Okej men ska jag tex köpa platys först för att få igång karet sen när jag har värdena under kontroll så flyttar jag dom till ett annat kar och i med ciklider? Jag vågar inte köpa 20 ciklider för att de ska dö dagen efter
Man kanske ska köra ett vanligt kar och sen ha diskus, låter detta som en bättre idé? har läst att man ska undvika att välja andra arter som kommer att se diskusfiskarna som sina byten.
att köra igång karet med annan fisk och sedan ner med ett gäng malawisar när karet är i balans
är nog en bra idé.
Tänk bara på att även om du har karet i balans med säg 10 platys, så kommer det trots allt vara
risk för nitrit och liknande om du drattar ner 20-25 malawisar. Mängden fisk / liter som andas
är klart större med 20-25 malawisar, jämfört med 10 platys. Därmed så skall man vara beredd
med en hel del jobb första 4-8 veckorna efter intro av malawisar. Ett dropptest, inte stickor, som
gör att du håller koll på nitriten är bra att ha. En flaska med flytande baskilusker är oxå bra att ha.
Samt vara beredd på en hel del VB om nitriten kommer den första tiden.
Förstår inte skillnaden mellan ett Discus och Malawikar. De är lika vanliga.
Undrar vilka normala fiskar som tuggar Discus ??? Bortsett från stora feta monsterfiskar så är
det för mig okänt vilka som tuggar Discus.
Discus är dessutom i längden faktiskt jobbigare att hålle reda på än Malawis.
Malawis är generellt sett ganska enkla när karet väl har kommit igång. De har större vingelmån
på slarv än vad Discus har.
.