Njae.. bakteriekultur... jo jag vill nog påskina att det är bra att ha i från början, klart man klarar sig utan, men man får snabbare en egen nedbrytningsprocess i akvarium och dess filter.
Men den bästa bakteriekulturen är den man kan krama ur filtret i ett redan etablerat akvarium, från någon akvariekompis akvarium kanske?
Övriga beredningspreparat har jag aldrig köpt, men i höstas när jag startade upp ett nytt akvarium fann jag att jag hade en massa gratisprover på sådant medel som jag använde, och det var kanske bra, inga fiskar mådde dåligt. Trots att jag tog i alla fall 1/3 vatten från andra akvarium så väntade jag flera dagar innan fiskarna fick flytta in.
Som du ser får man ju litet olika svar här, men kloramin, som ofta förekommer i vattnet är ju som redan sagts inte alls bra för fiskarnas slemskikt på huden, så visst, gör som jag inte gör, tillsätt vattenbredningspreparat, i alla fall vid nystart. Du kan kolla på din kommuns hemsida vad dessa VA-verk har för värden i det kommunala dricksvattnet, och därefter köpa vattenberedningepreparat.