Olika Sorters Platy??

#1 - 8 augusti 2007 20:19
Jag ska inom kort göra om lite band mina kar, ska starta upp ett 60 liters kar och i mitt 50 litesr som jag har igång nu ska jag ha en Kampfisk hane och lite Platysar och några tetror.
Jag tycker om att hålla fiskarna i par, så nu undrar jag om det funkar att ha platys i par, te.x ett par indianplaty, ett par Sunset Platy, osv. Eller ska man hellst rikta in sig på en sort? och kan ha en hane per hona, eller är det som med guppysar att man ska ha ca 3 honor på en hane??

Väldigt tacksam för svar
Mvh/ Emmilie
#2 - 8 augusti 2007 20:54
Guppy är lämpligt att ha den kombinationen som du föreslår, så horona får vila ett par sekunder innan nästa attack från hannen:p!
Platysorterna du vill ha kommer att korsa sig och då kommer du att få en mängd olika kombinationer i färger och det är frågan lite vad du är ute efter?
#3 - 8 augusti 2007 22:37
ansjo skrev:
Guppy är lämpligt att ha den kombinationen som du föreslår, så horona får vila ett par sekunder innan nästa attack från hannen:p!

Platysorterna du vill ha kommer att korsa sig och då kommer du att få en mängd olika kombinationer i färger och det är frågan lite vad du är ute efter?

Men det kan ju vara det som är kul också; att se vilka kombinationer som dyker upp....skaffar man dessutom också platy med olika fenformer så blir det riktigt kul!:)
#4 - 9 augusti 2007 20:51
Det gör inte mig något om de korsar sig som det själva vill, :)
Jag tycker bara det ser så gulligt ut om man har dem i par.
Så det funkar alltså att ha en platy hane på en platy hona?
Te.x 5 hanar och 5 honor?
#5 - 9 augusti 2007 20:52
Ja, platy är inte riktigt lika heta på gröten som tex Guppy så det brukar funka ganska bra.
#6 - 9 augusti 2007 20:56
ansjo skrev:
Ja, platy är inte riktigt lika heta på gröten som tex Guppy så det brukar funka ganska bra.

Okej vad bra, ska bli riktigt kul att ha plty igen, hade det när jag skaffade det karet som jag har nu, då hade jag dem tillsammans med Molly och en kampfisk, men nu ska jag bara ha dem med en kampfisk.
Hur länge tror du jag måste ha ynglen i ett yngelkar innan jag kan låta dem gå i det stora karet med sina föräldrar och kampfisken??
Vill ju inte att de ska bli uppätna.:([B)]
och vad tycler du är lämplig strl. på ett yngelkar, kommer gå guppy yngel i yngelkaret också, :):p
#7 - 9 augusti 2007 21:01
En lämplig storlek är minst 40-50 liter då mindra kar är svåra att få balans i, även oom ett sådant också kan vara gränsfall.
Yngel bör gå kvar själva tills de når en storlek så de inte kommer in i munnen på fiskarna som de ska gå med;), om du nu inte vill ha dem tillsammans med de övriga.
Jag tycker det är bättre att låta dem gå där då det blir de starkaste som överlever och det kommer att bli gott om yngel ändå. Men samtidigt kommer en liten brasklapp, kampisen kommer nog att hålla ögonen på ynglen och kommer att ta så många den kommer åt, och för den sakens skull så kanske det ändå är bäst att flytta dem.
#8 - 9 augusti 2007 21:24
Ja jag vet att det är många som tycker att ynglen lika gärna kan gå i det stora karet så det baar blir de starkaste individerna som överlever. Och det är ju faktist sant, men jag tycker inte att ynglen får en ärlig chans när det även går en kampfisk i karet. När jag hade platy med kampfisk förut så tog han alltid alla yngel innan jag kanppt han se dem, :(
Vill inte att det ska hända så igen,därför vill jag ha ett yngelkar nu.
Funderar på att ta mitt 50 liters kar som jag har igång nu o ha det som yngelkar och sen köpa ett till lite större kar att ha kampsien och platysarna i.
#9 - 9 augusti 2007 21:28
Låter som en utomordentlig idé, då kan du ha mer fisk med;)!
#10 - 9 augusti 2007 21:36
ansjo skrev:
Låter som en utomordentlig idé, då kan du ha mer fisk med;)!

