Oljehinna

#1 - 15 mars 2006 11:17
Har nyligen gjort ett helvatten byte i mitt lilla 70 l akvarium.Kokade sanden och tillsatte sedan vattenpreparat i vattnet för att binda tungmetaller.
Nu har en oljehinna uppstått på vattnet. Vart kommer den ifrån? Vad innebär den och hur kommer jag enklast till bukt med den? Det ser ofräscht ut, och är säkert inte bra för fiskarna heller.. ?
//Linnea
#2 - 15 mars 2006 11:23
[quote=Linnéa T]Har nyligen gjort ett helvatten byte i mitt lilla 70 l akvarium.Kokade sanden och tillsatte sedan vattenpreparat i vattnet för att binda tungmetaller.
Nu har en oljehinna uppstått på vattnet. Vart kommer den ifrån? Vad innebär den och hur kommer jag enklast till bukt med den? Det ser ofräscht ut, och är säkert inte bra för fiskarna heller.. ?
//Linnea[/quote]

Hej Linnéa
Skriv in ordet OLJEHINNA på [COLOR=red]sök[/COLOR] i forumet så kommer du få massor av info.:)

MVH
#3 - 15 mars 2006 11:51
Troligen har du matat för rikligt! Hinnan tas bort genom att lägga tidningspapper på vattenytan! Papperet suger upp hinnan!:)
#4 - 15 mars 2006 14:50
Så det har inget att göra med att det inte finns någon stabil bakteriekultur?
#5 - 15 mars 2006 15:06
[quote=PlatyYngel]Så det har inget att göra med att det inte finns någon stabil bakteriekultur?[/quote]
Nej! Det troligaste är att det sker en viss övermatning, eller att något annat ger hinnan, exempel på vad som ger denna hinna!
Skifferstenar
Händer som ofta är i akvariumet
Övermatning
Finns säkert fler orsaker men har inget med nitritförekomst! Men givetvis skall man kontrollera alla typer av farliga vattenvärden på ett nystartat akvarium, och av dessa anser jag nog att Nitritförekomst är det som tar livet av de flesta fiskar!
Bilagor:
#7 - 16 mars 2006 01:41
[quote=Zuz]Hej Linnéa
Skriv in ordet OLJEHINNA på [COLOR=red]sök[/COLOR] i forumet så kommer du få massor av info.:)

MVH[/quote]

finns även proteinhinna
#8 - 16 mars 2006 06:48
Jag har hört att en sådan "vit" hinna ofta beror på föroreningar som finns i luften i rummet.
#9 - 16 mars 2006 13:57
cactus, det kallas damm :D haha
#10 - 16 mars 2006 20:21
[quote=Raven]cactus, det kallas damm :D haha[/quote]

Jätteroligt, ha...ha...ha.

Jag menar en oljelik hinna, likt en proteinhinna eller liknande. Jag vet dock inte hur sant detta är.
#11 - 18 mars 2006 18:11
det kan finnas flera anledningar till att man får en hinna på vattnet, man kan ha petat i akvariet med smutsiga händer, matar för mkt, har för dålig filtrering osv. det kan avhjälpas med tidningspapper, avrinningskammare eller ytvattenrenare.
#12 - 30 mars 2006 11:33
Black Mollys tar bort hinnan!
Fler orsaker och lösningar på
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=73141

Annons