olika värden för olika fisk

#1 - 12 juni 2012 19:30
det är en enda stor röra! har sysslat med akvarie mycket för några år sen men då kollade jag aldrig värden utan bytte bara vatten regelbundet och hade i massa olika fisk, skalarer, platy, black molly, guppy, ancitrus, blå gurami, mosaikgurami, svärdbärare, och några olika tetror.

jag är rätt övertygad om att om jag startar upp ett nytt akvarium och kör samma fisk som förr så kommer det funka lika bra.

MEN! om jag då bestämmer mig för att jag vill ha ciklider? köper jag PH/KH test då och PH/KH +/- och sen försöker jag hålla det vid de värdena som fisken ska ha?

hur viktigt är detta egentligen, de vänjer väl sig?

tacksam för svar
#2 - 12 juni 2012 19:42
ja, de vänjer sig.

inom rimliga gränser.

det som är viktigt att komma ihåg gällande PH är att det skall vara STABILT.

det är gigantiskt mycket viktigare att PH't ligger stabilt på ett visst värde än att det svajjar.

Sedan skall man ha lite sunt förnuft.

Ex det går att sakta vänja en malawiciklid som vill ha PH 8 ner till PH 5, men han mår inte bra i längden.

Eller det är samma sak med scalar, går alldeles utmärkt att trycka PH't sakta upp till 8,5 men i längden....

Men normalt kranvatten med normala byten och lite stabila saker som buffrar vattnet så är du home safe
om du inte skall:

a) ha extremt ovanliga firrar som kräver ett exakt värde

b) ge dig på kommerciell odling.




.
#3 - 12 juni 2012 21:11
Kensa skrev:
ja, de vänjer sig.



inom rimliga gränser.



det som är viktigt att komma ihåg gällande PH är att det skall vara STABILT.



det är gigantiskt mycket viktigare att PH't ligger stabilt på ett visst värde än att det svajjar.



Sedan skall man ha lite sunt förnuft.



Ex det går att sakta vänja en malawiciklid som vill ha PH 8 ner till PH 5, men han mår inte bra i längden.



Eller det är samma sak med scalar, går alldeles utmärkt att trycka PH't sakta upp till 8,5 men i längden....



Men normalt kranvatten med normala byten och lite stabila saker som buffrar vattnet så är du home safe

om du inte skall:



a) ha extremt ovanliga firrar som kräver ett exakt värde



b) ge dig på kommerciell odling.









.


i see, så vad skulle du rekommendera som stabila saker som buffrar vattnet?
#4 - 13 juni 2012 12:54
Kensa skrev:
ja, de vänjer sig.



inom rimliga gränser.



det som är viktigt att komma ihåg gällande PH är att det skall vara STABILT.



det är gigantiskt mycket viktigare att PH't ligger stabilt på ett visst värde än att det svajjar.



Sedan skall man ha lite sunt förnuft.



Ex det går att sakta vänja en malawiciklid som vill ha PH 8 ner till PH 5, men han mår inte bra i längden.



Eller det är samma sak med scalar, går alldeles utmärkt att trycka PH't sakta upp till 8,5 men i längden....



Men normalt kranvatten med normala byten och lite stabila saker som buffrar vattnet så är du home safe

om du inte skall:



a) ha extremt ovanliga firrar som kräver ett exakt värde



b) ge dig på kommerciell odling.









.


okej så tillsätta bikarbonat och köpa nåt som höjer hårdheten för malawiciklider. och sen nåt test så jag kan hålla kolla på värdena.

men om jag vill ha annan fisk med cikliderna? vilka kan jag ha?
#5 - 13 juni 2012 13:55
njau....till malawi så funkar inte så många andra än malawi

dom är för tuffa helt enkelt.

lite L-malar på botten fungerar, men inte mycket mer.

just malawi / tanga / victoria ciklider är lite speciella, där får man nog akta sig för att blanda.


man kan blanda ciklider från övriga afrika med annat gott och smått från asien / syd-mellanamerika.

ciklider från sydamerika-mellanamerika kan oxå blandas med annat från asien / afrika.

