Olika pumpfabrikat - vad är skillnaden?

#1 - 24 maj 2010 13:50
Hej!
Jag har till mitt 160 l två ytterfilter Eheim 2211 (300 l/h/st). Det ena gick sönder igår, så nu blir det att köpa nytt.

I karet finns nu bara fem guldbarber och en ancistrus, på sikt ska det in mer fisk, antaglingen ett stim (10 st) leoparddanio och kanske några äppelsnäckor. karet är nyligen startat (en månad sen)

Så frågan är hur ska jag göra?
Ska jag köpa ett nytt ytterfilter igen och samköra båda? Eller skaffa innerfilter?
(Jag är lite hipprig med de där ytterfiltren. Igår var jag hemma när det gick sönder och vattnet började pissa ut. Allvarligt, har ingen kommit på att förse dom där tingesten med dels en flödesmätare så man ser när det är dags att rensa samt en nivåvakt i karet som larmar när vattnet "försvinner" och stänger pumpen och kanske en magnetventil som stoppar flödet ut ur karet??)

Tillbaka till frågan då...Ska jag skaffa...
1) ett nytt ytterfilter som samkörs med det gamla som förut (men jag tror det får ha lite större kapacitet än det gamla? 500 l?
2) ETT nytt ytterfilter som täcker hela behovet (ca 800-1000 l/h?)
3) ett innerfilter som komplement till ytterfiltret
4) ett innerfilter som tar "allt" och avveckla ytterfiltret (tilltalar mig mest, även om det tar plats i karet, men jag räds mer för vattenskador)

fråga B:
Vilket märke? Vari skiljer sig Eheim, fluval och dom andre i den storleken jag behöver (förutom priset)? Vad ska man titta på/akta sig för? Hur ska man tänka?
#2 - 24 maj 2010 14:00
Personligen skulle jag satsat på ett större ytterfilter, för enkelhetens skull. Tar dessutom inte upp massa plats i karet som ett innerfilter gör. Vet att många här på forumet rekommenderar Eheim, som är det dyrare alternativet, men enligt många det bästa. Själv kör jag med ett Fluval 305 i mitt kar, 1000l/h. Tyst som musen, ganska billigt (betalade drygt 1200kr för mitt), samt att det känns väldigt säkert.
#3 - 24 maj 2010 16:14
Nog första gången jag hör talas om att ett ytterfilter i classic modellen av sig själv springer läck, vad var det som hände och har du möjlighet att ta ett foto?
#4 - 25 maj 2010 07:06
Yttre våld...hrm...

Gaffel skrev:
Nog första gången jag hör talas om att ett ytterfilter i classic modellen av sig själv springer läck, vad var det som hände och har du möjlighet att ta ett foto?

Det lilla röret till utblåset vid pumphuvudet har spruckit. Tydligen sönderdraget när dom hade skruvat på slangen. Köpte prylarna begagnat och haft bara det ena filtret igång hittills, men insåg att jag nog skulle ha båda och då visade sig det ena då vara trasigt...
Röret är ju påsvetsat och jag får nog i så fall byta hela pumphuvudet, men det är ju det som kostar så att säga.
#5 - 25 maj 2010 07:10
Hmm, jag skulle nog köpa ett Ehem 2217 till det karet. Var inte orolig för att den har för högt flöde, det går alltid att justera med strilrör och det är bättre med överkapacitet än tvärtom:).
Sedan får man oftast vad man betalar för, och det gäller även olika filterlösningar till akvarium...
#6 - 25 maj 2010 07:41
Glada skrev:
Det lilla röret till utblåset vid pumphuvudet har spruckit. Tydligen sönderdraget när dom hade skruvat på slangen. Köpte prylarna begagnat och haft bara det ena filtret igång hittills, men insåg att jag nog skulle ha båda och då visade sig det ena då vara trasigt...

