Olika sorter, vet ej hur vi ska göra

#1 - 27 januari 2012 17:37
Nu är det ju inte direkt mitt första akvarium men jag startar tråden här ändå för det passar nog, mina kunskaper har trillat bort lite kan man säga haha.

Efter ett långt fiskuppehåll så har jag och Sambon börjat planera för att skaffa akvarie igen.
Just nu är vi i planeringsstadiet och vi har alltså inte bestämt hur stort akvarie vi ska köpa en.

Men vi vill ju självklart ha olika sorter. Jag vill ha slöjstjärtar och en sådan där stor Mal, har glömt bort vad dom heter just nu.
Sambon vill ha Discus. Och den enda sorten vi båda vill ha är Dvärgkul fisk.

Så nu vill vi gärna ha råd, tips och ideer på storlek på kar, hur dom olika arterna funkar och om vi kan ha dom tillsammans? Förstår att vi kanske inte kan ha alla dom sorterna tillsammans.
#2 - 27 januari 2012 17:43
rent krasst.....

ingen av de sorterna går att ha ihop med någon annan.........

väldigt olika arter med väldigt olika beteende......

rekomenderar Er att läsa i artregistret NOOOGA....

.
#3 - 27 januari 2012 17:49
slöjstjärt om den skall leva normalt tills den dör av ålderdom
vill nog ha ett kar som är rejjjjäääällltt större än artbeskriningen säger.
den vill nog ha i slutändan runt 4-500 liter
sedan är ursprunget på slöjjisar den vanliga guldfisken vilket ger
att det egentligen är en kallvattensfisk, dvs gillar nog bäst runt 18-22 grader

Discusen är lite mer modest gällande storlek på kar, men runt 250-300 liter skall
det nog vara som minimimått, grader = 26-30 (närmare 30 om man skall ha lek)

Dvärgen, är ju 3-4 cm, klarar sig nog bra med 35-40 liter....................

.
#4 - 27 januari 2012 17:57
Åh som vi misstänkte alltså :/ Men hur är det med Malen som jag vill ha då? Den heter något med Pleco eller nåt sånt tror jag. Ser ut som en gigantisk Ancistrus iallafall. Hur funkar den med ovannämda arter? Och storlek på kar?
#5 - 27 januari 2012 18:00
du tänker kanske på segelfensplecon. kolla länken.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

lämpligast är väl isf Discus eftersom de kommer från samma ställe.

men den vill ju ha ännu större kar.

än en gång......läs artbeskrivningarna.......

inte helt lätt det här....

.
#6 - 27 januari 2012 18:18
Tack för länken, det var den jag tänkte på! =)

Japp jag ska läsa artbeskrivningarna, men jag ville gärna ha lite personliga åsikter och konkreta tips på hur jag kunde lösa vårat problem. Men som jag förståt nu så går det bara att lösa genom att välja en art.
#7 - 27 januari 2012 18:23
Köp var sitt kar så slipper ni tjaffsa;)
#8 - 27 januari 2012 18:27
njau, det tycker jag är lite galet att börja med det.

varför inte börja med att ställa frågorna så här till er själva:

1) vad skall ni ha karet till ?

2) hur stort, längdxbreddxhöjd kan ni tänka er ?

3) hur stor är er budget ?

4) hur mycket jobb vill ni lägga ner på detta i veckan ?

Ex på 3'an, om budgeten är "begränsad" så ger det vissa valmöjligheter.
Om den är obegränsad så kan man ju köpa vildfångad discus för 4000 kr / st....

Ex på 4'an, om ni vill lägga ner kanske någon timme eller så i veckan så
är kanske inte helt lämpligt att ge sig på discus som är en ganska svår
firre och klarar inte livet med 1 timme per vecka om man inte är en ganska
van discushanterare.

blommor i karet ??...........vill ni ha det ??....isf hur skall dom se ut ??

.
#9 - 27 januari 2012 21:10
laasesku skrev:
Köp var sitt kar så slipper ni tjaffsa;)

Nja hehe, har haft 2 små akvarier förut och nu vill vi satsa på ett större istället :P
#10 - 27 januari 2012 21:16
Varför tycker du det är dumt att börja med Malen? För jag antar att det var Malen du menade?
Jag har varit sugen på en sådan flera år, Malar är nog mina favorit fiskar helt klart.

