Hejsan!
Jag har precis fått överta ett pyttelitet akvarium, 30 l, från en kompis och jag har planterat växter, haft i Denitrol Bakteriekultur varje dag, samt Aqua sana. Igår köpte jag slutligen neontetror och nu simmar de piggt omkring i akvariet. Jag har följt zoohandlarens instruktioner, men undrar lite ändå:
- Är tio neontetror för många för ett sånt pytteakvarium? I affären sa de att det gick bra.
- När ska jag mata dem första gången? I butiken sa de att jag skulle vänta i tre dagar innan jag gav mat, men behöver inte småfiskar mat tidigare? De är ju inte vuxna, utan växande "ungdomar".
- När ska jag göra första delvattenbytet? Jag själv tänkte göra det i början av nästa vecka, eller ska man vänta lite så att fiskarna verkligen har vant sig vid sin nya miljö? Hur lång tid tar det innan fiskarna har bott in sig i akvariet?
- Växterna har på cirka nån vecka blivit lite gulbrun-gröna på vissa blad. Är det nåt fel i akvariet då?
Jag är väldigt intresserad av akvaristik och vill gärna lära mig, och det känns viktigt att fiskarna får det bra och inte lider på nåt sätt. Hittills har jag som sagt följt zoohandlarens instruktioner, men känner mig inte heller säker på om de bara vill sälja eller om de är helt uppriktiga. Söker därför lite hjälp hos er som är erfarna akvarister.
Tack på förhand!