Olika slags vattenpass vid invägning av akvarium...

#1 - 9 februari 2013 12:26
Hej,

Har hållt på i 4 dagar, FYRA, och försöka väga in min 540 liters balja som står placerad på en akvariemöbel med ej oinställbara fötter. Använder mig utav masonit och spelkort och får till de hyfsat... dock mäter passet jag har olika typ hela tiden... på diagonalen är bubblan innanför de två längsta strecken dock inte 100%igt men det verkar vara jämn lutning åt ett håll.

När jag sedan lägger långpasset på kortsidan för att kolla om de lutar framåt eller bakåt så mäter jag lika vid 3 punkter av 5 förutom på en punkt i höjd med mittstaget där verkar de helt plötsligt luta mer än vid de andra ställena... kan detta bero på ramen?

Jag blev förbannad och åkte och köpte mig ett standard pass från hultafors för 400 spänn, vilket bara har 2 streck bubblan kan vara innanför? Kan man lita på de, har alltid samma förbannade problem med att väga in kar :D

Akvariebänken står iaf på två stycken reglar för att fördela vikten lite bättre...

Ursäkta om texten kanske kan uppfattas som lite otydlig men är fly förbannad så de kanske inte är så konstigt ;)

EDIT: Är det en synvilla närt man tycker att akvariebänken dippar längst ut i kanterna? Mäter man vattenlinjen är de ingen skillnad!

Mvh
#2 - 9 februari 2013 13:51
"ej oinställbara fötter" - jamen ställ in dem då.

Så, det avklarat, första punkten, har du prövat att vända passet helt om och kolla så det visar lika? Visar passet fel så är det en klassisk anledning till gråa hår. En annan sak att kolla är om bänken är rak, där akvariet skall stå på den alltså. Är den skev så är det inte säkert att det är möjligt att räta upp det med att palla under benen, du kanske måste göra nåt åt ovansidan på bänken i stället.

Annars så, vanliga vattenpass har jag tröttnat på i såna här sammanhang, det är för knöligt helt enkelt. Jag kör den här typen i stället:

http://www.jula.se/laserpass-med-stativ-160004

Det är mycket smidigare, först ställer man upp passet rakt, sen tar man och lägger nån lämplig kloss på en punkt i taget på akvariet och justerar så att lasern precis stryker klossen. Visst kan det bli så att justering på ett ställe påverkar nåt annat så man får mixtra ett tag men det blir ändå inte lika förvirrat som med ett vanligt vattenpass, med det kan man krångla länge ibland, precis som här beskrivet.
#3 - 9 februari 2013 14:01
Bygert skrev:

Som sagt de blev lite fel där, jag har alltså inga fötter som går att ställa in :P
#4 - 9 februari 2013 14:20
Bygert skrev:

Så, det avklarat, första punkten, har du prövat att vända passet helt om och kolla så det visar lika? Visar passet fel så är det en klassisk anledning till gråa hår. En annan sak att kolla är om bänken är rak, där akvariet skall stå på den alltså. Är den skev så är det inte säkert att det är möjligt att räta upp det med att palla under benen, du kanske måste göra nåt åt ovansidan på bänken i stället.

Annars så, vanliga vattenpass har jag tröttnat på i såna här sammanhang, det är för knöligt helt enkelt. Jag kör den här typen i stället:

http://www.jula.se/laserpass-med-stativ-160004

Det är mycket smidigare, först ställer man upp passet rakt, sen tar man och lägger nån lämplig kloss på en punkt i taget på akvariet och justerar så att lasern precis stryker klossen. Visst kan det bli så att justering på ett ställe påverkar nåt annat så man får mixtra ett tag men det blir ändå inte lika förvirrat som med ett vanligt vattenpass, med det kan man krångla länge ibland, precis som här beskrivet.

De där känns som en väldig budgetvariant av nått som kan vara bra ;)

men de är samma med mina juwel kar... skivan där karet står bågnar liksom... tycker alla akvariebänkar beter sig så... nu mäter jag från ramen och ner till vattenytan med en tumstock i alla hörn, vilket visar samma... då borde man väl ändå vara ganska nöjd? de är väl bara om de står snett uta helv... de skiter sig? :)
#5 - 9 februari 2013 14:53
Är det ett säkert sätt att fylla upp vatten 3cm från ramen och mäta med tumstock från ytan och upp till ramen? Isf diffar det på 1mm lite här och var... känns ytters lite
#6 - 9 februari 2013 18:32
Jag blir mer och mer nojjig för varje gång man ska väga in ett nytt kar. Efter varje skräckhistoria man hör blir iaf jag försiktig. Och är man så noggrann som du verkar va så brukar det bli bra. Mitt tips som jag brukar göra är att ha med en kompis som är händig som kontrollerar mitt arbete. Enda sättet för mig att känna mig lugn. Men gör man det bara noggrant som du verkar ha gjort så är det nog inga problem. :)
#7 - 10 februari 2013 00:17
Laser är ju råsmidigt om du har tillgång till det.. Någon polare i den branchen?
#8 - 10 februari 2013 06:18
Har hört att frigolit inte är det bästa heller och kan skapa problem med mätning. Har man aluminiumram runtom så ska man inte ha frigolit.
#9 - 10 februari 2013 09:12
Jenwib skrev:
Har hört att frigolit inte är det bästa heller och kan skapa problem med mätning. Har man aluminiumram runtom så ska man inte ha frigolit.

Visst kan man ha frigolit om man vill. Det är däremot inte nödvändigt utan det skall fungera ändå.
#10 - 10 februari 2013 14:16
Nej!!!!
Sätt ingen frigolit under om du har ett ramkar.
#11 - 10 februari 2013 20:06
Kör inte med frigolit... kör direkt på bänken!

Ändå problemet är att bänken sviktar ute i kanterna vid "rören".

Denna bänk: http://www.pwss.se/product.php?productid=3742&cat=719&page=2

Mäter jag vattenytan så är den i princip den samma i alla 4a hörn, nästan även i mitten där staget går som sagt.

Ramen ligger dikt an mot bänken, får ej in A4 papper eller spelkort mellan bänk och ram så de är inget som händer i luften.

Lägger jag passet på undersidan skivan akvariet står så ser man att de sviktar lite i kanterna men de är inget som går att göra nått åt, även om jag pallar upp dessa så det desamma!

Någon som har några tips? Tycker som sagt att alla bänkar dippar ner lite i kanterna av någon anledning :)

Edit: karet har stått vattenfyllt sen igår kl 4+sand... verkar inte vara några konstigheter än så länge ;)

Annons