Röret är ju påsvetsat och jag får nog i så fall byta hela pumphuvudet, men det är ju det som kostar så att säga.
Classic modellen går av precis där du beskriver pga att folk tenderar till att lyfta iväg hela filtret med slangar och allt ut till badrummet för rengöring, till sist blir plasten utmattad och man får ett brott vilket skedde på min 2213 och hade skett på ett 2217 jag köpte in begagnat.( ej det jag ropade in på GCG auktionen)

Den goda nyheten är att plastpipen som är en integrerad del av locket inte är integrerad med motorn utan endast är nerstucken med en o-ring som tätning!

Lossa clipsen, av med motordelen, vänd på den och peta in plastlåsningarna i botten och separera motorlocket från motorn, artikelnummer är: 7632000 och Herkules Zoo ska återkomma med kostnad.
http://www.eheim.de/eheim/pdf/de/anleitungen/afilter/2211_classic.pdf

#7 - 25 maj 2010 08:01
Pumplocket kostar 149:- och skulle du vilja ha en så finns det bla en liggandes på Herkules!
#8 - 25 maj 2010 10:54
Gaffel skrev:
Pumplocket kostar 149:- och skulle du vilja ha en så finns det bla en liggandes på Herkules!

Det menar du inte!! :d
Du är min livräddare!
Tack!
Ska genast undersökas...
#9 - 25 maj 2010 13:23
om inte bygg en filterhörna i karet.. fast tar jkanske lite mkt plats?
#10 - 25 maj 2010 14:00
om inte bygg en filterhörna i karet.. fast tar jkanske lite mkt plats?

Det där har jag läst på några ställen...hur gör man det?
#11 - 25 maj 2010 15:03
Glada skrev:
Det där har jag läst på några ställen...hur gör man det?
hörnfilter är en klassiker och favorit;) http://www.google.se/search?client=opera&rls=sv&q=hambuger+mattenfilter&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
#12 - 25 maj 2010 16:44
sen går det att trä en grövre slangbit direkt på utblåset på motorn och säkra med strip eller slangklämma men det är inte rätt! ;)
#13 - 26 maj 2010 07:32
Wow. Varför sa ingen det till mig innan jag satte igång mitt kar???
Nu får jag läsa på, känner jag! 1000000 tack för tipsen och länken!
#14 - 26 maj 2010 08:59
Glada skrev:
Wow. Varför sa ingen det till mig innan jag satte igång mitt kar???

Du kanske inte ställde rätt frågor?
#15 - 26 maj 2010 09:58
petnym skrev:
Du kanske inte ställde rätt frågor?

Det där...är väl lärandets paradox. Om jag som elev inte vet vad det finns att lära inom ett visst ämne, hur kan då veta att läraren lär ut "rätt" saker? Eller att det fattas saker som läraren borde lära ut? Och det förutsätter att det finns en lärare också. Ska man lära sig genom att läsa saker på ett forum på Internet så kan det bli luckor...det var lite därför jag efterlyste lite vettiga böcker i en annan tråd...PLUS att man på ett forum aldrig får veta hur kunniga folk verkligen är. Om någon ställer en fråga och får ett svar, hur ska jag veta om svaret är "vettigt"? Får man många likartade svar, då kanske. Eller om jag efter mycket läsning lärt mig att vissa personer alltid återkommer och verkar anses som "vettiga"/kunniga. Men det är en lång process....(och jag kan tycka ett ineffektivt sätt).

Förresten - jag har egentligen inte fått något riktigt svar på min ursprungliga fråga mer än "man får den kvaliten man betalar för". OK, det är ju en allmängiltig "sanning" mer eller mindre.

