Olika Filter, byten och sånt (juwel)

#1 - 1 juni 2011 11:46
Jag har frågor kring filtren i mitt juwelkar. Har försökt läsa men tycker att det står så olika.. Har haft mitt kar sen i december och hittills har jag bytt det vita fina filtret ett antal gånger... när det ser för geggit ut. Sen har jag bytt det svarta kolfiltret en gång och tänkte göra det igen nu. Men de andra filtren? Nitritfilter och alla de blåa filtren? Som jag förstår det skall dessa filter aldrig bytas utan bara "tvättas"?

Tänkte som sagt byta kolfiltret idag och undrar om jag då samtidigt ska skölja alla blåa filtren? Ska man krama ur dem i själva akvariet bara? Eller ska man även skölja ren dem eller ska man krama ur dem i en hink med akvarievatten som man sen slänger bort? Nitritfiltret? Ska jag göra med det som med de blåa filtren?

Är mycket tacksam för alla svar!
#2 - 1 juni 2011 11:50
kolfilter behövs egentligen bara vid uppstart och efter eventuell medicinering mot sjukdomar. annars kan du ta bort dom. jag har sällan bytt något filtermaterial i mina filter. nu har jag ju inte juwel iof ( gillar inte deras lösning alls) men känns lite som en såndär "vi säger att du måste byta filtermatta för då tjänar vi pengar"-grej.

jag säger, skölj bara. o enbart när filtret markant tappar flöde.

kolfilterna kan du ta ut o fylla det utrymmet med nått bättre. såsom biobllar eller matta.
#3 - 1 juni 2011 12:01
Jag har också ett juwel 260l med orginalfilter. Det sackar ihop efter någon månad och går knappat alls så då får jag skølja ur dom.. Har tagit bort alla kolfilter och annat och kør bara grova och mediumfilter. Kanske skulle bytt alla till grova ist.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 juni 2011 12:14
Som hannes skriver använd enbart kolfilter efter medicinering och lanske vid uppstart.
Finfilter kan man ha i början eller om man skulle få gott om mycket smått virvlande "skräp" i akvariet.
Vid vanligt bruk så hade jag bytt ut kolfilret och finfiltret mot grövre filter.

Om det skulle gegga ihop då så beror det med 99% säkerhet på att det matas för mycket i akvariet och slarvas med vattenbytena
#5 - 1 juni 2011 12:20
Jag har också Juwel, men tycker inte att kuddfiltrerna funkar speciellt bra. Jag kompletterade med ett externt Eheimfilter, som åtminstone på pappret ha samma filterkapacitet ca 6 liter. Men i praktiken är det vida överlägset det inbyggda Juwelfiltret.

Nu är därför mitt mål att få Juwelfiltret att efterlikna Eheimfiltrets design så mycket som möjligt. Steg 1 som jag kör redan nu är att jag har 3 st ciraxkorgar (fyllda med Juwels porösa vita stenar) istället för 1. Sen har jag inget kolfilter, har även tagit ut det gröna filtret, som sägs kunna släppa tillbaks kemikalier efter sin livslängd. Det ska tydligen vara sprayat med något nitrithämmande.

Mitt nästa steg kommer bli att plugga mellanhålet och låta allt vatten gå genom nedre hålet. Sen köpa en till Ciraxkorg. Samt försöka öppna korgarna och komplettera upp med Eheima mech pro porösa bollar.

Nåväl, får se om jag kommer så långt. Största utmaningen nu är att hitta en plastvägg som tål vatten utan att mjölkas. Matslådor i plast tror jag inte funkar. Det måste nog vara typ hårdplast, samma material som Juwelfiltret är uppbyggt av.
(Ledsen för långt svar, men jag hade inte tid att korta ned det :) )
#6 - 1 juni 2011 12:37
Hmmm, mycket information...

Jag kan alltså ta bort kolfiltren
Jag borde även ta bort det gröna nitritfiltret eller byta mot ett nytt så inga farliga ämnen "släpps tillbaka"
Jag ska skölja alla blå filter i vanligt kranvatten?
Jag ska köpa till fler korgar med "bollar"?