OM man kollar så att deras beteende inte krockar med varandra.




.
#6 - 13 juni 2012 14:14
Kensa skrev:
njau....till malawi så funkar inte så många andra än malawi



dom är för tuffa helt enkelt.



lite L-malar på botten fungerar, men inte mycket mer.



just malawi / tanga / victoria ciklider är lite speciella, där får man nog akta sig för att blanda.





man kan blanda ciklider från övriga afrika med annat gott och smått från asien / syd-mellanamerika.



ciklider från sydamerika-mellanamerika kan oxå blandas med annat från asien / afrika.



OM man kollar så att deras beteende inte krockar med varandra.









.



okej tackar för hjälpen
#7 - 14 juni 2012 12:54
Det finns ju regnbågsfiskar om du vill ha stimmande fiskar som trivs i hårt vatten.
#8 - 14 juni 2012 13:49
addo skrev:
Det finns ju regnbågsfiskar om du vill ha stimmande fiskar som trivs i hårt vatten.



okej soft, får kolla in sånna :)


nu köper jag snart ett beggat akvarium på 200 eller 375 L. allting följer med, stenar & bottenmaterial också.

så jag fyller på det och väntar en vecka ungefär med att släppa i fisk? bakteriekulturen kommer igång fortare eftersom där e inkört filter o bottenmaterial? tänkte börja med 2 st malawiciklider, hur låter det?
#9 - 14 juni 2012 13:59
okej soft, får kolla in sånna :)





nu köper jag snart ett beggat akvarium på 200 eller 375 L. allting följer med, stenar & bottenmaterial också.



så jag fyller på det och väntar en vecka ungefär med att släppa i fisk? bakteriekulturen kommer igång fortare eftersom där e inkört filter o bottenmaterial? tänkte börja med 2 st malawiciklider, hur låter det?



NEJ

Ursäkta men det där är ingen bra inledning alls på karet.

För det första, bakteriekulturen kommer aldrig igång utan fisk.
Ingen fisk = inga bakterier.

För det andra, om det står utan fisk under ett tag, typ en vecka, så är det inte många
bakterier kvar i det filtret längre = karet blir som nystartat....nästan iaf.


räkna med att karet blir som nystartat med allt vad det nu innebär.


.
#10 - 14 juni 2012 14:06
Sen bör man köpa Malawiciklider gruppvis, alla av en art åt gången. Annars kan det bli tokigt.
#11 - 14 juni 2012 14:07
Kensa skrev:
NEJ



Ursäkta men det där är ingen bra inledning alls på karet.



För det första, bakteriekulturen kommer aldrig igång utan fisk.

Ingen fisk = inga bakterier.



För det andra, om det står utan fisk under ett tag, typ en vecka, så är det inte många

bakterier kvar i det filtret längre = karet blir som nystartat....nästan iaf.





räkna med att karet blir som nystartat med allt vad det nu innebär.





.


ett nystartat akvarium ska väl stå i tre veckor eller nåt och sen släpper man i typ 3-4 fiskar och har det så i 3-4 veckor till för att få igång bakteriekulturen? det är ungefär vad jag har läst mig till på detta forumet

när ska jag ha i dom första fiskarna då?
#12 - 14 juni 2012 14:48
ett nystartat akvarium ska väl stå i tre veckor eller nåt och sen släpper man i typ 3-4 fiskar och har det så i 3-4 veckor till för att få igång bakteriekulturen? det är ungefär vad jag har läst mig till på detta forumet



när ska jag ha i dom första fiskarna då?



skulle nog tro att den som har sagt så på detta forumet, har i princip blitt hudflängd av alla.

fisk skall i direkt när vattnet har klarnat och har rätt temp.

ingen fisk = inga bakterier.

det bara är så,

ett kar som står i tre veckor är lika sterilt den 21.e dagen som den 1.a dagen ur ett bakterieperspektiv.

hade jag varit som du, så hade jag tagit ett par tre steg tillbaka, läst mer, gärna artiklarna på zoopet.com,
och sedan när du tror du har mer torrt på fötterna, fråga mer, fråga mer, fråga mer.



