olika frågor från nybörjare

#1 - 27 augusti 2005 08:04
Hejsan!
Jag har precis fått överta ett pyttelitet akvarium, 30 l, från en kompis och jag har planterat växter, haft i Denitrol Bakteriekultur varje dag, samt Aqua sana. Igår köpte jag slutligen neontetror och nu simmar de piggt omkring i akvariet. Jag har följt zoohandlarens instruktioner, men undrar lite ändå:

- Är tio neontetror för många för ett sånt pytteakvarium? I affären sa de att det gick bra.
- När ska jag mata dem första gången? I butiken sa de att jag skulle vänta i tre dagar innan jag gav mat, men behöver inte småfiskar mat tidigare? De är ju inte vuxna, utan växande "ungdomar".
- När ska jag göra första delvattenbytet? Jag själv tänkte göra det i början av nästa vecka, eller ska man vänta lite så att fiskarna verkligen har vant sig vid sin nya miljö? Hur lång tid tar det innan fiskarna har bott in sig i akvariet?
- Växterna har på cirka nån vecka blivit lite gulbrun-gröna på vissa blad. Är det nåt fel i akvariet då?

Jag är väldigt intresserad av akvaristik och vill gärna lära mig, och det känns viktigt att fiskarna får det bra och inte lider på nåt sätt. Hittills har jag som sagt följt zoohandlarens instruktioner, men känner mig inte heller säker på om de bara vill sälja eller om de är helt uppriktiga. Söker därför lite hjälp hos er som är erfarna akvarister.
Tack på förhand!
#2 - 27 augusti 2005 08:23
[QUOTE=Premiärakvaristen]Hejsan!
Jag har precis fått överta ett pyttelitet akvarium, 30 l, från en kompis och jag har planterat växter, haft i Denitrol Bakteriekultur varje dag, samt Aqua sana. Igår köpte jag slutligen neontetror och nu simmar de piggt omkring i akvariet. Jag har följt zoohandlarens instruktioner, men undrar lite ändå:

- Är tio neontetror för många för ett sånt pytteakvarium? I affären sa de att det gick bra.[/QUOTE]

Lite i överkant. Men funkar.

[QUOTE=Premiärakvaristen]
- När ska jag mata dem första gången? I butiken sa de att jag skulle vänta i tre dagar innan jag gav mat, men behöver inte småfiskar mat tidigare? De är ju inte vuxna, utan växande "ungdomar".[/QUOTE]

Fiskar klarar sig läänge utan mat så det är ingen fara. Samtidigt vet jag inte om affärens rekommendation är helt nödvändig. Pröva och ge litelite grann och se om de äter.

- När ska jag göra första delvattenbytet? Jag själv tänkte göra det i början av nästa vecka, eller ska man vänta lite så att fiskarna verkligen har vant sig vid sin nya miljö? Hur lång tid tar det innan fiskarna har bott in sig i akvariet?[/QUOTE]

Gör första bytet två veckor efter att du satt in fiskarna. Se till att inte gå över två veckor med vattenbytena sedan med ett så litet akvarium.

- Växterna har på cirka nån vecka blivit lite gulbrun-gröna på vissa blad. Är det nåt fel i akvariet då?[/QUOTE]

Är det gulbruna PÅ bladen eller är det bladen i sig själva som är missfärgade? Kiselalger är gulbruna och väldigt vanliga i nya akvarier och är ofarliga.

Jag är väldigt intresserad av akvaristik och vill gärna lära mig, och det känns viktigt att fiskarna får det bra och inte lider på nåt sätt. Hittills har jag som sagt följt zoohandlarens instruktioner, men känner mig inte heller säker på om de bara vill sälja eller om de är helt uppriktiga. Söker därför lite hjälp hos er som är erfarna akvarister.
Tack på förhand![/QUOTE]

En butik som inte är seriös borde rimligtvis överleva så länge. Men fråga på och lycka till!! :)
#3 - 27 augusti 2005 09:26
Har egentligen inget att tillägga efter att efred svarat, men vill ändå säga två saker:

*Zoohandlare vill tjäna pengar precis som alla andra försäljare. Därför ska man ta deras tips och rekommendationer med en nypa salt. Vore jag du skulle jag mata andra dagen, väldigt försiktigt, och sedan fortsätta mata väldigt lite varannan dag. Vad har du för filter?

*Lite svårt att avgöra på rak arm vad som är felet med dina växter. Kan mycket väl vara kiselalger som efred säger, men jag skulle tippa på att det är brist på något näringsämne. Kolla på http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=180

Lycka till!
#4 - 27 augusti 2005 12:26
Beträffande zoohandlarna så är det ju självklart att de vill sälja. Men att vara oseriös skulle slå tillbaka. Så Du bör kunna lita på din zoohandlare.

Däremot (med föregående argument i ryggen) kommer din zoohandlare förmodligen aldrig att ge dej tips på saker du kan köpa till ditt akvarium, som egentligen inte säljs som akvariesaker, i en annan affär och som skulle ersätta det han säljer. Ofta kan det vara saker som funkar minst lika bra som det som säljs i akvarieaffären, men som är mycket billigare. Tex biltemas blästersand som bottentäckare, eller leca-kulor som filtermaterial i ytterfilter.

Den typen av tips får du här istället. (finns mååånga)
#5 - 27 augusti 2005 12:34
Vet ett par oseriösa zoohandlare som har varit igång flera år. Klart att det slår tillbaka men tydligen inte tillräckligt. Bara för man är oseriös på fisk betyder det inte att företaget går dåligt. Folk i omnejden behöver alltid saker och ting till sina katter, hundar, fåglar osv.
#6 - 27 augusti 2005 12:46
min lokala zoohandlare ser ut att ha Barbus fasciolatus och Puntius nigrofasciatus i samma kar och säger att båda är purpurhuvuden
#7 - 28 augusti 2005 16:08
Tack för alla svar! Ska prova med nåt näringsmedel till växterna.

Annons