Rätt uppfattat?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 1 juni 2011 12:43
Jag har också Juwel, men tycker inte att kuddfiltrerna funkar speciellt bra. Jag kompletterade med ett externt Eheimfilter, som åtminstone på pappret ha samma filterkapacitet ca 6 liter. Men i praktiken är det vida överlägset det inbyggda Juwelfiltret.

Nu är därför mitt mål att få Juwelfiltret att efterlikna Eheimfiltrets design så mycket som möjligt. Steg 1 som jag kör redan nu är att jag har 3 st ciraxkorgar (fyllda med Juwels porösa vita stenar) istället för 1. Sen har jag inget kolfilter, har även tagit ut det gröna filtret, som sägs kunna släppa tillbaks kemikalier efter sin livslängd. Det ska tydligen vara sprayat med något nitrithämmande.

Mitt nästa steg kommer bli att plugga mellanhålet och låta allt vatten gå genom nedre hålet. Sen köpa en till Ciraxkorg. Samt försöka öppna korgarna och komplettera upp med Eheima mech pro porösa bollar.

Nåväl, får se om jag kommer så långt. Största utmaningen nu är att hitta en plastvägg som tål vatten utan att mjölkas. Matslådor i plast tror jag inte funkar. Det måste nog vara typ hårdplast, samma material som Juwelfiltret är uppbyggt av.

(Ledsen för långt svar, men jag hade inte tid att korta ned det :) )

Nog borde Juwels filter vara stort nog för ett vanligt akvarium förutsatt att det är rätt filtermaterial i.

Jag har kört en bit filtermatta som enda filter i ett 500 liters akvarium (exempel i denna Zoopetartikel) och det gick i flera år utan att behöva rengöras. Filterbehållaren i ett Juwelfilter borde vara minst lika stor som filtermattan i detta exempel
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 1 juni 2011 12:44
Runsten skrev:
Hmmm, mycket information...

Jag kan alltså ta bort kolfiltren

Jag borde även ta bort det gröna nitritfiltret eller byta mot ett nytt så inga farliga ämnen "släpps tillbaka"

Jag ska skölja alla blå filter i vanligt kranvatten?

Jag ska köpa till fler korgar med "bollar"?

Rätt uppfattat?

Vad är det för PPI på filtermattan - är det PPI 10 så hade jag kört med det
#9 - 1 juni 2011 12:50
Vad är det för PPI på filtermattan - är det PPI 10 så hade jag kört med det

Alltså, filtermattan? Är det det översta vita filtret som är det finaste? Det enda som står om det är Standard bioflow 6.0
#10 - 1 juni 2011 12:51
juwel 240 har jag, enbart blå grova filtermattor,

märkligt nog så

- rengör jag kanske en gång per år (de senaste 3 åren iaf)
- pumpen slackar aldrig
- vattenvärdena är alltid där jag har velat ha dom

och just nu har jag en otrevligt hög belastning på karet, med kanske 200++ endlers som tuffar på som om livet lekte
(vilket det är det enda de gör utom att nanna på natten och äta på morgonen....)

väck med allt annat än grova mattor när karet har kommit i balans, finns inget behov av vadd, eller nått annat.

.
#11 - 1 juni 2011 12:58
Oki, trodde jag fått ordning på balansen men det har nu dött en massa olika fiskar och jag undrar om det beror på filtren? Så om jag hade en balans kanske den är rubbad för tillfället? Om en fisk ligger för länge? kan då övriga fiskar dö av förgiftning? och kan man med hjälp av byte av filtren få ordning på detta?
#12 - 1 juni 2011 13:02
vad har du för värden på ditt vatten?
#13 - 1 juni 2011 13:03
ska du byta filter så finns det väl två vägar att gå:

1)
Byt allt, vilket innebär att karet saknar goda bakterier, och därmed måste räknas som helt nystartat.
Med allt vad det nu innebär med risker hir och dit.

2)
Byt kudde för kudde, med kanske 2 veckors mellanrum.

Rengöring av kuddarna gör man enklast med att lyfta ur dom ur filtret, ner i en spann,
gå till köket, starta kranen, medeltemp på vattnet, kanske 2-25 grader, skölj och krama
ur under vattnet ett par ggr, tebax i filterkammaren.

Alternativt, fyll en spann med akvareivatten, krama ur kudden i vattnet.