.
#13 - 14 juni 2012 14:50




när ska jag ha i dom första fiskarna då?


Så fort som möjligt, jag brukar fixa till karet och hämta de första fiskarna dagen efter.

Annars är det svårt att köra in karet ;)
#14 - 14 juni 2012 14:50
i denna tråd står det myyyycket som är väldigt viktigt vid uppstart av kar.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=nyb%F6rjarguide

#15 - 14 juni 2012 14:52
Kensa skrev:
i denna tråd står det myyyycket som är väldigt viktigt vid uppstart av kar.



http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=nyb%F6rjarguide




tack, fast det var just det med NÄR man skulle lägga i fiskarna, eftersom det står "några dagar" men en vecka är HELT fel
#16 - 14 juni 2012 14:54
nu när jag läser mina inlägg så ser jag att jag låter lite hetsk.....

ber om ursäkt för det isf.....

lunginflammation, utan kök i 6 veckor, 5 veckor till,

sjuka barn....


sorry.....


men läs noga den där tråden.....




.
#17 - 14 juni 2012 15:00
Kensa skrev:
nu när jag läser mina inlägg så ser jag att jag låter lite hetsk.....



ber om ursäkt för det isf.....



lunginflammation, utan kök i 6 veckor, 5 veckor till,



sjuka barn....





sorry.....





men läs noga den där tråden.....









.


ja jag var faktiskt lite nära på att ta upp det när jag såg hur du hade varit mot andra i andra trådar (glad och snäll)

men du det är helt lugnt, hoppas det löser sig.

jag har en tendens att vilja dubbelkolla grejer på forum och då kan det skapa irritation eftersom att jag lika bra kunde läst mig till det nån annanstans.
#18 - 14 juni 2012 15:05
ja jag var faktiskt lite nära på att ta upp det när jag såg hur du hade varit mot andra i andra trådar (glad och snäll)



men du det är helt lugnt, hoppas det löser sig.



jag har en tendens att vilja dubbelkolla grejer på forum och då kan det skapa irritation eftersom att jag lika bra kunde läst mig till det nån annanstans.




dubbelkolla är bra......

trippelkolla är ännu bättre....


sedan bör du köpa det viktigaste inom akvarievärlden.......nämligen...::






.










tålamod....






.
#19 - 14 juni 2012 15:09
yessss!!! det är något jag INTE har alls mycket av :)
#20 - 14 juni 2012 15:15
Kensa skrev:
skulle nog tro att den som har sagt så på detta forumet, har i princip blitt hudflängd av alla.



fisk skall i direkt när vattnet har klarnat och har rätt temp.



ingen fisk = inga bakterier.



det bara är så,



ett kar som står i tre veckor är lika sterilt den 21.e dagen som den 1.a dagen ur ett bakterieperspektiv.



hade jag varit som du, så hade jag tagit ett par tre steg tillbaka, läst mer, gärna artiklarna på zoopet.com,

och sedan när du tror du har mer torrt på fötterna, fråga mer, fråga mer, fråga mer.







.

Jag tror inte jag varit med och hudflänkt dig. Inte över detta i alla fall!;)
Skriver en liten grej under.
#21 - 14 juni 2012 15:27
Kensa skrev:
skulle nog tro att den som har sagt så på detta forumet, har i princip blitt hudflängd av alla.



fisk skall i direkt när vattnet har klarnat och har rätt temp.



ingen fisk = inga bakterier.



det bara är så,



ett kar som står i tre veckor är lika sterilt den 21.e dagen som den 1.a dagen ur ett bakterieperspektiv.



hade jag varit som du, så hade jag tagit ett par tre steg tillbaka, läst mer, gärna artiklarna på zoopet.com,

och sedan när du tror du har mer torrt på fötterna, fråga mer, fråga mer, fråga mer.