Ja precis för i det 60 liters karet som jag också ska starta upp ska jag ha mina guppysar. Men jag tror jag ska köpa ett kar av en kompis, hon har köpt ett 500 liters,så då har hon ett som jag ska få köpa om jag vill,och då kommer det antagligen bli hem till platysarna och kampfiksen och några tetror som går med mina guppys nu.:)
#11 - 9 augusti 2007 21:38
Jaha, nu börjar det;)!
Först ett kar, sedan ett till, och ett till, och ett till.......välkommen till träsket:D!
#12 - 9 augusti 2007 21:45
ansjo skrev:
Jaha, nu börjar det;)!

Först ett kar, sedan ett till, och ett till, och ett till.......välkommen till träsket:D!

Hahaha, ja det gör nog det. *suck* och jag och min pojkvän som bara ska bo i en tvåa. Får nog lov att ha yngelkaret och Guppykaret i vardagsrummet och platysarna och kampisen i sovrummet. Det dumma men också fina med mitt 50 liters som ska bli yngelkar är att det måste stå i ett hörn, det är ett sånt kar som är format som en pyramid i ena hörnet elelr hur man ska förklara. Så kan bli lite knivigt att möblera, men vi får fösöka så gott det går, :D
#13 - 9 augusti 2007 22:05
Annars är toaletter och klädgarderober bra ställen att ställa kar på när man inte har så mycket plats;).
#14 - 9 augusti 2007 22:39
ansjo skrev:
Annars är toaletter och klädgarderober bra ställen att ställa kar på när man inte har så mycket plats;).

Haha,ja på toaletten kan jag förstå om man har ett fina badrum, men i klädkammaren?? :O:p

jag skulle vilja ha ett kar i badrummet sen när jag flyttar till hus, i lägenhetn blir det nog liiiite för trångt,;)
#15 - 10 augusti 2007 10:45
NattDimma skrev:
Haha,ja på toaletten kan jag förstå om man har ett fina badrum, men i klädkammaren?? :O:p

jag skulle vilja ha ett kar i badrummet sen när jag flyttar till hus, i lägenhetn blir det nog liiiite för trångt,;)

En klädkammare kan bli ett riktigt bra fiskrum med lite målning och inredning.....:p;):D
#16 - 10 augusti 2007 10:52
tummen skrev:
En klädkammare kan bli ett riktigt bra fiskrum med lite målning och inredning.....:p;):D

Jo det förståss, jag tänkt mer på en garderob,hahahahah, och det hade nog kanske inte blivit så bra.
men ändå ma vill väl ha karen ute i rummen som man är i så man får se dem.?[B)]
#17 - 10 augusti 2007 10:57
NattDimma skrev:
Jo det förståss, jag tänkt mer på en garderob,hahahahah, och det hade nog kanske inte blivit så bra.

men ändå ma vill väl ha karen ute i rummen som man är i så man får se dem.?[B)]

Garderober kan bli väldigt bra fiskhyllor om man tar bort dörren.....:D
#18 - 10 augusti 2007 13:02
Anders !
Du verkar ha svar på det mesta ;)
Kan man ha platys tillsammans med Tigerbarbar ( 5 st )
Jätte tacksam för svar !
Mvh Wilda
#19 - 10 augusti 2007 15:10
Wilda skrev:
Anders !

Du verkar ha svar på det mesta ;)

Kan man ha platys tillsammans med Tigerbarbar ( 5 st )

Jätte tacksam för svar !

Mvh Wilda

[:o]Hmmm, vet inte det jag...
Det är ingen kombination som jag skulle köra på, då tirgerbarberna kan vara lite elaka av sig och bita i fenor.
Iofs så har Platy inga långa fenor och kan simma ganska snabbt men de kan bli ganska stressade av att ha ett gäng barber i hasorna om dagarna.
Skulle även platyna få yngel så skulle de inte bli så långlivade heller, men å andra sidan så var det inte det du frågade;)!
#20 - 10 augusti 2007 15:16
ansjo skrev:
[:o]Hmmm, vet inte det jag...

