Olika typer av näringsbrist...bilder efterfrågas

#1 - 5 februari 2011 18:34
Jag misstänker att mina ozelot svärdplantor kan ha näringsbrist, även att jag inte får ihop det mtp värdena i karet, plus att jag har stuckit ned en "gödningskula" till rötterna nyligen...vissa blad har blivit genomskinliga...läste lite på defdacs blogg och guiden för näringsbrist, så lite klokare är jag ev.
Skulle dock gärna hitta någon bra länk eller dito till foton på hur olika växter ser ut med olika former av näringsbrist ?!
Finns det tro... ?
#3 - 6 februari 2011 18:49
Jag rekomenderar att du matar dem med Tropica Aqua care plus gelkapslar - 1 kapsel per 5 kvadrat cm...
#4 - 9 februari 2011 12:43
Oops, det verkar vara ett rätt bra gäng brister, inte bara på Ozeloten. Wistarian visar mikrobrist (järn) enligt mig, vitgrön i topparna. Lider den av det så lider verkligen Ozeloten av det också. Bra mikrogödning är t ex Tropicas Plant nutrition. Samtidigt, svärdsplantan ser "tunn" ut generellt (och det nya bladet är katastrof), vilket jag kopplar både till kväve- och kaliumbrist. En skvätt kaliumnitrat, KNO3, bör hjälpa den rätt bra.

Hilsen,

/P
#5 - 10 februari 2011 10:59
Greger Lindstrands beslutsträd är bra och visar på Magnesium eller Kaliumbrist: http://www.defblog.se/permalink/1674.html

Kan även vara någon slags acklimatisering.
#6 - 11 februari 2011 15:25
Oops, det verkar vara ett rätt bra gäng brister, inte bara på Ozeloten. Wistarian visar mikrobrist (järn) enligt mig, vitgrön i topparna. Lider den av det så lider verkligen Ozeloten av det också. Bra mikrogödning är t ex Tropicas Plant nutrition. Samtidigt, svärdsplantan ser "tunn" ut generellt (och det nya bladet är katastrof), vilket jag kopplar både till kväve- och kaliumbrist. En skvätt kaliumnitrat, KNO3, bör hjälpa den rätt bra.

Hilsen,

/P

Ok, känns ju dock konstigt att tillsätta KNO3 med nitratvärden på 60ppm...
katastrof..är annars rätt ord :(
har gjort drygt 50% vattenbyte idag och fulldos PMDD med undantag för KNO3, vilket jag höll igenom på, likaså fostatet..
Ökat på calcium f o mg för att koma rätt i 4:1 där...Ca i kranen 2.6 dh
#7 - 11 februari 2011 15:27
defdac skrev:
Greger Lindstrands beslutsträd är bra och visar på Magnesium eller Kaliumbrist: http://www.defblog.se/permalink/1674.html

Lagt på 20 ppm kalium nu via k2so4..får se vad som händer även fixat ca mg, vi får avvakta som sagt...kan stubbarna vara boven ?????
#8 - 11 februari 2011 15:30
Oj jag snor nog tråden lite ...
Hmm jag har själv vita bald spetsar på Anubisen och har då egen brunn med höga Fe värden och kalcium värden vad är förklaringen på detta??
#9 - 11 februari 2011 17:17
Det beror som sagt på om det är nya eller gamla blad - det ser du även när du travar dig igenom Gregers beslutsträd.
#10 - 11 februari 2011 18:34
Nitratvärden är en sak, behöver inte handla om kvävebrist. Rätt på det iom vattenbyte, om du är bombsäker på nivåerna så bör de minskas. Kalium är en annan sak, kan vara brist där. K2SO4 löser det, sant. En luring här är tålamod, att ge sakerna tillräckligt lång tid på sig att göra skillnad (eller ingen skillnad), det är först då man vet något kring orsaken. Ändrar man något är det bra om man kan köra tre-fyra veckor enligt samma regim. Det som händer då ger input till vad som är/var fel. Kör du med eller utan CO2? Gör grym skillnad. Utan CO2 kan du enligt mig lugnt skippa allt vad fosfat/fosforgödning heter. Det finns tillräckligt i burken ändå.

Hilsen,

/P
#12 - 14 februari 2011 17:18
defdac skrev:

Listan är förbaskat bra men kunde vi inte samla ihop lite bilder till den?
En bild säger mer än tusen ord säger man ju!
#13 - 14 februari 2011 19:19
bossep skrev:
Listan är förbaskat bra men kunde vi inte samla ihop lite bilder till den?

En bild säger mer än tusen ord säger man ju!

Jep håller med ovanstående =)
#14 - 14 februari 2011 19:31
Trädet är driftat av Greger själv på ett tninet.se-konto, inget jag har kontroll över. Men visst skulle man kunna crawla trädet och bygga ett eget med bilder.
#15 - 14 februari 2011 21:15
defdac skrev:
Trädet är driftat av Greger själv på ett tninet.se-konto, inget jag har kontroll över. Men visst skulle man kunna crawla trädet och bygga ett eget med bilder.

Har du kontakt med Greger? Det är kanske lite fult att bara sno det. Kan du smaka upp en bildvariant på din blog om han godkänner i så fall?
#16 - 15 februari 2011 06:45
Jo jag kan nog rota fram några gamla mejl med Greger, men jag känner att jag vill lägga mer fokus på min 3d-ljuskalkylator just nu..
#18 - 15 februari 2011 17:23
defdac skrev:
Jo jag kan nog rota fram några gamla mejl med Greger, men jag känner att jag vill lägga mer fokus på min 3d-ljuskalkylator just nu..

Ja där tycks det som du har något rejält att bita i!
#19 - 20 februari 2011 19:03
defdac skrev:

Hmm den kunde du få forsknings pengar för den kalkylatorn är på seriöst hög nivå!

Annons