Tänk på att kudden får inte bli för ren, då är de goda baskiluskerna borta, och det är som att starta karet igen.

.
#14 - 1 juni 2011 13:13
Har bara testat med sticka, och idag var det:
pH 6.8
KH 3
CH >6
NO2 0
NO3 10
#15 - 1 juni 2011 13:20
hmmm......är det inte allmänt vedertaget bland akvarister att stickor är tämligen värdelösa ??

skall man mäta, så är det dropptester som gäller.
#16 - 1 juni 2011 13:29
Kensa skrev:
hmmm......är det inte allmänt vedertaget bland akvarister att stickor är tämligen värdelösa ??

skall man mäta, så är det dropptester som gäller.

det är säkert vedertaget men denna tråd ligger under "mitt första akvarium" så allt vedertaget är inte känt för mig... än. Men jag lär mig =)
#17 - 1 juni 2011 13:32
:) kensa kan låta lite hård ibland men duktig är han :D

som han säger så är stickor faktiskt lite opålitliga. så jag rekomnederar att köpa droptester. lite dyrare men mycket bättre. och en bra investering.

:)
#18 - 1 juni 2011 13:38
hannesc skrev:
:) kensa kan låta lite hård ibland men duktig är han :D

som han säger så är stickor faktiskt lite opålitliga. så jag rekomnederar att köpa droptester. lite dyrare men mycket bättre. och en bra investering.

:)

Men dropptester... vilka värden är det man bör ha test för? För det är väl ett värde per test?
#19 - 1 juni 2011 13:39
Stickor kan funka før att snabbt få ett humm tycker jag, ser det sen suspekt ut kan man køra ett riktigt dropptest.
#20 - 1 juni 2011 13:40
Nog borde Juwels filter vara stort nog för ett vanligt akvarium förutsatt att det är rätt filtermaterial i.

Jag har kört en bit filtermatta som enda filter i ett 500 liters akvarium (exempel i denna Zoopetartikel) och det gick i flera år utan att behöva rengöras. Filterbehållaren i ett Juwelfilter borde vara minst lika stor som filtermattan i detta exempel

Det är det. Tyvärr utnyttjas inte filtret fullt ut efterssom vattnet tillåts evakueras halvvägs ned för filterkolonnen. Visst funkar kuddar, men porösa stenar har ju väsentligt mycket större "yta" för bakterierna att fästa på. Så jag tycker valet känns enkelt. Typ plugga mittenhålet och skicka kuddarna till LångtBortiStan.
#21 - 1 juni 2011 13:43
Det är det. Tyvärr utnyttjas inte filtret fullt ut efterssom vattnet tillåts evakueras halvvägs ned för filterkolonnen. Visst funkar kuddar, men porösa stenar har ju väsentligt mycket större "yta" för bakterierna att fästa på. Så jag tycker valet känns enkelt. Typ plugga mittenhålet och skicka kuddarna till LångtBortiStan.

Har du kommit på något bra sætt att plugga mittenhålet? Har också funderat på det næmligen eftersom den nedre behållaren med kuddar ær alltid ren och fin medans all skit sitter i de øvre kuddarna så det verkar ju som den tar mest dær..
#22 - 1 juni 2011 13:44
det som är viktigast är nitrit och nitrat enligt min erfarenhet.

ph kan man strunta i, ph är bara viktigt om man skall odla kommerciellt,
det är bara viktigt att ph't inte svajjar, bättre med "fel" ph, och stabilt,
än "rätt" ph och svajjigt.

själv har jag slutat mäta allt utom nitriten, och då enbart vid uppstart på karen.

senaste testen jag köpte för nått år sedan kostade 99 pesos.

har 3/4.e delar av burken kvar,,,,,,,,,

.
#23 - 1 juni 2011 14:23
icehacker skrev:
Har du kommit på något bra sætt att plugga mittenhålet? Har också funderat på det næmligen eftersom den nedre behållaren med kuddar ær alltid ren och fin medans all skit sitter i de øvre kuddarna så det verkar ju som den tar mest dær..

Jag funderar i banor på att använda t.ex. en linjal, eller ett gammalt uttjänt juwelfilter. Det måste nog vara hårdplast, då jag sett PVC mjukna efter bara något år i vatten. Ju tunnare desto bättre förstås.

