2006 06:21
OK, men känner du att du vet vad som orsakade hinnan nu? Så att du kan förhindra att fler fiskar dör i framtiden?
#9 - 22 april 2007 21:11
vet att tråden är lite gammal men har sökt runt och de flesta svarar "lägg ett tidningspapper på ytan" men ja undrar, vad för slags tidningspapper, är det inte massa trycksvärta på det eller har ja fel ?

jag har en oljig yta som mot ljuset färgas i regnbågens färger
#10 - 22 april 2007 22:10
Jag använder dagstidningspapper och river stora sjok och lägger ner varje bit ett par sekunder sen snabbt upp med dem, går åt ganska mkt per gång. Tror inte det släpper så där särskilt mkt trycksvärta, men man vet aldrig!
#11 - 23 april 2007 07:32
jag har också haft och delvis har problem med oljig yta. Det hjälper med tidningspapper, men bara tillfälligt. Det blev också bättre när jag bytte tetra min till tetra pro, men har aldrig helt försvunnit. Jag är dock ganska dålig på att rensa bajs från botten och att ta bort gamla växtdelar, vilket jag tror kan vara en orsak till den oljiga ytan.

Annons