.


isåfall måste jag ha missuppfattat det med att där faktiskt ska va lite fisk från början då. det kan ha varit något i stil med "låt sedan karet stå i tre veckor" och att man sen ska fylla på med mer fisk. så har jag tolkat det som att där inte ska va nån fisk alls från början. som det kan gå, tack för all hjälp
#22 - 14 juni 2012 15:44
isåfall måste jag ha missuppfattat det med att där faktiskt ska va lite fisk från början då. det kan ha varit något i stil med "låt sedan karet stå i tre veckor" och att man sen ska fylla på med mer fisk. så har jag tolkat det som att där inte ska va nån fisk alls från början. som det kan gå, tack för all hjälp
Nej det är rätt att det under uppstart skall vara liiiite fiskFörsta månaden kanske 2-3 stSedan sakta fylla på under ytterligare 3-5 månaderMen de första skall i direkt när temp är ok
#23 - 14 juni 2012 15:52
Kensa skrev:
Nej det är rätt att det under uppstart skall vara liiiite fiskFörsta månaden kanske 2-3 stSedan sakta fylla på under ytterligare 3-5 månaderMen de första skall i direkt när temp är ok


Hur gör du det med Malawi? :)
#24 - 14 juni 2012 16:00
Gitarr Janne,
Jag har mördat en och annan Malwiciklid under årens lopp beroende av en massa okunskap från min sida. Men till slut hittade jag en förklaring på det mesta och jag håller i stort med Kensa och Mathias.

Uppstart: Guiden är bra men det är lite speciellt just med de flesta Malawi/Tanganyika akvarierna då dessa innehåller väldigt lite växter och att man ofta buffrar upp pH och kanske DH i vattnet.

Jag skall dra båda varianterna: Med växter och jag menar laddat med växter blir det mjukstart växterna tar till sig en hel del av kvävet som annars skulle bli Nitrit och det hela brukar fungera med fiskar från dag 1. Har man inte råd med dyra fina växter i början kan ett par meter vattenpest fungera bra under uppstarten. Då kan man efterhand plocka bort den en bit i taget.

Vad som händer är att växterna tar till sig ammonium men det blir alltid lite kvar som föda till filterbakterierna och dessa byggs sakta upp med ökad belastning.

Utan filter och kanske högt pH:
Den här metoden lärde jag mig av några gamla salträvar. Ett Malawi kar utan växter är faktiskt ganska likt ett saltkar. Gör i ordning akvariet och fyll i kranvatten. Släng i en näve obesprutad och ogödslad mat/ blomjord. Därefter en död räka gärna okokt. En bit färsk fisk funkar också eller en ostekt köttbulle.

Starta filtret, ha belysningen tänd minst 12 tim. och sedan låter du det hela stå och puttra några dagar.

När du ser lite grönt skimmer på inredning och rutor fiskar du upp räkan och slänger den. Därefter börjar du mata med fiskmat ungefär så mycket du skulle ha haft i om du skulle ha haft fiskar i akvariet.

Nu går du och skaffar en bra Nitrit test av dropp modell. Mät var dag så lär du dig hur man skall göra. Det kommer troligtvis att visa en hel del nitrit men förskräks inte! Du kommer att se att nitriten kommer att gå nedåt och att det blir grönare och grönare i akvariet. Detta är ett bevis på att dina allierade i ett växtlöst akvarium, alger och bakterier har börjat trivas. När så en dag, omöjligt att säga hur många kommer nitrit testen att visa 0 vilket betyder att både ammonium och Nitrit är under skadliga värden. Så går du och köper dina fiskar. Som de andra säger så skall du stoppa i rejält med fisk direkt.
Mata men gör det sparsamt absolut inte mer än du gjorde utan fisk.