Det var bra funderingar som vi får sätta oss ner och diskutera. Ekonomin är inga större problem eftersom jag tycker att är det värt pengarna så betalar man. Men skötseln däremot blir det nog värre med isåfall, det är meningen att jag ska sköta om karet. Det är våran deal då han hatar allt som heter städa. Men jag vill nog inte lägga ner så mycket tid på skötsel om vi ska ha discus. Just för att jag skulle aldrig ha köpt Discus själv, är det en fiskart jag gillar så lägger jag gärna ner tiden.

Hm växter har vi inte ens börjat fundera på alls faktiskt
#11 - 27 januari 2012 21:36
Liinda skrev:
Varför tycker du det är dumt att börja med Malen? För jag antar att det var Malen du menade?

Jag har varit sugen på en sådan flera år, Malar är nog mina favorit fiskar helt klart.

Det var bra funderingar som vi får sätta oss ner och diskutera. Ekonomin är inga större problem eftersom jag tycker att är det värt pengarna så betalar man. Men skötseln däremot blir det nog värre med isåfall, det är meningen att jag ska sköta om karet. Det är våran deal då han hatar allt som heter städa. Men jag vill nog inte lägga ner så mycket tid på skötsel om vi ska ha discus. Just för att jag skulle aldrig ha köpt Discus själv, är det en fiskart jag gillar så lägger jag gärna ner tiden.

Hm växter har vi inte ens börjat fundera på alls faktiskt

Hej Liinda,
Som Kensa säger det är inte helt lätt att plocka ihop fisk.
Men om vi skall ta av listan så kunde ni kanske ha diskus ihop med.
Amazonas kulfisk, Colomesus asellus
I stället för
Dvärgkul fisk, Carinotetraodon travancoricus som jag tror du syftar på.
kulfiskar är mycket trevliga men jag har aldrig hållit den från Amazonas och har därför ingen erfarenhet av den tillsammans med discus men det borde gå!
Då var det bara de långfenade guldfiskarna som inte passar in.
Akvariet skall i alla fall vara rejält inte mindre än 300 liter tycker jag och gärna upp emot 500 l.

Har du varit på Lustgårdens zoo och tittat? Om inte ta en sväng dit. Där har du massor att välja på och vänlig och kunnig personal.
Jag tror dom har båda sortens kulfiskar normalt.
#12 - 27 januari 2012 23:41

jag tror inte att det va det som Kensa menade als utan att ni inte skulle skaffa 2 kar direkt men han kommer nog svara på detta själv.
#13 - 28 januari 2012 09:54
Det finns bra mycket bättre malar att börja med än en segelfenspleco, då de blir gigantiska och kräver kar uppåt 750 liter som minst, när de blir fullvuxna. Back To Nature har två bra böcker om just malar, köp dem och läs, om det är malar du vill ha.
Diskus är väl inte den lättaste fisken att dra igång akvarieintresset med, och om sambon inte vill engagera sig i skötseln så går de ju helt bort. Personligen skulle jag i så fall inte ens fundera på att låta honom vara med och bestämma om fiskvalet öht.
#14 - 28 januari 2012 10:18
Mumin skrev:
Diskus är väl inte den lättaste fisken att dra igång akvarieintresset med, och om sambon inte vill engagera sig i skötseln så går de ju helt bort. Personligen skulle jag i så fall inte ens fundera på att låta honom vara med och bestämma om fiskvalet öht.

Nä, det kör jag med här hemma också: Vill man inte hjälpa till så får man inte välja fisk! ;)
Min sambo har funnit sig i det och respekterar mina fiskval, han vill dock gärna vara med när jag ska välja växter, och det är väl okej i och med att han faktiskt hjälper till när jag ber honom, men annars är det min lott att sköta akvariet.
#15 - 28 januari 2012 15:22
Mumin skrev:
Det finns bra mycket bättre malar att börja med än en segelfenspleco, då de blir gigantiska och kräver kar uppåt 750 liter som minst, när de blir fullvuxna. Back To Nature har två bra böcker om just malar, köp dem och läs, om det är malar du vill ha.

Jag håller med dig på sätt och vis men inte på vis och sätt.
Liinda har gjort mycket rätt tycker jag exempelvis att ta en diskussion här innan akvarium och fisk anskaffas.
Vill man nu hålla en typ av fisk typ Glyptoperichthys gibbiceps så får man skaffa ett akvarium där dessa får plats. Sedan skall man inreda detta så de trivs. Gör man det är dessa inte speciellt svårhållna enligt min uppfattning. Jag säger 500 liter du 750 det är nog med dessa fiskar som alla andra ju större ju bättre.
Discus, det är ett tema för sig. Ingen direkt nybörjar fisk direkt men om man lär sig hur de skall hållas och gör rätt så borde det funka. Visst det finns fisk som är tåligare men frågan är om inte all fisk har rätt att leva i vatten av diskus kvalité. Därmed inte sagt att alla skall ha mjukt och surt vatten!
#16 - 28 januari 2012 22:44
bossep skrev:
Hej Liinda,

Som Kensa säger det är inte helt lätt att plocka ihop fisk.

