Olika channor i samma kar?

#1 - 10 april 2008 23:02
Har fått ja som svar på följande fråga:

Kan man ha en channa bleheri tillsammans med en channa gaucha? Ja, så länge den ena inte är betydligt större än den andra så ska det gå bra.

Jag vill gärna få fler synpunkter på detta, helst av de som har eller haft denna kombo.

Sen är det, vad jag uppfattat efter att jag läst på lite olika ställen att Polypterus arter inte är det bästa att hålla tillsammans med channor då det finns chans att de går på varandra, vad säger ni om detta?

Tack på förhand
#2 - 11 april 2008 23:06
Ingen som vet?
#3 - 12 april 2008 00:43
channor är alltid ganska riskabla att blanda (men det samma gäller ju så många fiskar)

just bleheri skulle jag nog bara ha med fler bleheris, för dom funkar bra ihop (oftast) och är alldeles för veka för dom flesta andra channor, gachua är rätt aggro tycker jag...
#4 - 12 april 2008 00:51
Verkligen? visste att de var aggro men att de bara är lite mer aggro än bleheri.

Om jag frågar såhär då, funkar gaucha tillsammans med fisk så länge de inte får plats i mun på den? eller är den så pass aggro så den även går på sånt som är lite större?
#5 - 12 april 2008 00:53
är dem mycket mer aggro än bleheri eller?
#6 - 12 april 2008 06:09
Jag har haft gaucha tillsammans med en lika stor obscura. Obscuran fisk stryk.

Jag har haft gacha tillsammans med lite större black ghost, inga problem överhuvudtaget.

Jag har haft gaucha och obscura tillsammans med tre gäddciklider. Obscuran fick ta emot stryk från båda när gäddcikliderna var lite mindre. När gäddcikliderna blev större fick också gaucha ta stryk, men fram till dess hade gauchan inga aggressioner mot gäddcikliderna.

Jag har haft gaucha tillsammans med lite större sorgmanteltetror, ungefär storleksmässigt så att gauchan hade lite problem med att få ner dom i magen. De klarade sig längre än vad man kanske skulle tro med en ormhuvudsfisk. Nån gång då och då blev de färre. Den är verkligen ingen aggressiv predator såvitt jag har märkt.

Så min erfarenhet är:
Gaucha + annan channa = problem.
Gaucha + andra fiskar = inte så stora problem.

(Men gaucha och obscura är ju ganska olika channor, bleheri och gaucha är ju i princip likadana, bortsett från färgteckningen. Vet inte hur det skulle bli då.)
#7 - 12 april 2008 09:05
Min ena blehri har bitit ihjäl en obscura som var lika stor som den själv. Verkade som om den inte brydde sig om den förän den växte ifatt. Dock så är just den blehrin avsevärt mycket aggresivare än de andra.
#8 - 12 april 2008 09:19
Det går ju o vänja dessa fiskar med andra ormhuvudsfiskar och andra fiskar, men det är mycket svårt! Få som lyckats ;) men har själv dock sett personer som lyckats :) !
#9 - 12 april 2008 20:01
äsch har ju inte direkt något alternativ just nu.

Vill dock gärna ha svar på hur mycket mer aggro en gachua är jämfört med en bleheri.

Min gachua är ännu inte tillräckligt stor för att läggas in i det stora karet där bleherin är, när det är dags så ska jag testa, så får vi se vad som händer. Förhoppningsvis så funkar det utan problem.
#10 - 13 april 2008 19:41
hmmmmm, min lilla gachua som jag döpt till sauron hugger redan nu på min P.senegalus trots att senegalusen är ca 17cm och sauron bara 7cm :D Galen jävel vahh
#11 - 13 april 2008 20:21
Jag har haft gachua och andra channor med fengäddor utan problem alls!

Hur mycket mer aggro gachua är än bleheri.. svår fråga, men, mycket? duger det sin svar? :D

Ska du blanda olika channor får du helst ha fler än bara 2 st, så ilskan sprider sig.
#12 - 13 april 2008 21:35
nää malcus, tycker ditt svar är dåligt, duger ej :P

nee men då vet jag, den är mycket mer aggro. Får spöa upp den med pekfingret då och då så den fattar vem som e kungen :D

Okej då har du haft mer tur än mig, den biter som sagt min senegalus, helt sjukt :D

hmm vi får se om det blir fler än 2st. Funkar inte gachuan med min bleheri så säljer jag den för en billig peng och köper 2-3st bleheri istället. Min tanke var att skaffa fler bleheri men inte kan man hålla sig från att köpa en gachua för bara 120kr :)
#13 - 13 april 2008 21:49
Testa kan man alltid göra, bara hålla ögonen öppna ;)
#14 - 13 april 2008 21:56
Tror nog jag ska filma händelsen också utifall att något intressant skulle inträffa :P
#15 - 22 april 2008 19:26
Amaro du vet dessa channor alltså ;) De slåss till döden som du kanske vet hehe

Annons