Olika sorters glas till akvarium?

#1 - 16 januari 2013 14:24
Har hört att det finns olika sorters glas med respektive egenskaper, t.ex. "Optiwhite" som är ett vitt glas. Läste nånstans att det vanliga "gröna glaset" filtrerar bort en del färger, bl.a. grönt, o det är ju inte så kul. Nån som har bra koll på olika sorters glas till akvarium, samt dess egenskaper?

[:-160]
#2 - 16 januari 2013 17:55
Vanligt floatglas har en lite grön ton som påverkar färgen av det man ser i akvariet. Tittar man på kanten av en sån glasruta så ser man att den inte är helt klar utan har en lätt färgning. Optiwhite och motsvarande har lite andra råvaror i glaset och har inte alls samma drag av färg. Man får därför en mer oförfalskad och klar bild av vad det finns i akvariet. Det tråkiga är då att det glaset kostar mer, inte tokmycket mer men dock, det blir skillnad. Om det är värt mellanskillnaden eller inte är väl upp till var och en att avgöra, det är en bra ide att försöka hitta nåt akvarie där man kan se hur det tar sig ut. Vanligast är det nog till korallburkar och särskilt då med lite tjockare glas.

När det gäller andra egenskaper så är det ingen skillnad på optiwhite och vanligt glas, inte så det märks i alla fall.

Härdat glas däremot är nåt helt annat. Det är starkare så man kan använda något tunnare glas och det tål också smällar bättre, mitt på rutan då. Däremot är det mycket känsligt för smällar mot kanter och går det sönder så gör det det ordentligt, det finns ingen variant med att det blir en spricka utan händer det nåt så är det en grushög, finns inget annat som kan hända. Härdat glas går inte heller att skära eller borra, när rutan är härdad så får man acceptera att den är som den är, försöka att ändra leder obönhörligen till en hög glaskross.

Det förkommer också akvarierutor i akryl som inte alls är glas utan nåt åt plasthållet. Akryl har en del sympatiska egenskaper men man får en del tråkigheter också, främst att det är lättare att repa. Akryl är minst lika klart som Optiwhite men man får dimensionera och bygga på ett annat sätt än med glas. Det byggs en hel del akvarier i akryl i USA men de är inte så vanliga här.
#3 - 16 januari 2013 18:46
Det var en omfattande genomgång! Tackar! Vet du Bygert, när jag som ormägare hängde på Repti läste jag också många intressanta trådar av dig, du borde fan sammanställa dina enorma kunskaper i en bok.
#4 - 16 januari 2013 19:07
Sv: Olika sorters glas till akvarium?

Håller med Tommy, Bygert du skall verkligen ha cred och uppskattning för din kunskap och att du delar med dig så frikostigt av den!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 januari 2013 19:12
För ett vanligt sötvatten så ser i alla fall inte jag (fast min syn är kanske lite sisådär) någon märkbar skillnad mellan vanlig float och optiwhite, men som Bygert skriver så kan det vara vettigt att ta Optiwhite till ett större saltakvarium (åtminstone till framrutan).

Härdat är ett intressant glas som kan få explosiva egenskaper. Jag hade en gång ett 540 där botten var av härdat glas (som jag inte visste om) och det bara exploderade. Akvariet stod på en ram så det var öppet under och efter explosionen var det än mer öppet:p
Jag har också någon gång satt en glasskärare i härdat glas (visste förstås inte att det var härdat) och man ser ju lite förvånad ut när det som man tänkt skära helt plötsligt är "borta".

Off topic. Vet ni föresten om att även tallrikar kan vara härdade. Satt en gång på ett kalas och satte kniven i köttet och hela tallriken bara exploderade - hela tallriken spreds ut åt 1000 olika håll och kvar på matbordet låg maten.
#6 - 16 januari 2013 19:32
Skall försöka få ett foto på satinglas där är verkligen vanligt float grönt och optiwhite verkligen vitt. Sedan finns det laminerade glass vilket ger bättre ljuddämpning och styrka. men relativt dyrt.
#7 - 16 januari 2013 20:41
Bygert skrev:
Det förkommer också akvarierutor i akryl som inte alls är glas utan nåt åt plasthållet. Akryl har en del sympatiska egenskaper men man får en del tråkigheter också, främst att det är lättare att repa. Akryl är minst lika klart som Optiwhite men man får dimensionera och bygga på ett annat sätt än med glas. Det byggs en hel del akvarier i akryl i USA men de är inte så vanliga här.


vi börjar med att konstatera att akryl ÄR plast.

att det är lätt att repa är lite av en myt.

det är sant så till vida att för normala förhållanden och för normala plånböcker så är det i
kvalitéer ganska repkänsligt.

dock så står det 7-8 skivor, 30x50 cm, på vinden, de är 2mm tjocka. Det är extremt svårt att
repa dom, man får verkligen ta i med de stora spikarna, ett komplett h-e att såga dom med
sticksåg.

nackdelen är att dom kostar cirka 2000 sek per skiva i producentledet..............

sedan är det stor skillnad i kvalité om de är strängsprutade eller gjutna, sträng är billigt,
gjutning är dyrt.


