Danmark Danmark Norge Norge Sverige Sverige Danmark Norge Sverige

Olja in akvariemöbel/måla?

#1 - 16 februari 2004 22:34
Hej.

Har just fixat mig ett akvarium med tillhörande möbel (iklädd bastupanel). Funderar nu på att olja in detta schabrak för det är inte gjort tydligen.
Ska man göra detta och i så fall; hur ska man gå tillväga?
Behöver man mycket olja för att olja in hela akvariet och blir det förändring i färgen?
Tänkte måla "ramen" kring akvarierutan också i nån färg. Vilken färg tror ni blir bra? Och ska man olja den innan man målar, eller tvärtom?

http://www.fiend.nu/spool/bilder/akvarie15.jpg

Några tips & ideér ?

Mvh Fredrik
#2 - 16 februari 2004 23:11
Oj många frågor. Jag skall försöka svar på några av dom.

Det går säkert att olja in akvarieställning. Det bästa hade dock varit att göra det innan du fyllde på vatten och hade i fiskarna. Nu måste du vara extremt noga med att inte spilla och se till att du har så god ventilation som möjligt. Jag har hört skräckhistorier om fiskar som reagerat på lösningsmedel i luften så man skall ta detta på allvar.

Personligen gillar jag olja bättre än t.ex. lack men det har lite kortare livslängd, så man får räkna med att bättra på efter några år. Detta är dock väldigt enkelt.

Trät kommer att mörkna i princip oavsett vilken ytbehandling du gör så länge det inte är en heltäckande färg förståss. Vill man minska denna effekt är det bästa att fråga en färghandlare om råd. De kan bryta oljan/färgen med t.ex. ett vitt pigment som gör att man får en ljusare yta som heller inte mörknar så mycket med tiden.

Fråga också en färghandlare om vilken färg du kan använda tillsammans med oljan. Jag tror att de kommer att säga att du skall ha samma lösningsmedel i båda.

Det bör inte gå åt några större mängder, max ett par liter.
#3 - 16 februari 2004 23:18
Summa summarum så bör jag alltså kika in på en duktig färghandel för att få tips och råd. Kanske finns nån olja som inte är farlig för fiskarna? Och risken för att det ska komma i akvariet ser jag som liten, däremot så kommer det kanske komma att lukta och stanken kommer nog att finnas där rätt länge misstänker jag? Den går nog inte bort över natten. Tänkte man kunde ställa upp balkongfönstret på vid gavel ? *funderar*

Mvh Fredrik

#4 - 17 februari 2004 07:42
Hej

Jag gjorde misstaget att lacka en bänk som stog i samma rum som ena akvariet.Jeg vet inte om det va det som va orsaken men en dag efter första lackomgången så fick dom vita pricken.Så mitt tips är att vara försiktig.Frågan är om det inte är bättre att åka och köpa en stor plastbalja till fiskarna innan man börjar blaska med lösningsmedel och sen byta en stor del av vattnet innan man stoppar tillbaka dom
Fredrik
#5 - 17 februari 2004 07:56
I linoljefärg tror jag det är minimalt med lösningsmedel, tror nästan att en del är helt fria från lösningsmadel.
En del vattenbaserade färger luktar ju inte mycket heller.
Snacka som sagt med din lokale färgnasare, han kan säkert råda dig.
#6 - 17 februari 2004 08:03
Tänk på vad du gör med trasorna som du oljar med om du använder linolja! De blir självantändande, så se till att elda upp dem efteråt.
Så du inte bränner ner hela huset...
Bättre att elda kontrollerat än okontrollerat.
#7 - 17 februari 2004 09:34
mitt råd som färgnasare är att om du vill olja in möbeln kan du med fördel använda dig av paraffinolja, vilken är helt smak och luktfri. Garanterat giftfritt.
Använd absolut inte linoljefärg, då denna är fullproppad med lösningsmedel..*sorry karon* det kan även vara si och så med både hållbarhet och vettiga torktider.

Det viktigaste av allt är dock ändå att sörja för god ventilation om du väljer att måla möbeln.
#8 - 17 februari 2004 10:21
Ursprungligen skickat av sluggos matte

mitt råd som färgnasare är att om du vill olja in möbeln kan du med fördel använda dig av paraffinolja, vilken är helt smak och luktfri. Garanterat giftfritt.

Använd absolut inte linoljefärg, då denna är fullproppad med lösningsmedel..*sorry karon* det kan även vara si och så med både hållbarhet och vettiga torktider.

Det viktigaste av allt är dock ändå att sörja för god ventilation om du väljer att måla möbeln.

Hej.

Då ska jag köpa lite paraffinolja på lokala färgvaruhuset och sen kolla hur mycket man kan behöva? =) Kan man köra flera varv, eller räcker det med ett varv?
Och ska man "måla" (eller olja flera varv?) ramen kring akvariet i nån färg, ska man då olja den före eller efter eller bådeoch?

Tack på förhand :)

Mvh Fredrik
#9 - 17 februari 2004 11:04
Köp en liter paraffinolja och olja in möbeln tills träet inte suger längre. Paraffinoljan gör inte att träet gulnar och mörknar i samma utsträckning som linoljan, men tyvärr håller "effekten" i sig lite kortare tid så du får säkert göra om det om något halvår..
Undvik att olja in kanterna där du tänkt täckmåla, det kan göra att det fäster sämre.

Lycka till med målandet :)

Annons