Om du har riktigt mjukt vatten kan du behöva höja pH, KH och DH något men har du bara pH strax över 7 skall det funka med Malawi. Ju högre pH ju giftigare blir ammonium då det går över till Ammoniak. Detta har dödat mer Malawi än allt annat kombinerat!
#25 - 14 juni 2012 16:00
Hur gör du det med Malawi? :)
Malawi/tanga/victoria är lite bökigt. .... Man får helt enkelt vara lite erfaren och stressa intron med antingen väl ingågna filter elle en massa VB och flytande bakterier.... Det är sant att dessa mår bäst av att drattas ner i kar grupp för grupp,,,, eller så har man ett fetekarar och drattar ner många men små direkt
#26 - 14 juni 2012 16:04
bossep skrev:
Gitarr Janne,Jag har mördat en och annan Malwiciklid under årens lopp beroende av en massa okunskap från min sida. Men till slut hittade jag en förklaring på det mesta och jag håller i stort med Kensa och Mathias.Uppstart: Guiden är bra men det är lite speciellt just med de flesta Malawi/Tanganyika akvarierna då dessa innehåller väldigt lite växter och att man ofta buffrar upp pH och kanske DH i vattnet.Jag skall dra båda varianterna: Med växter och jag menar laddat med växter blir det mjukstart växterna tar till sig en hel del av kvävet som annars skulle bli Nitrit och det hela brukar fungera med fiskar från dag 1. Har man inte råd med dyra fina växter i början kan ett par meter vattenpest fungera bra under uppstarten. Då kan man efterhand plocka bort den en bit i taget.Vad som händer är att växterna tar till sig ammonium men det blir alltid lite kvar som föda till filterbakterierna och dessa byggs sakta upp med ökad belastning.Utan filter och kanske högt pH:Den här metoden lärde jag mig av några gamla salträvar. Ett Malawi kar utan växter är faktiskt ganska likt ett saltkar. Gör i ordning akvariet och fyll i kranvatten. Släng i en näve obesprutad och ogödslad mat/ blomjord. Därefter en död räka gärna okokt. En bit färsk fisk funkar också eller en ostekt köttbulle.Starta filtret, ha belysningen tänd minst 12 tim. och sedan låter du det hela stå och puttra några dagar.När du ser lite grönt skimmer på inredning och rutor fiskar du upp räkan och slänger den. Därefter börjar du mata med fiskmat ungefär så mycket du skulle ha haft i om du skulle ha haft fiskar i akvariet.Nu går du och skaffar en bra Nitrit test av dropp modell. Mät var dag så lär du dig hur man skall göra. Det kommer troligtvis att visa en hel del nitrit men förskräks inte! Du kommer att se att nitriten kommer att gå nedåt och att det blir grönare och grönare i akvariet. Detta är ett bevis på att dina allierade i ett växtlöst akvarium, alger och bakterier har börjat trivas. När så en dag, omöjligt att säga hur många kommer nitrit testen att visa 0 vilket betyder att både ammonium och Nitrit är under skadliga värden. Så går du och köper dina fiskar. Som de andra säger så skall du stoppa i rejält med fisk direkt.Mata men gör det sparsamt absolut inte mer än du gjorde utan fisk.Om du har riktigt mjukt vatten kan du behöva höja pH, KH och DH något men har du bara pH strax över 7 skall det funka med Malawi. Ju högre pH ju giftigare blir ammonium då det går över till Ammoniak. Detta har dödat mer Malawi än allt annat kombinerat!
Fishless cycling,,,,, fungerar skitbra,,,, men man ska nog vara i Bosseklass på erfarenhet innan man ger sig på detta,,,,
#27 - 14 juni 2012 16:09
bossep skrev:
Gitarr Janne,

Jag har mördat en och annan Malwiciklid under årens lopp beroende av en massa okunskap från min sida. Men till slut hittade jag en förklaring på det mesta och jag håller i stort med Kensa och Mathias.