Mina designtankar lutar åt en täckplatta som antingen silikonas fast över, eller helt enkelt läggs på plats över hålet och sitter kilat av filterkolonnen. Sen kan man kanske fasa över- och underkant, så att det går enklare att föra filtret upp och ned.

Här en bild på mina funderingar.

[ATTACH=CONFIG]45004[/ATTACH]
#24 - 3 juni 2011 06:35
Just, det finns ju akvarielim som man kan limma med under vatten, så borde man kunna slippa tømma och torka før mycket med kanske.
#25 - 3 juni 2011 09:39
Nej man behöver inte limma under vattnet, för mellanskottet sitter löst i en skåra. Så det är nog bara att plugga hålet för utloppet och dra upp och ut hela härligheten. Man bör kunna vara utan innerfiltret i någon dag, eller den tid det tar för silkonet att torka. För min del har jag ett extra ytterfilter så det är inga problem.
#26 - 21 juni 2011 18:02
Hej! Är ny här men kände mig tvungen att kommentera eftersom jag gick i samma tankegångar inför uppstart av mitt nya kar. Jag tog en bit plast från en gammal juwelramp (väldigt lik plasten i filterhuset) och limmade med smältlim (limpistol). Funkade kanon, men det blev en ganska rejäl strypning, så om du skall göra den här modifieringen tror jag att man måste öka på arean på det nedre inloppshålet för att inte tappa flödeshastighet. Jag tog bort min efter några dagar för jag tänkte att det kan vänta tills jag blivit lite varmare i kläderna först. Lycka till!
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 21 juni 2011 19:06
Det är det. Tyvärr utnyttjas inte filtret fullt ut efterssom vattnet tillåts evakueras halvvägs ned för filterkolonnen..

Det är säkert möjligt - jag har inte haft något Juwelfilter så jag kan inte uttala mig om det

Visst funkar kuddar, men porösa stenar har ju väsentligt mycket större "yta" för bakterierna att fästa på. Så jag tycker valet känns enkelt. Typ plugga mittenhålet och skicka kuddarna till LångtBortiStan

"Kuddar" kan jag inte uttal mig om - men filtermatta med PPI 10 är bra mycket effektivare än porösa stenar etc.

Porösa stenar har måhända i teorin en större filteryta men i praktiken täpps små hål snabbt igen och då blir den utnyttningsbara filterytan i praktiken mycket mindre
#28 - 21 juni 2011 19:31
Använder bara grovfiltermatta ppi10 i mina kar o det funkar bra klart vatten och de håller flera år utan rengjöring
#29 - 21 juni 2011 19:40
Tulebo skrev:
Hej! Är ny här men kände mig tvungen att kommentera eftersom jag gick i samma tankegångar inför uppstart av mitt nya kar. Jag tog en bit plast från en gammal juwelramp (väldigt lik plasten i filterhuset) och limmade med smältlim (limpistol). Funkade kanon, men det blev en ganska rejäl strypning, så om du skall göra den här modifieringen tror jag att man måste öka på arean på det nedre inloppshålet för att inte tappa flödeshastighet. Jag tog bort min efter några dagar för jag tänkte att det kan vänta tills jag blivit lite varmare i kläderna först. Lycka till!

Instämmer i att om man låter original filtermedia av omväxlande grov och fin filtermatta sitta kvar, kan det nog gå trögt. Men med Ciraxstenarna i korgar, lär det nog flöda litet bättre.

Jag tänker som så att med tanke på att Eheims Pro 3 filter har en enda strilning genom hela filterkolumnen, så borde det funka på Juwels inbyggda också. Tanken med de finmaskiga filtren längst ned i kolumnen är enligt Juwel själva att det är "lågströmningsdelen", där vattnet ska filtreras lååångsamt av den finkorniga filtermattan, medans bulken av vattnet redan försvunnit tillbaks ut i akvariet via mittenhålet.

Mina funderingar går i banor av att om detta nu är en så genialisk idé (att släppa ut vattnet efter halva filtervolymen), varför har då ingen annan filtertillverkare i universum kommit på hur bra konceptet är? Frågan är öppen...:)

Annons