Men problemet verkar ju vara löst för tillfället, eftersom det bara handlade om en reservdel...och det är jag jättetacksam för att fått reda på! Jösses, jag hade slängt pumpen ju!:mad:
Bilagor:
#16 - 26 maj 2010 21:26
OK, då kommer ett lite mer uttömmande svar så du har lite mer kött på benen ifall du antingen köper en ny pump nu eller senare...:)
Som jag skrev innan får man ofta vad man betalar för, och det gäller även ytterfilter. Sedan har de flesta en egen favorit, och att ställa frågan vilken pump du ska köpa är samma sak som att fråga vilken bil du ska köpa.
Ser man rent generellt är tex Eheim en dyrare pump, men har sällan några dåliga omdömmen om man då speciellt kolla in Classicmodellerna såsom 2213, 2215 och 2217. De nya pumparna av Eheim har haft lite brister såsom spruckna kopplingar och lite för högt ljud.
Många föredrar Fluval, men personligen hoppar jag över dessa då de gärna ska "fixas till" med lite modifieringar innan de funkar bra, och även flödet på dessa blir lite sämre fortare.
Sedan har du Tetratec som har en ganska liten marknad här i Sverige, deras innerfilter däremot ska tydligen vara hyffsade.
Det finns även kopior på ett flertal märken, men jag råder dig att kolla upp vad du vill ha för pump då det finns många märken och sorter, gör en sökning på nätet och Zoopet och bilda dig en egen uppfattning och gå på din magkänsla och vad plånboken säger:).
Bilagor:
#17 - 27 maj 2010 07:02
Tack ansjo! *lyfter på hatten* Nu har man ju fått en pusselbit till!

Jag har gjort så att jag beställt reservdelen till den gamla pumpen. Någon verkar ha läst den här tråden och snott grejen framför näsan på mig på Herkules! Dom skrattade gott där att det helt plötsligt blivit rusning efter en pryl som varit hyllvärmare ett tag nu. Men min lokale handlare kunde också ta hem den, så det var inte så farligt.
Nästa gång jag startar ett kar ska jag prova filterhörnan (tror jag).
Tack alla som har svarat!
#18 - 27 maj 2010 09:02
Lite synd att du inte sa att du ville ha just herkules enda exemplar här i tråden eftersom jag höll just den åt dig eftersom det endast fanns ett exemplar inne..
#19 - 27 maj 2010 11:55
Gaffel skrev:
Lite synd att du inte sa att du ville ha just herkules enda exemplar här i tråden eftersom jag höll just den åt dig eftersom det endast fanns ett exemplar inne..

*flin* Jag undrade ju lite hur du kunde veta, men fick inte ihop det med orten du anger i ditt nick...(tydligen känner jag inte till Gtb....trodde kungsladugård ligger i Stockholm. Har jag lärt mig en sak igen!) Det gör inget. Skulle jag åkt till Göteborg så inte bara för att hämta det locket. hade ett bud på gång, men hon i sin tur hade inte vägarna förbi falköping förrän nästa vecka ändå. Och "min" affär kunde ta hem det tills i morgon....
Men nu har jag lärt mig en sak till: får du ett erbjudande/tips av den sorten - SLÅ TILL DIREKT!!:p
Är bara nyfiken om han som nu köpte det verkligen fått nys om det härinne eller om det bara var en tillfällighet...må han slita det med hälsan!
#20 - 27 maj 2010 17:41
'Han som köpte det' köpte det inte utan reserverade det bara..
#21 - 27 maj 2010 17:47
Sen finns det nån som säljer ett Eheim 2211 Classic för 250:- nere i Malmö, formidabelt filter om man har ett litet 30-50 liters räkakvarium och man vill bygga ett smalt räksäkert filterhörn med ett motorsvagt ytterfilter som bas!
#22 - 28 maj 2010 08:58
Gaffel skrev:
Sen finns det nån som säljer ett Eheim 2211 Classic för 250:- nere i Malmö, formidabelt filter om man har ett litet 30-50 liters räkakvarium och man vill bygga ett smalt räksäkert filterhörn med ett motorsvagt ytterfilter som bas!

Å tack, nu tror jag att jag har så jag klarar mig...:d
#23 - 28 maj 2010 12:24
Ut och gräv det där blänket med dig, men gräv det djupt även om det får en liten ytan!

Annons