Uppstart: Guiden är bra men det är lite speciellt just med de flesta Malawi/Tanganyika akvarierna då dessa innehåller väldigt lite växter och att man ofta buffrar upp pH och kanske DH i vattnet.



Jag skall dra båda varianterna: Med växter och jag menar laddat med växter blir det mjukstart växterna tar till sig en hel del av kvävet som annars skulle bli Nitrit och det hela brukar fungera med fiskar från dag 1. Har man inte råd med dyra fina växter i början kan ett par meter vattenpest fungera bra under uppstarten. Då kan man efterhand plocka bort den en bit i taget.



Vad som händer är att växterna tar till sig ammonium men det blir alltid lite kvar som föda till filterbakterierna och dessa byggs sakta upp med ökad belastning.



Utan filter och kanske högt pH:

Den här metoden lärde jag mig av några gamla salträvar. Ett Malawi kar utan växter är faktiskt ganska likt ett saltkar. Gör i ordning akvariet och fyll i kranvatten. Släng i en näve obesprutad och ogödslad mat/ blomjord. Därefter en död räka gärna okokt. En bit färsk fisk funkar också eller en ostekt köttbulle.



Starta filtret, ha belysningen tänd minst 12 tim. och sedan låter du det hela stå och puttra några dagar.



När du ser lite grönt skimmer på inredning och rutor fiskar du upp räkan och slänger den. Därefter börjar du mata med fiskmat ungefär så mycket du skulle ha haft i om du skulle ha haft fiskar i akvariet.



Nu går du och skaffar en bra Nitrit test av dropp modell. Mät var dag så lär du dig hur man skall göra. Det kommer troligtvis att visa en hel del nitrit men förskräks inte! Du kommer att se att nitriten kommer att gå nedåt och att det blir grönare och grönare i akvariet. Detta är ett bevis på att dina allierade i ett växtlöst akvarium, alger och bakterier har börjat trivas. När så en dag, omöjligt att säga hur många kommer nitrit testen att visa 0 vilket betyder att både ammonium och Nitrit är under skadliga värden. Så går du och köper dina fiskar. Som de andra säger så skall du stoppa i rejält med fisk direkt.

Mata men gör det sparsamt absolut inte mer än du gjorde utan fisk.



Om du har riktigt mjukt vatten kan du behöva höja pH, KH och DH något men har du bara pH strax över 7 skall det funka med Malawi. Ju högre pH ju giftigare blir ammonium då det går över till Ammoniak. Detta har dödat mer Malawi än allt annat kombinerat!


gött!
#28 - 14 juni 2012 16:12
Hur gör du det med Malawi? :)


men har det med vattnet att göra eller är det att de käkar upp varandra?
#29 - 14 juni 2012 16:14
gött!
Livsfarligt om man inte har erfarenhet,,, man bör nog testa detta mågta ggr på dummiekar där man från början är på det klar med att det förmodligen går åt helvete ett par tre ggr innan man fått kläm på det
#30 - 14 juni 2012 16:16
Kensa skrev:
Livsfarligt om man inte har erfarenhet,,, man bör nog testa detta mågta ggr på dummiekar där man från början är på det klar med att det förmodligen går åt helvete ett par tre ggr innan man fått kläm på det


jag förstår. men jag kommer ju inte ha några växter i karet. då är det de få fiskarna i början som får igång denna processen istället antar jag?
#31 - 14 juni 2012 16:55
Kensa skrev:
Livsfarligt om man inte har erfarenhet,,, man bör nog testa detta mågta ggr på dummiekar där man från början är på det klar med att det förmodligen går åt helvete ett par tre ggr innan man fått kläm på det
Mja, jag vet inte om det är så farligt. Man måste bara ha is i magen och vänta ut nitriten. Problem uppstår om man får för sig att skynda på processen med en eller annan kemikalie. Jag tror faktiskt detta är en av de säkraste metoderna som finns och det blir relativt stabilt med en gång. Vad kan gå fel?
#32 - 14 juni 2012 16:56
Du kan också köra med vattenpest metoden men då får du knöka ned vattenpest som du sedan långsamt tar bort.
#33 - 14 juni 2012 17:09
jag förstår. men jag kommer ju inte ha några växter i karet. då är det de få fiskarna i början som får igång denna processen istället antar jag?