Men om vi skall ta av listan så kunde ni kanske ha diskus ihop med.

Amazonas kulfisk, Colomesus asellus

I stället för

Dvärgkul fisk, Carinotetraodon travancoricus som jag tror du syftar på.

kulfiskar är mycket trevliga men jag har aldrig hållit den från Amazonas och har därför ingen erfarenhet av den tillsammans med discus men det borde gå!

Då var det bara de långfenade guldfiskarna som inte passar in.

Akvariet skall i alla fall vara rejält inte mindre än 300 liter tycker jag och gärna upp emot 500 l.

Har du varit på Lustgårdens zoo och tittat? Om inte ta en sväng dit. Där har du massor att välja på och vänlig och kunnig personal.

Jag tror dom har båda sortens kulfiskar normalt.

Tack för ditt svar! Jag ska kolla upp Amazonas kulfisk och se om det är något som faller oss i smaken =)
För isåfall skulle det ju kunna vara en lösning. Slöjstjärtarna vore jättekul att ha men jag har nog hellre någon typ av Kulfisk istället för dom. Så då blir det nog ingen slöjstjärt alls för oss då.

Jag har varit på Lustgårdens Zoo för några år sedan och köpt fiskar men det var längesen, men tack för din påminnelse hade glömt bort att dom fanns. Ska självklart gå dit och kolla lite för dom har ju så mycket olika fisk! =)
#17 - 28 januari 2012 22:45
NiceFool skrev:
jag tror inte att det va det som Kensa menade als utan att ni inte skulle skaffa 2 kar direkt men han kommer nog svara på detta själv.

Jaha så kanske det var hehe.
#18 - 28 januari 2012 22:49
Mumin skrev:

Jo men jag har fallit för just dom och velat haft en sådan rätt länge. Men är det säkert att dom kräver ändå upp till 750 liter? För om det är så, så får jag nog skippa dom för 750 liter där går iallafall gränsen. Vi bor i en 2:a så större än 500 liter blir det verkligen inte.
Men kan man inte göra så att man skaffar en sådan mal och sedan när den börjat bli rätt stor att man säljer den då? Eller anses det fult att göra?
Han kommer definitivt vara med och bestämma om fiskvalet annars blir det inget kar överhuvudtaget för mig. Jag har bestämt mycket i djurval och det här ville han ändå vara med på och bestämma lite.
#19 - 28 januari 2012 22:52
Automeris skrev:
Nä, det kör jag med här hemma också: Vill man inte hjälpa till så får man inte välja fisk! ;)

Min sambo har funnit sig i det och respekterar mina fiskval, han vill dock gärna vara med när jag ska välja växter, och det är väl okej i och med att han faktiskt hjälper till när jag ber honom, men annars är det min lott att sköta akvariet.

Önskar det var så här hemma också hehe, men jag bestämmer ändå redan för mycket om djurbesluten här hemma. Så något annat än att låta han vara med och bestämma på det här vore inte shysst hehe.
#20 - 28 januari 2012 23:25
Problemet är att stora gibbisar ofta är svåra att bli av med, det är inte ens säkert att det går att skänka bort dem. De blir ganska griniga och revirhävdande som stora.
#21 - 29 januari 2012 05:29
Liinda,
Gå till nända djuraffär och prata med personalen. Det är en entusiast affär och fråga om du får lämna tillbaks en gibi när den blir för stor. Dom har en hel del stora akvarier för just rejält stora fiskar.
dom brukar också ha kulfiskar hemma i alla fall hade dom det när jag var hemma sist. Prata med dom så kan ni nog få till både ett bra akvarium och fiskbestånd som passar er.