.
#8 - 16 januari 2013 20:55
Akryl är väl slipbart i viss mån om det blir repor också?
#9 - 16 januari 2013 21:05
Akryl är väl slipbart i viss mån om det blir repor också?


Yes det går att polera upp. Sedan kan man få i det närmaste osynliga skarvar synd att det är dyrt och ovanligt här i Sverige.
#10 - 16 januari 2013 21:49
Off topic. Vet ni föresten om att även tallrikar kan vara härdade. Satt en gång på ett kalas och satte kniven i köttet och hela tallriken bara exploderade - hela tallriken spreds ut åt 1000 olika håll och kvar på matbordet låg maten.


Det var nog något annat fel, du ska inte HUGGA ihjäl maten på tallriken utan bara skära upp :)
#11 - 17 januari 2013 08:27
Jag har sett snygga akrylakvarium i USA och jag måste säga att det är STOR skillnad på hur man uppfattar akvariet. Jag det är nästan som om vattnet är i rummet och inte i akvariet. En helt annan upplevelse, jag vet inte om det beror på de osynliga skarvarna eller de optiska egenskaperna men jag var mycket imponerad.

Sen att det inte skulle vara så lätt att repa tror jag inte på. Det är hårdheten i materialet som avgör hur lätt det är att repa och plast är mjukare än glas. Härdat glas har en stor fördel i detta avseende eftersom ytan är minst 3 ggr hårdare än vanligt glas. Mycket svårare att repa moa.
#12 - 17 januari 2013 09:47
olof b skrev:
Sen att det inte skulle vara så lätt att repa tror jag inte på. Det är hårdheten i materialet som avgör hur lätt det är att repa och plast är mjukare än glas.


det där är nog en sanning med liten modifikation.

att generellt säga att plast är mjukare än glas stämmer inte.

det stämmer så till vida att för normala ändmål, och normala plånböcker, så är det normalt
sett mjukare med plast än glas.

men det finns plaster, även akrylplaster, som är extremt hårda, som vida överstiger glas.


men som sagt var, det är inte för den normala användaren.

vi pratar om vissa militära applikationer, eller andra extrema förhållanden.


sedan finns det grader av akrylen som ligger inom räckhåll för den normala plånboken.

tittar man på de akrylskivor som ex säljs av clabbe eller feltema, så skulle jag misstänka att
de är av de absolut billigaste strängsprutade sorten, vilka tål att andas på, men inte mer
när det gäller reptåligheten.

utan veta, så skulle jag tippa på att de kar som är gjorda i akryl, är gjorda med en kvalité
som ligger i det övre spannet på vad som normala plånböcker tål.



.
#13 - 17 januari 2013 11:52
Först lär jag väl säga nåt om det närmast generande smickret... Tack!

Med Kens resonemang så kan man väl då lämpligen bygga ett akvarium av kol, det är det hårdaste material som finns. Visserligen i form av diamant då vilket blir lite dyrt och opraktiskt, fast nog är det hårt alltid.

Jag tycker nog att det är lämpligt att ta diskussionen utifrån de material som brukar användas till akvariebygge, alltså det som finns i lämpliga dimensioner och inom realistisk kostnad och som man vet hur man kan svetsa och hantera. När det gäller de akrylkar som används i dag så blir de som Olof säger riktigt snygga men de är känsligare för repor. Det säljs då p g a det specialla redskap för att hålla rent rutorna till akrylkar som skall minska risken att man repar dem.

Man kan polera akryl, visst. Man kan polera glas också om än med något större besvär. Ingendera blir dock praktiskt under vatten så repar man insidan lär man tömma karet om man vill försöka sig på att göra nåt åt det.
#14 - 17 januari 2013 12:54
Låter väldigt intressant alltihop. Dröm-visionen är ju nån form av genomskinlig plastbehållare som inte riskerar att spricka så lätt. Hade varit skoj att se ett akrylakvarium på riktigt.

Läste i en tråd på saltvattensguiden om en kille som betraktat en mussla i ett akvarium där frontrutan var Optiwhite och sidorutorna vanligt float-glas. När han såg genom frontrutan upplevde han att musslan hade ett större färgspektra bl.a. i turkost, när han tittade på musslan genom sidorutan var den bara lila, det turkosa eller vagt grönaktiga filtrerades bort av rutan.

