Olika färgsättningar på BTN moduler?

#1 - 5 december 2007 11:36
Var nere på Akvariepiraten i Malmö precis för att spana in lite BTN moduler IRL. Döm min förvåning när jag upptäckte att det var helt annan färgsättning på de än på bilderna i katalogen. Dessa var delvis rosa, delvis grå. Det var modul M framförallt som jag reagerade på, men såg även att C och T, som är gjutna ur samma form också var färgsatta annorlunda..

Görs de i olika färgsättningar eller byter dem färgsättning lite då och då eller ser jag i syne bara?

Är ute efter en modul som ska komplettera en rocky bakgrund, och vill ju att de ska harmoniera och inte se ut att komma från två olika bergrunder...

:confused::confused:
Kalle
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 december 2007 12:26
Dels handlar det om att flera olika färger blandas, dels om att färgen kan variera utifrån hur tjockt färglager som läggs på och till sist så handlar det om att färgningen sker manuellt. Allt detta sammantaget gör att ingen modul eller bakgrund blir helt identisk med en annan.
Så vill man vara säker på att få flera moduler som liknar varandra, eller en modul som liknar en bakgrund så får man kolla på flera och helt enkelt jämföra.

Sedan tillverkas i och för sig modulerna och även de hela bakgrunderna i några olika färger också men dessa måste specialbeställas (en färg som är mer vitaktig och kallas för faxe är relativt vanlig i handeln) så sannolikt så rör sig de skillnader du sett helt enkelt om individuella färgskillnader.
#3 - 5 december 2007 14:39
Men om man tittar på bilderna på hemsidan och katalogen så ser man tydligt att dessa går igrått och ljust-beige. Färgen löper i diffusa områden över stenen utan några skarpa gränser mellan de olika fägerna. Stenen (modulen) består av en och samma bergart helt enkelt.

De modulerna jag såg var färgade som om två olika bergarter möttes. I en spricka så bytte stenen från grå till en rosa granitaktig färg (om man tittar på modul M, så bytte den färg i sprickan på det bredaste stället). Det var alltså inte olika färger ur en enhetlig bergart utan två olika bergarter. Det var faktiskt ganska snyggt, men det var inte det jag var ute efter, därför blev jag lite frågande...

Är detta någon färgvariant du känner till Kjell? Kan de ha fått levererat någon specialfärg istället för standard?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 december 2007 14:58
Bilderna på hemsidan ser alltid annorlunda ut än i verkligheten eftersom de är fotade i olika ljus, kameran läser av färgen på sitt sätt och skärmen på sitt sätt.

Sedan handlar det fortfarande om ett handarbete dvs alla moduler och bakgrunder ser lite olika ut. "Varje färg" består av flera olika färger som blandats ihop och sedan varierar färgerna mycket beroende på hur tjockt den läggs på. 1 mm mer färg kan ge en hel annan nyans.
Så du har inget annat val än att du måste kolla på olika moduler för att hitta sådana som passar.

Den enda färg förutom basfärgen som de producerar idag är faxe som jag skrev om ovan.
#5 - 5 december 2007 15:03
Bilderna på hemsidan ser alltid annorlunda ut än i verkligheten eftersom de är fotade i olika ljus, kameran läser av färgen på sitt sätt och skärmen på sitt sätt.

Sedan handlar det fortfarande om ett handarbete dvs alla moduler och bakgrunder ser lite olika ut. "Varje färg" består av flera olika färger som blandats ihop och sedan varierar färgerna mycket beroende på hur tjockt den läggs på. 1 mm mer färg kan ge en hel annan nyans.

Så du har inget annat val än att du måste kolla på olika moduler för att hitta sådana som passar.

Den enda färg förutom basfärgen som de producerar idag är faxe som jag skrev om ovan.

Kanske de skulle börja producera en mera mörk, svartgrå version också? Efterfrågan verkar ju finnas, och att byta färger är väl ingen större apparat..."BTN Darkrock-limited version", eller nå't? :p
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 5 december 2007 15:24
Jens A. skrev:
Kanske de skulle börja producera en mera mörk, svartgrå version också? Efterfrågan verkar ju finnas, och att byta färger är väl ingen större apparat..."BTN Darkrock-limited version", eller nå't? :p

Vid starten så tillverkades bakgrunderna i 5 olika färger varav 2 något mörkare. Det visades sig att 85% köpte den som kallades för BG (Basalt Gneiss) och 10% faxe. De övriga 3 ihop (varav 2 var mörka) såldes tillsammans i 5%. Så det fanns helt enkelt ingen marknad för de övriga.
Att då fortsätta produktionen av dessa hade varit ekonomiskt vansinne och hade fördyrat produktionen rejält.
#7 - 5 december 2007 15:36
Jag ska fanimej ner och ta några foton på de där modulerna.. Grrrrr.. Just nu skulle jag kunna ta gift på att det inte är samma färger som de visar i katalogen. Inte ens individuell variation skulle kunna förklara det. Men utan bilder är det svårt att diskutera...