Mumin,
Du skulle ta en titt på den butiken om du har vägarna förbi! Kanske #2 i regionen efter akvarielagret men i en liten stad som E-tuna!
För en gångs skull kan man få vara lite stolt över sin hemstad!
Undrar om jag blir bötfälld för reklam nu?
#22 - 29 januari 2012 09:17
Vi var där på en utflykt med Bollis, den ÄR suverän!!
#23 - 4 februari 2012 09:52
Vi var på lustgården Zoo i torsdags och pratade med dom. Och det blev inte alls som vi planerat haha, vi var där i typ 2 timmar och pratade med en av killarna där i säkert 1 timme. Och vi har nu kommit fram till att vi ska dra igång ett saltvattenskar istället.
Det fanns så mycket otroligt vackra fiskar och tanken på att hela karet är "levande" är så häftigt.

Så vi har hittat karet vi ska ha och vet vad vi vill ha för fiskar, det blir clownfiskar, någon typ av fisk som såg ut som en kulfisk men som gick i saltvatten och så några räkor =) Så vi väntar bara på lön sen ska det beställas hem ett kar =)
#24 - 4 februari 2012 15:37
Liinda skrev:
Vi var på lustgården Zoo i torsdags och pratade med dom. Och det blev inte alls som vi planerat haha, vi var där i typ 2 timmar och pratade med en av killarna där i säkert 1 timme. Och vi har nu kommit fram till att vi ska dra igång ett saltvattenskar istället.

Det fanns så mycket otroligt vackra fiskar och tanken på att hela karet är "levande" är så häftigt.

Så vi har hittat karet vi ska ha och vet vad vi vill ha för fiskar, det blir clownfiskar, någon typ av fisk som såg ut som en kulfisk men som gick i saltvatten och så några räkor =) Så vi väntar bara på lön sen ska det beställas hem ett kar =)

Glöm inte bra literatur! Det är mycket man skall lära sig om saltvatten.
Du kommer att få bra råd och dåd i affären men det räxker bara en bit på vägen.
Bra säljargument med att hela akvariet är levande! Det är i princip ett sötvattens akvarie också.
#25 - 4 februari 2012 16:51
glöm inte en fet plånbok...........:D

.
#26 - 4 februari 2012 17:09
Kensa skrev:

.

Allting är relativt! Min plånbok gillar inte saltvatten men det kanske andras gör!
#27 - 4 februari 2012 18:51
bossep skrev:
Glöm inte bra literatur! Det är mycket man skall lära sig om saltvatten.

Du kommer att få bra råd och dåd i affären men det räxker bara en bit på vägen.

Bra säljargument med att hela akvariet är levande! Det är i princip ett sötvattens akvarie också.

Ja det fanns en bra bok som ska inköpas samtidigt som vi beställer karet =) I den stog allt uppdelat dag för dag hur man startar det och massa bra saker.
Nja det var inget säljargument, det var bara vad jag tycker. Klart att ett sötvatten också är levande. Men jag tänkte på anemonerna och såna växter.
#28 - 4 februari 2012 18:52
Kensa skrev:

.

Det har jag definitivt inte, men jag har en lagom plånbok och en födelsedag som närmar sig alldeles lagom tills det är uppstartat och inköp av fisk och växter behövs göras :P
Men som det verkade så var det bara uppstarten som blir rätt dyr, men sen att driva det varje månad är inte dyrare än ett sötvattens?
#29 - 5 februari 2012 01:13
Liinda skrev:
Ja det fanns en bra bok som ska inköpas samtidigt som vi beställer karet =) I den stog allt uppdelat dag för dag hur man startar det och massa bra saker.

Nja det var inget säljargument, det var bara vad jag tycker. Klart att ett sötvatten också är levande. Men jag tänkte på anemonerna och såna växter.

Jag var lite ironisk! Hade en lång diskution angående salt sist jag var där. Jag förstår vad du menar om koraller och anemoner, osv.
#30 - 5 februari 2012 01:18
Liinda skrev:
Det har jag definitivt inte, men jag har en lagom plånbok och en födelsedag som närmar sig alldeles lagom tills det är uppstartat och inköp av fisk och växter behövs göras :P

Men som det verkade så var det bara uppstarten som blir rätt dyr, men sen att driva det varje månad är inte dyrare än ett sötvattens?

Nope det blir väsentligt dyrare i underhåll. Dels behöver du tillsätta ett bra salt vid vattenbyte och det kommer nog att dra betydligt mer ström. Många använder exempelvis omvänt osmos filter för påfyllnings vattnet, etc.

