Har mosaikgurami men är sugen på fler sorter - marmor, guld och dvärg har jag sneglat på i butiken. Funkar flera guramisorter tillsammans eller börjar de slåss?
Har 150 liter, mkt växter och andra gömställen. Tetror och malar i övrigt.
Jag har mosaik och dvärg tillsammans, förvisso i ett 325l, de är kanonsnälla mot varann sålänge ingen av dem leker (men då är det ju inte bara varann de är tjuriga mot utan alla i karet åker på pisk av lekhanen) ;)
Jag hade mosaik-, choklad-, dvärg- och blå gurami i samma kar det var ett 150 liters och det fungerade De byggde även bon både blå och mosaik som jag såg iallafall.
hmm om du har för många tror jag det kan bli bråk.. du kanske ska satsa på någon av de mindre sorterna, t ex honung eller dvärggurami?
jag hade mosaik, silver, marmor och rubingurai och honungsgurami tillsammans utan problem, men det var i 450 l och guramis kan lätt bli griniga och jobbiga om de går i för litet..
Blå/guld/marmorgurami kan man blanda eftersom de är samma art (trichogaster trichotperus), men man bör nog bara ha en hane. Skulle kanske inte blanda T. trichopterus med T. leeri (mosaikgurami), eftersom de är släkt, och trichopterus kan vara aggressivare än mosaikguramin. Mosaikgurami och dvärggurami kan man nog blanda utan större fara, eftersom båda är fredliga, och tillhör olika släkten. Chokladguramin är en liten, och rätt känslig art.