Oljig film?

#1 - 1 november 2003 10:14
Jag har fått en oljig beläggning på vattenytan i mitt 180-liters, vad ska jag göra den kommer tillbaka efter bara ett pa dagar efter det att jag har bytt vatten. Vad är det man behöver ha i akvariet för att ha en bra balans på allt (hur mycket och när). Utmaning: prova att byta och göra rent allt med bruten höger hand, jag har gjort det.
#2 - 1 november 2003 11:02
Det kommer förmodligen av maten. Prova att dra ner på matningen och se om det försvinner.
#3 - 1 november 2003 11:04
Det finns rapporter här på forumet om att filmen försvunnit när de bytt till tetra min pro flingfoder. Jag antar att det är mindre aska och annat som förorenar vattnet.
#4 - 1 november 2003 11:35
Tack vår bortgångna Malin för det tipset, jag tänker på dig varje gång jag ser min perfekta vattenyta. Det fungerade för mig!
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13348
#5 - 1 november 2003 12:09
Eheim har ett insugsrör till sina ytterfilter som tar vatten från ytan för att förhindra att filmen uppstår.
Tänkte införskaffa mej ett sådant. Som vanligt finns det en hake, kostar 400 spänn[:(!]
#6 - 1 november 2003 12:14
Eheims ytavsugning är dyr och fungerar inte. Jag har sett att fluval har lanserat en som kostar runt 200 kr och enligt rykten så funkar den. Sen hur bra det är för filtret att ta in denna hinna det vet jag inte, men jag har beställt en själv och tänker prova.
MVH
magnus
#7 - 1 november 2003 14:03
Jag har en Eheim surface extractor som jag slängde ut när jag började med ovan nämda foder. Den fungerar hyffsat om man smeker den medhårs med ingenjörshand, däremot beckar den igen av skit på 1-2 dagar - så slutomdömet är ungefär det Tropfrog säger.
#8 - 1 november 2003 15:23
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Eheims ytavsugning är dyr och fungerar inte. Jag har sett att fluval har lanserat en som kostar runt 200 kr och enligt rykten så funkar den. Sen hur bra det är för filtret att ta in denna hinna det vet jag inte, men jag har beställt en själv och tänker prova.

MVH

magnus

Jag har en FLUVAL och den funkar kannon för mig :-)
#9 - 1 november 2003 16:00
enligt min erfarenhet beror en oljig film på ytan mestadels på, som tidigare nämnt, för dålig ytcirkulation. en gång visade det bero sig på trasig pump, en annan räckte det att vinkloa om den samma. luftpump bidrar också till fräsch yta.

håller förresten med. det är en upplevelse att bara kunna använda vänster hand för rengöringen, fast jag bröt den inte... jag drog armbågen ur led istället. aj

//steffo
#10 - 3 november 2003 13:38
okej, ska kolla vad sm händer när jag byter foder. tack för tipset.
#11 - 4 november 2003 09:10
Tack för varningarna om eheims ytavsugning.
Kan ju vara kul att köpa nåttannat för mina pengar.
#12 - 4 november 2003 15:36
Jaha, så var det min tur med oljig hinna. Den har kommit sen jag tog bort 2252an och det långa strilröret och bara kör ytterfiltret (Fluval 404). Jag har inte löst hur jag bäst placerar utblåset då jag har aluminiumram på karet och utblåset liksom böjer sig lite neråt när jag sätter fast det med medföljande gummipropp. Det blir bara lite ytrörelse närmast utblåset, resten av ytan är stilla. Det blåser på bra annars i karet, har satt utblåset så det blåser på diagonalen.
Tips på lösning så jag får utblåset högre upp och mer rakt mottages tacksamt!
#13 - 4 november 2003 17:33
Om du sätter i en luftpump i karet så tror jag nog att det kan hjälpa dig att få bort den oljiga hinnan. Det fungerar och har då alltid fungerat för mig i alla fall.

Lycka till!
#14 - 4 november 2003 20:59
Richard: En luftpump? Du menar med utströmmare?
Har löst det genom att helt sonika plocka bort gummiploppen som håller utblåset mot gavelrutan. Nu blir det bättre fräs på ytan.

Annons