Jag vill på inget sätt avråda! Men du behöver en betydligt större månadsbudget än med motsvarande sötvatten.
#31 - 5 februari 2012 12:18
läste någonstans att man kan lätt räkna med 100 kr / liter vatten.

dvs för ett kar på 200 liter = 20,000 i uppstartskostnad.

läste oxå att driftskostnaden är cirka 1,5 - 2,5 ggr dyrare / månad
än vad ett sötvatten är.

jag vill å det starkaste påpeka att jag avråder ingen att skaffa ett saltkar.

men om jag å det starkaste påpekar att man bör lägga ner några dagar
på att undersöka hur man kör igång och underhåller ett sötkar, så måste
man å det starkaste faktiskt råda folk att lägga ner flera veckor på att
undersöka dels kostnader, och dels underhållsrutiner för salt.

det är en markant skillnad på dessa ekosystem, även om en hel del är lika.

.
#32 - 5 februari 2012 21:57
Jag har hållit på lite med salt så jag hoppas ni inte har nåt emot att jag kommer med lite tipps ;)

Kostnaderna är ca 50-100 kr per liter i inköp beroende på vad ni tänker hålla för levande i karet, fisk är billigare koraller kräver mer.
Driften har flera räknat på och det kan vara oväntat dyrt mer rörbyten el tillsatser etc, dvs det man inte kan/skall snåla på(1,50-4kr per liter o mån).
När det kommer till handlare så är det bra att komma överens med dom men utgå från att dom inte har speciellt bra koll, dvs dom kan hålla saker vid liv tills dom säljs eller spolas. Det finns tråkigt nog bara ett fåtal handlare som är riktigt duktiga på salt, skulle det vara upp till mig så skulle flertalet inte få sälja levande eller ge råd angående saltvatten överlag.
Ett skrämmande exempel är en butik i sthlm som har mycket saltvatten...
-Kund "Varför är det så mycket döda fiskar i karen som ingen plockar bort?"
-Handlaren "Det förstärker immunförsvaret hos dom återstående fiskarna"

Ett vanligt problem är dock att handlarna rekommenderar underdimensionerade eller rent av dåliga prylar mest då pga bristande erfarenhet eller för att det är vad deras grossister erbjuder.
Om du skall lyckas med saltvatten så är det upp till dig och veta vad du köper och varför.
Ta en titt på saltvattensguiden.se så kan ni se lite hur folk bygger olika system och vad slutresultatet blir av det hela.

Ni har fått några bra tipps redan tidigare, läs på är nog det bästa skulle jag säga då misstag blir dyra.
Det enda som går fort i saltvatten är det som går fel...

//NiXoN
#33 - 6 februari 2012 03:36
NiXoN:
Det var bra att någon med salt i blodet tittade in med råd och dåd i den här tråden.

Den här affären är faktiskt duktiga på salt och mer akvarister än fisknasare. Dett finns faktiskt några sådana kvar!
Dessutom har de minst 1 stort salt akvarium som de sköter i ett schoppingcenter i stan. Så jag tror Liinda och pojkarna kan få rätt bra råd där.
#34 - 6 februari 2012 11:51
Jovars det finns några riktigt kunniga men det är mer ovanligt att någon har kompetens på både sött o salt...
Det finns butiker som är extremt duktiga och prisade på sötvatten som helt klart gjort bort sig när det kommer till saltvatten.
Sen är det lite så att när jag och en annan saltis går o förfasar oss om skicket på fisk o kar så går mindre insatta(sötvattensakvarister) runt o förundras över hur fint det är ;)
För oss är det som ett algbevuxet 60 liters med en anubias o 2 stora guldfiskar samt en fet pleco på bottnen.

Att sedan som handlare ge vettiga råd är extremt svårt, det finns så många faktorer som kan spela in i vissa fall och ofta så glömms viktiga detaljer bort eller så vill man inte riktigt erkänna vad man gjort.
Vad jag egentligen vill komma fram till är att när en nybörjare ser att de börjar bli fel i deras salkar så är det oftast för sent för åtgärd om dom själva inte har koll på grunderna.
Dvs saltvatten går inte riktigt så bra o lära sig vartefter, det är lite som vissa strategispel, spelar du drag för drag så har du redan förlorat fast du inte vet om det.
Har man lite koll på grunderna så är det absolut inte speciellt svårt om man inte väljer dom mest krävande arterna...

Utrustningen skall anpassas lite efter vad man tänkt ha för typ av kar, därav fungerar det inte som med sötvatten där handlaren relativt enkelt kan plocka ihop "vad du behöver"...
Läser man på lite så hitar man snart vilken nivå man skall lägga sig på med utrustningen samt vad som är bra och dåligt, en sunkíg skummare kan kosta lika mycket eller mer än en bra motsvarande.

//NiXoN

Annons