I'll be back...:)
#8 - 5 december 2007 15:59
Ok, öppnade Photoshop för att försöka visa vad det är jag menar.

Kolla länken här nedan.
http://www.losydosy.com/pics/modulm.jpg

Ser de ut såhär i verkligheten menar ni? För det är så de såg ut i affären (kanske inte exakta nyanser men nästan)...

Ska sticka dit imorgon och ta några riktiga bilder..
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 5 december 2007 16:04
Ok, öppnade Photoshop för att försöka visa vad det är jag menar.

Kolla länken här nedan.

http://www.losydosy.com/pics/modulm.jpg

Ser de ut såhär i verkligheten menar ni? För det är så de såg ut i affären (kanske inte exakta nyanser men nästan)...

Ska sticka dit imorgon och ta några riktiga bilder..

Jodå jag har sett en del sådana också och det handlar om individuell variation. Normalt sett är dock inte övergångarna mellan de två olika "färgsammansättningarna" så tydliga utan flyter normalt över i varandra.

Så på din fråga om det är så här de ser ut i verkligheten är svaret - ja så KAN de se ut och de KAN också se ut som på BTN hemsidan.
#10 - 5 december 2007 16:17
Ok, personligen tycker jag att det där är lite väl stora variationer för att få slinka igenom, särskilt när man ofta beställer via postorder och då inte har någon aning om vad man får. Jag tycker det är bra att det finns variationer, men man vill ju att det ska gå ihop med övriga moduler man kanske redan har, eller stenar man redan har, osv. Man vill ju inte att det ska se ut som en stenutställning utan ett stycke bergrund i dagen (om än under vatten).

Lärdom: Handla direkt från affären och inte via postorder. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 5 december 2007 16:36
Ok, personligen tycker jag att det där är lite väl stora variationer för att få slinka igenom, särskilt när man ofta beställer via postorder och då inte har någon aning om vad man får. Jag tycker det är bra att det finns variationer, men man vill ju att det ska gå ihop med övriga moduler man kanske redan har, eller stenar man redan har, osv. Man vill ju inte att det ska se ut som en stenutställning utan ett stycke bergrund i dagen (om än under vatten).

Lärdom: Handla direkt från affären och inte via postorder. :)

Nej jag köper själv aldrig vare sig BTN eller fiskar obesett:D
#12 - 5 december 2007 16:43
Fiskar är ju en sak, men BTN tycker man att man borde kunna köpa någorlunda obesett. Skulle det röra sig om riktig natursten så finns det strikta regler för hur vissa sorter får se ut och vilka färgavvikelser som är godkända. Köper man Bjärlövgranit, så vet man vad man får helt enkelt. Synd att så inte är fallet med BTN.
#13 - 13 december 2007 08:31
Om det skiljer olika på färgerna på modulerna hur kan det komma sisig egentligen? Den ena färgen kan man få på en gång V/F är det 4-6 veckors levernastid(PWSS).

Hörnavarieprojekt 450 liter.

mvh

Mats
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 13 december 2007 08:50
Winston skrev:
Om det skiljer olika på färgerna på modulerna hur kan det komma sisig egentligen? Den ena färgen kan man få på en gång V/F är det 4-6 veckors levernastid(PWSS).

Hörnavarieprojekt 450 liter.

mvh

Mats

Normalt sett så produceras bara en färg - alla andra färger är beställningsvara.
#15 - 13 december 2007 15:46
Vilka färger finns det i modulsystemet? Jag vet att det finns två, finns det någon mer färg?

mvh
Mats
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 13 december 2007 15:50
Winston skrev:
Vilka färger finns det i modulsystemet? Jag vet att det finns två, finns det någon mer färg?

mvh

Mats

Idag finns det bara 2 färger (den som kallas BG (Basalt/Gneiss) och FX (Faxe). Vid starten fanns det 5 st men som jag skrev ovan var det i stort sett bara dessa bägge som såldes och därför utgick de andra.
#17 - 13 december 2007 16:27
Det här med färgskiftning såg jag även på bilder på Kjell Fohrmans 3000l projekt. Det jag såg var att slimline block hade helt olika nyans. För egen del så blir det lite för rutigt. Det tar helt enkelt bort det naturtrogna som annars är så fint. Jag skulle endast beställa BTN om jag fick en enda stor jättebit som täckte hela akvariumet, men smaken är som baken.

Annons