Jag tänker så här; Många sötvattensfiskar (speciellt sydamerikaner, jordätare, apistogramma, fjärilar, tetror m.m.) skimrar i ett turkost "glitter". Om de flesta akvarium med float-glas tar bort merparten av dessa fantastiska färger så vore det väldigt tråkigt. Jag har funderat på att sätta in power glo i det blå spektrat, samt rör som går åt det röda hållet för att lyfta fram alla färgerna på fiskarna, men det känns som man jobbar runt ett problem som egentligen beror på något annat...

[ATTACH=CONFIG]59378[/ATTACH]
#15 - 17 januari 2013 17:03
Det trista jag personligen tycker med akryl är att det ser... Ja, det ser helt enkelt plastigt ut. Arkyl kar har en ovana att se väldigt plastiga och fula ut, speciellt i kombination med de stora sargerna som de får ha om de ska hålla ihop utan att man har toktjocka skivor. Akrylen har en fin fördel i att de inte spricker på samma sätt som glas, kan poleras upp och deras härliga egenskaper vad gäller att se igenom det. Det är också väldigt lätt material, även om rutorna måste vara tjockare så är karen lättare överlag vilket knappast är fel. Att det är lättare och inte så bräckligt är riktigt roliga egenskaper om man måste bära kar i trappor och andra eländen...

Men jag tycker de är väldigt fula annars akrylkar. Glas är för mig ett elegantare och finare material.

Akryl är kul att jobba med dock för att göra filter, sumpar och så. Det är synd att akryl är så dyrt här i Europa som sagt. I USA verkar de ha helt andra priser med tanke på hur vanligt det är med akrylkar där.
#16 - 18 januari 2013 14:07
<blockquote class="blockquote mb-3" style="border-left: 3px solid #007bff; padding-left: 15px; margin-left: 0; background-color: #f8f9fa; padding: 10px;">[TABLE="width: 90%"]

[TR]

[TD]Acrylic is 17x stronger than glass, softer than glass, and more flexible than glass, making it far more impact resistant and not nearly as prone to chip or crack as glass



[B]Acrylic weighs 50% less than glass making it far more manageable to move



Acrylic insulates 20% better than glass reducing temperature flux, and saving on heating bills



Acrylic has molecularly welded, clear polished seams that literally make the tank one solid piece of material unable to leak and therefore guaranteed a lifetime against defects of workmanship



Acrylic is as clear as optical glass (at 93% transparency it passes the most light of any material) providing a noticeable difference, especially in larger tanks where normal aquarium glass adds a green tint - acrylic tanks remain crystal clear
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/B]</blockquote>

Det här är en quote från en amerikansk sida som säljer akrylakvarium. Låter väldigt bra, även om det är en sälj-text. Oron för att ett akvarium ska spricka med vattenskador som följd tror jag hindrar många ifrån att överhuvudtaget skaffa akvarium.

mikoto> Hur "plastig" känns upplevelsen när det är i gång med fisk + inredning, till skillnad från när man ser det tomt i t.ex. butik? Det är ju ändå när karet är igång som är det viktiga.

Hade faktiskt varit kul med ett "färgtest". Uppstart av små kuber i vanligt float-glas, Optiwhite, akrylplast och nån mer sort. Om karen har samma inredning, samma sorts fisk och samma belysning så man kan jämföra.
#17 - 18 januari 2013 15:43
Det är nästan plastigare när det är fisk i än när det står tomt tycker jag :-) Det som gör det så plastigt är nog främst när man ser toppen på akvariet och tillhörande sarg. Då ser man hur tjockt material som krävs och bristen på fogar förvärrar intrycket då det får karet att se gjutet ut. Akrylkar gör sig nog bäst om de har en topp på sig så man inte kan se ovandelen av karet känner jag.

Akryl må vara starkare än glas, men det kan inte alls hålla formen på samma sätt som glas och bågnar lättare. Därav kravet på tjockt gods och stor sarg. Akryl kan även deformeras. Det kan inte glas, ej permanent. Det går böja glas, men så fort trycket som böjer glaset försvinner så återfår glaset sin ursprungliga form. Oavsett hur länge det stått böjt. Fast det kringgår man med akryl som sagt med tjocka rutor.

Jag skulle nog säga för övrigt att optiwhite och akryl mot "vanligt glas" skillnande blir inte påtaglig förräns man kommit upp i en viss tjocklek i rutorna. Har man 10 mm glas eller tjockare så är det nog värt att kika på optiwhite. Har man ett 54 liters kar med 4 mm glas är det nog att kasta pengarna i sjön.











Annons