olika typer av kampfisks honor?!?

#1 - 4 januari 2007 18:19
jag köpte precis en hona. enligt tjejen som jobba på fiskaffären så var det en hona iallafall. denna kampfisk ser ut som en blandning mellan en hona och en hanne, eller så e det en ung hanne, förvirrande.

jag la in den i mitt akvarium där jag har en full vuxen kampfiskshanne. han verkar inte bry sig om denna nya fisk. vilket gör det svårare att avgöra om det nu är en hanne lr inte.

En till intressant sak är att de i fiskaffären hade dessa kampfiskar i samma akvarium, vilket är konstigt med tanke på att hanfiskarna dödar varandra som ni redan vet, är det ren idioti av dem eller är det verkligen honor :S

det jag behöver er hjälp till mina expert vänner :)
är er kunskap om kampfiskshonor...alltså om det finns olika typer av honor, honor med större fenor än "vanligt"
#2 - 4 januari 2007 18:30
#3 - 4 januari 2007 18:34
jooo jag sökte också och såg att det fanns fredlig, men det e knappast den...jag tror fan jag blev blåst och köpte en liten kampfiskshane haha..jävlar om så

föresten har någon vart med om att en kampfiskshona kostat 49 spänn ? normalt har jag sett dem mellan 20-30kr
#4 - 4 januari 2007 18:43
Hej!

Angående priset så har jag ingen aning då det skiljer sig från butik till butik men visst finns det honor med större fenor än vanligt!

Man kan även på honorna se ifall de är crowntail, roundtail och alla dessa olika typer av fenor det finns. Så det måste inte vara en hane utan helt enkelt en hona med lite större fenor. Om du kan länka till en bild så vore det jättebra.

Ett tips för att bestämma kön är även att försöka se ifall fisken har en vit prick ovanför analfenan, isf är det en hona.

Känn dig inte säker på att det är en hane även ifall hon blåser ut fenorna, detta gör även honor, de till och med skummar!
#5 - 4 januari 2007 18:45
Det enklaste är att seom det är en hona är att titta under magen och se ifall det finns ett äggläggningsrör. Det ser ut som en vit prick. Det svåraste att se skillnad på kortfenade kampfiskar, dvs Plakat, om det är en hane eller hona. Däremot de vanliga Veiltail honorna och hanarna är det inga större problem att se skillnad på med tanken på att hanen har mycket längre fenor. Jag hade aldrig chansat på att stoppa ner en h*n tillsammans med en fullvuxen kamphane.

Veiltail honor kostar runt 30-50 spänn i butiker. Jag odlar själv och har Superdelta honor och Plakat honor. De kostar mellan 100-200 styck. Men de fensorterna är ovanligare och ses alltför sällan i butiker...
#6 - 4 januari 2007 18:45
ahh strålande..skitsnällt av dig...ska kolla upp det där med vita pricken..är den tillräckligt synlig för att man ska ha en chans att se den då ?
#7 - 4 januari 2007 18:47
Är den minst 5-6 månader så ska den synas..
#8 - 4 januari 2007 18:49
okej..tack för hjälpen ska kolla nu =)
#9 - 4 januari 2007 18:55
du jag tror fan det är en hane asså...den har samma form på huvudet som den stora kamphannen. nån vit prick ser jag inte, varken på denna fisk lr de andra honorna jag har, antagligen pga de är för unga

men om vi skulle lägga in 2 kampfisks hannar i samma akvarium, den ena hannen fullvuxen, den andra yngre. är det då 100% säkert att de slåss? kan det finnas ett undantag? att båda är mesar och inte slåss hehe
#10 - 4 januari 2007 19:12
Det kan finnas undantag.. Håll koll på dem så gott du kan och märker du av tendenser till att de börjar fightas, så ha ett kar i beredskap..

Annons