skriver nästa fråga: när jag då ska utöka populationen av ciklider, hur gör jag då? enligt mathias går det ju inte att lägga till fler. jag har inte pengar så att jag kan köpa 30 st samtidigt
#34 - 14 juni 2012 18:16
skriver nästa fråga: när jag då ska utöka populationen av ciklider, hur gör jag då? enligt mathias går det ju inte att lägga till fler. jag har inte pengar så att jag kan köpa 30 st samtidigt


då föeslåtr jag att du väntar, spara pengar under tiden, vänta.....

om du introducerar ett fåtal malawisar då och då så kommer de ändå med största sannolikhet
att slå ihjäl varandra.

de första som kommer ner i karet mutar helt enkelt in det, och de accepterar svårligen nya invånare
om det är samma eller nära samma art.

dom är ganska aggro dom där malawiasarna.

i praktiken enda sättet att hindra det kaoset är att alla kommer ner samtidigt, då har ingen något revir,
och därmed så börjar dom scratch allihop.

det kan gå att komma runt problemet om man vid nyitroduktion av fisk tar upp alla de gamla,
totalt röjer runt i karet, flyttar på alla stenar, så att de inte under några omständigheter känner
igen sig. samt att de nya är i nästan samma storlek som de gamla,.......




.
#35 - 14 juni 2012 18:31
bossep skrev:
Du kan också köra med vattenpest metoden men då får du knöka ned vattenpest som du sedan långsamt tar bort.


Rekommenderar den i kombination med guppy!
#36 - 14 juni 2012 18:38
Rekommenderar den i kombination med guppy!

Trögfattad här. Hur menar du?
#37 - 14 juni 2012 19:05
Kensa skrev:
då föeslåtr jag att du väntar, spara pengar under tiden, vänta.....



om du introducerar ett fåtal malawisar då och då så kommer de ändå med största sannolikhet

att slå ihjäl varandra.



de första som kommer ner i karet mutar helt enkelt in det, och de accepterar svårligen nya invånare

om det är samma eller nära samma art.



dom är ganska aggro dom där malawiasarna.



i praktiken enda sättet att hindra det kaoset är att alla kommer ner samtidigt, då har ingen något revir,

och därmed så börjar dom scratch allihop.



det kan gå att komma runt problemet om man vid nyitroduktion av fisk tar upp alla de gamla,

totalt röjer runt i karet, flyttar på alla stenar, så att de inte under några omständigheter känner

igen sig. samt att de nya är i nästan samma storlek som de gamla,.......









.


Okej men ska jag tex köpa platys först för att få igång karet sen när jag har värdena under kontroll så flyttar jag dom till ett annat kar och i med ciklider? Jag vågar inte köpa 20 ciklider för att de ska dö dagen efter

Man kanske ska köra ett vanligt kar och sen ha diskus, låter detta som en bättre idé? har läst att man ska undvika att välja andra arter som kommer att se diskusfiskarna som sina byten.
#38 - 15 juni 2012 05:51
Okej men ska jag tex köpa platys först för att få igång karet sen när jag har värdena under kontroll så flyttar jag dom till ett annat kar och i med ciklider? Jag vågar inte köpa 20 ciklider för att de ska dö dagen efter



Man kanske ska köra ett vanligt kar och sen ha diskus, låter detta som en bättre idé? har läst att man ska undvika att välja andra arter som kommer att se diskusfiskarna som sina byten.



att köra igång karet med annan fisk och sedan ner med ett gäng malawisar när karet är i balans
är nog en bra idé.

