Olika sorters fiskar tål olika mycket CO2 ?

#1 - 18 juni 2006 10:32
Är det så att olika sorters fiskar tål olika mycket CO2? I mitt akvarium är det främst en art, Danior, som verkar ta skada av för mycket CO2.

Om så är fallet, vilka fiskar tål särskilt mycket CO2? Finns det någon tabell eller något?
#2 - 18 juni 2006 11:04
Att aktiva fiskar som danios producerar mycket eget co2 som de via gälarna måste kunna lösa i vattnet borde ju inte komma som en chock, vet dock inte om det är exakt det som är problemet. Nån tabell över alla fiskarters co2-tolerans har jag aldrig hört talas om, men generallt kan man väl säga att de fiskar som kan andas luft, framförallt labirntfiskar och lungfiskar borde (jag lämnar inga garantier) ha en lite högre tolerans. Fiskar som naturligt lever i små vattendrag utan nämnvärd cirkulation borde ha större anledning att utvekla mer co2-tolerans, fiskar som bara lever i floder eller stora sjöar har ingen direkt anledning att utveckla en hög co2-tolerans.
Bilagor:
#3 - 18 juni 2006 12:44
siameser kolar lätt i för mkt co2
#4 - 18 augusti 2008 10:53
Jag vet inte så mycket om sådant här egentligen. Vi ska köpa ett akvarium som har Co2-anläggning i sig, så det borde ju vara bra?
Är det någon som haft erfarenhet av Co2-anläggningar? Tycker det låter intressant. :)

Annons