Det är ingen kombination som jag skulle köra på, då tirgerbarberna kan vara lite elaka av sig och bita i fenor.

Iofs så har Platy inga långa fenor och kan simma ganska snabbt men de kan bli ganska stressade av att ha ett gäng barber i hasorna om dagarna.

Skulle även platyna få yngel så skulle de inte bli så långlivade heller, men å andra sidan så var det inte det du frågade;)!

Hej
Tack för ditt svar !
Jag har förstått det nu att det är nog inte så smart att stoppa
i tigerbarberna tillsammans med platyna :D
Det är roligt när dem får lite yngel, barnen gillar det speciellt:p

Jag får ta och lägga i tiger b i ett annat akvarium där de får gå
själva. Man ser på dem att de skulle nog inte funka med platyn, mina är så snälla och Tiger b verkar " pilla " på allt :D Nyfikna och livliga, dem är 5 st
2 hanar 3 honor.
Mvh Wilda
#21 - 10 augusti 2007 15:22
Ja, det är nog en bra idé att låta dem gå i separata kar.
Men det är inget som säger att du inte kan skaffa kompisar till dem på var sitt håll, ett ganska stort stim med tigerbarber är skitsnyggt med lite dämpad belysning och flytväxter som de kan stimma genom.
#22 - 10 augusti 2007 15:31
Ja det låter jätte fint !
Lika fint är det med ljus " bergsbakgrund " slim, och ljus sand och gröna
växter och ett gäng korallplaty ;)
Mvh Wilda
#23 - 10 augusti 2007 18:17
Funkar det bra att ha Platysarna och Kampfisken och tetrorna i ett 60 liters??
Ska köpa ett 100 liters av en kompis och låta Guppysarna bo där ist.
Men det borde väl funka med 3-4 par platysar, med par menar jag alltså en hona + en hane, och sen några tetror och en kampfisk??
#24 - 10 augusti 2007 18:37
Om jag vore du skulle jag isf låta tetrorna gå med guppyna, då 60 liter inte är så stort;).
En hundralitare med guppy och ett stim tetror är inte fel, och det kommer säkerligen överleva en del yngel med om du har planterat hyffsat tätt med växter.
#25 - 10 augusti 2007 18:50
ansjo skrev:
Om jag vore du skulle jag isf låta tetrorna gå med guppyna, då 60 liter inte är så stort;).

En hundralitare med guppy och ett stim tetror är inte fel, och det kommer säkerligen överleva en del yngel med om du har planterat hyffsat tätt med växter.

Hmm okej, men jag är rädd att tetrorna kommer äta alla mina yngel.:(
Fast om jag har mkt växter och låter ynglen gå i ett yngelkar tills de är ganska stora så borde det väl funka bra??[B)]
#26 - 10 augusti 2007 19:00
Det gör det säkert.
Du kommer att ha många funderingar nu i början men allteftersom tiden går ser du vad som funkar och vad som inte gör det. Många gånger kan du gå efter magkänslan och känna själv vad som går bra och vad man bör undvika.
#27 - 10 augusti 2007 19:13
ansjo skrev:
Det gör det säkert.

Du kommer att ha många funderingar nu i början men allteftersom tiden går ser du vad som funkar och vad som inte gör det. Många gånger kan du gå efter magkänslan och känna själv vad som går bra och vad man bör undvika.

Ja man har ju det, även fast jag haft ett kar i snart 2 år nu.
Men jag har inte brytt mej så himla mkt då som jag gör nu.
Det känns mer roligt nu på nåt sätt och jag vill göra allt rätt,:D

Jag ska försöka ha så mkt växter som möjligt,både flytväxter och på botten av karet, ska köpa javamossa också att sätta fast på någon sten.