Tänk bara på att även om du har karet i balans med säg 10 platys, så kommer det trots allt vara
risk för nitrit och liknande om du drattar ner 20-25 malawisar. Mängden fisk / liter som andas
är klart större med 20-25 malawisar, jämfört med 10 platys. Därmed så skall man vara beredd
med en hel del jobb första 4-8 veckorna efter intro av malawisar. Ett dropptest, inte stickor, som
gör att du håller koll på nitriten är bra att ha. En flaska med flytande baskilusker är oxå bra att ha.
Samt vara beredd på en hel del VB om nitriten kommer den första tiden.

Förstår inte skillnaden mellan ett Discus och Malawikar. De är lika vanliga.

Undrar vilka normala fiskar som tuggar Discus ??? Bortsett från stora feta monsterfiskar så är
det för mig okänt vilka som tuggar Discus.

Discus är dessutom i längden faktiskt jobbigare att hålle reda på än Malawis.

Malawis är generellt sett ganska enkla när karet väl har kommit igång. De har större vingelmån
på slarv än vad Discus har.



.
#39 - 15 juni 2012 10:01
Kensa skrev:
att köra igång karet med annan fisk och sedan ner med ett gäng malawisar när karet är i balans

är nog en bra idé.



Tänk bara på att även om du har karet i balans med säg 10 platys, så kommer det trots allt vara

risk för nitrit och liknande om du drattar ner 20-25 malawisar. Mängden fisk / liter som andas

är klart större med 20-25 malawisar, jämfört med 10 platys. Därmed så skall man vara beredd

med en hel del jobb första 4-8 veckorna efter intro av malawisar. Ett dropptest, inte stickor, som

gör att du håller koll på nitriten är bra att ha. En flaska med flytande baskilusker är oxå bra att ha.

Samt vara beredd på en hel del VB om nitriten kommer den första tiden.



Förstår inte skillnaden mellan ett Discus och Malawikar. De är lika vanliga.



Undrar vilka normala fiskar som tuggar Discus ??? Bortsett från stora feta monsterfiskar så är

det för mig okänt vilka som tuggar Discus.



Discus är dessutom i längden faktiskt jobbigare att hålle reda på än Malawis.



Malawis är generellt sett ganska enkla när karet väl har kommit igång. De har större vingelmån

på slarv än vad Discus har.







.


okej, ja jag tänkte på det med fiskmängd och nitrit också.

jag menade "vanliga" som att dom går ihop med andra arter som malawi inte gör.

jag får se hur det blir, kan ju hända att man får sommarjobba mycket och då blir det kanske malawi ändån.

jag känner mig iallafall mer beredd att starta upp ett akvarium än vad jag gjorde innan jag skrev denna tråden,

så jag tackar alla som har hjälpt mig så mycket! :)
#40 - 15 juni 2012 10:43
Tänk bara på att Discus är en ganska lugn och stillsam varelse som inte gillar alltför tuffa / stimmiga sällskap.


Skulle råda dig att fundera igenom på vad du vill att karet skall ge dig som person.

Ex 1 vill du kunna se in i karet och säga till dig själv att detta kar är "afrikanskt" eller "Sydamerikanskt", etc etc
så blir det per automatik en viss set up.

Ex 2 vill du ha ett kar som har många färglada fiskar där man inte lägger vikt vid vart dom kommer ifrån så
blir det en annan set up.

Etc

Etc

När man har funderat igenom detta, så är det bara att börja kolla på den sortens fiskar som
uppfyller det man vill ha. Där studerar man framför allt beteende + matvanor.

Ex, det är inte alls bra att ha en lugn och stillsam varelse med en annan fisk som är aggro
eller stimmar runt i karet.

Ej heller är det bra att blanda fisk, där en sort bara äter animaliskt, och den andre äter bara
grönfoder. Det är ett h-e att mata dom på rätt sätt.

PH kan man skita i, såvida man inte skall odla vissa arter kommerciellt.

Temp...tja,,,siktar man på 25 grader så har man täckt in alla utom kallvattensfisk.







TÅLAMOD.






.











Annons