Hej!
Jag har till mitt 160 l två ytterfilter Eheim 2211 (300 l/h/st). Det ena gick sönder igår, så nu blir det att köpa nytt.
I karet finns nu bara fem guldbarber och en ancistrus, på sikt ska det in mer fisk, antaglingen ett stim (10 st) leoparddanio och kanske några äppelsnäckor. karet är nyligen startat (en månad sen)
Så frågan är hur ska jag göra?
Ska jag köpa ett nytt ytterfilter igen och samköra båda? Eller skaffa innerfilter?
(Jag är lite hipprig med de där ytterfiltren. Igår var jag hemma när det gick sönder och vattnet började pissa ut. Allvarligt, har ingen kommit på att förse dom där tingesten med dels en flödesmätare så man ser när det är dags att rensa samt en nivåvakt i karet som larmar när vattnet "försvinner" och stänger pumpen och kanske en magnetventil som stoppar flödet ut ur karet??)
Tillbaka till frågan då...Ska jag skaffa...
1) ett nytt ytterfilter som samkörs med det gamla som förut (men jag tror det får ha lite större kapacitet än det gamla? 500 l?
2) ETT nytt ytterfilter som täcker hela behovet (ca 800-1000 l/h?)
3) ett innerfilter som komplement till ytterfiltret
4) ett innerfilter som tar "allt" och avveckla ytterfiltret (tilltalar mig mest, även om det tar plats i karet, men jag räds mer för vattenskador)
fråga B:
Vilket märke? Vari skiljer sig Eheim, fluval och dom andre i den storleken jag behöver (förutom priset)? Vad ska man titta på/akta sig för? Hur ska man tänka?