Men i yngelkaret behöver man väl kanske inte lägga ner så jätte stor energi på att inreda det jätte snyggt o så där med massvis med växter?
För iaf här där jag bor så är det ganska dyrt med växter [B)]
Och då lägger jag hellre pengarna på att det är snyggt hos Guppysarna och Platysarna, så får ynglen tåla att de kanske inte får världens vackraste hem under sina första levnadsveckor.:p
Hur länge tror du yngeen behöver gå i yngelkaret innan de kan flytta till sina respektive kar??[:o]
#28 - 10 augusti 2007 19:19
I yngelkaret räcker det med vattenpest, hornsärv eller liknande. Den kommer att ge ynglen trygghet och den växer på bra med trots att den ibland får helt fel betingelser för att kunna trivas.
De bör nog komma upp i storleken 1,5-2 cm innan du flyttar över dem, bara så de inte kommer in i munnen på de andra fiskarna.
#29 - 10 augusti 2007 19:21
ansjo skrev:
I yngelkaret räcker det med vattenpest, hornsärv eller liknande. Den kommer att ge ynglen trygghet och den växer på bra med trots att den ibland får helt fel betingelser för att kunna trivas.

Okej,då ska jag fixa sånna till yngelkaret sen då. Det blir nog bra skulle jag tro.
Hoppas det håller igång sig så jag har yngel hela tiden i karet, kommer ju se lite tomt ut annars utan fiskar, :p
#30 - 11 augusti 2007 13:51
NattDimma skrev:
Okej,då ska jag fixa sånna till yngelkaret sen då. Det blir nog bra skulle jag tro.

Hoppas det håller igång sig så jag har yngel hela tiden i karet, kommer ju se lite tomt ut annars utan fiskar, :p

Du kan ju ta småplantor från det stora karet till att börja med, för jag tycker att det är så att man ständigt får ett överskott på växter, och då kan man ju använda lite i yngelkaren.:D
#31 - 11 augusti 2007 14:09
tummen skrev:
Du kan ju ta småplantor från det stora karet till att börja med, för jag tycker att det är så att man ständigt får ett överskott på växter, och då kan man ju använda lite i yngelkaren.:D

Ah vad smart,det ska jag göra, :)
#32 - 12 augusti 2007 00:15
NattDimma skrev:
Ah vad smart,det ska jag göra, :)

Man har ju tänkt, dessutom är jag lite snål.....ändå får jag slänga massor av växter i komposten då och då....:p
#33 - 12 augusti 2007 19:40
tummen skrev:
Man har ju tänkt, dessutom är jag lite snål.....ändå får jag slänga massor av växter i komposten då och då....:p

Hahaha, jag är nog också lite snål fast jag egentligen inte vill vara det. Men har man begränsat med pengar så kan man inte lägga ut allt för mkt på att vara petig och ha perfekta växter och sånt när det bara gäller ett yngel kar.

En fråga gällade yngelkaret,tror du det kommer gå på löpande band så det alltid finns fisk i karet,när den ena kullen flyttar ut flyttar de nya in?[:o]
En annan sak jag har tänkt på när man har yngelkar, är det inte lätt hänt att de andra karen blir överbefolkade tillslut om man räddar alla yngel??
Man kanske inte ska lägga alla kullar i yngelkaret utan välja ut några få yngel som man gärna vill ha kvar och låta resten gå i det stora karet och klara sej bäst dom vill??
Och om man skulle märka att det blir för mkt, kan man kanske köpa några tetror och slänga ner så dom frå rensa upp lite i karet och hålla yngelbeståndet nere??[B)]
#34 - 13 augusti 2007 16:48
Va på djuraffären idag och kollade runt lite, och OJ vad många fina Platysar det fanns. Blev riktigt glatt överraskad, såg ett par jätte fina som va vita på kroppen med svarta fenor, jäkligt snygga va dom, och så fanns det en blåvariant av mussepigg platy.
Hur många Platy par kan jag hålla i ett 60 liters kar tillsammans med några 7 tetror och en kampfiskhane?
Med par menar jag två fiskar, hona + hane, :)

Annons