olika akvarier

#1 - 18 december 2007 11:49
När jag kollar lite på blocket så ser jag olika typer av akvarier

Min fråga är vilken typ av akvarie trivs fiskarna bäst i är det den vanliga alltså rektagulära akvariet 6-8 kantig akvarium eller i en rund skål?

är bara nyfiken för det är bara en tanke som har slagit mig :)
#2 - 18 december 2007 12:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Fiskarna trivs bäst i ett akvarie anpassat efter just den artens behov, så det är väldigt olika för olika arter.[/COLOR][/FONT]
#3 - 18 december 2007 12:24
Jag skulle nog säga att den totala vatten volymen är viktigare än formen på akvariumet. Men det är klarar att det inte går att ha ett jättelångt sugrör med samma volym som ett normalt akvarium för då kan ju fiskarna inte vända i röret. Olika former på akvariumet kan också påverka vattencirkulationen och därmed försämra vattenkvaliten. Ett exempel skulle vara att ha ett trekantigt akvarium där vattnet blir relativt stillastående i hörnen. Detta går att kompensera med en kraftigare pump och riktade utblås. Ett cylinderformat akvarium är således bättre med tanke på vattencirkulationen.
#4 - 18 december 2007 14:49
japp och dem rektangulära akvarierna brukar vara lite mer arbetsanpassade tror jag att jag läst..
/sting
#5 - 18 december 2007 16:10
Cylindriska ger ju väldigt liten bottenyta. Inte så bra för bottenfisk eller snabba fiskar som vill kunna "sträcka ut".
#6 - 18 december 2007 18:46
Avlånga, låga och inte alltför djupa akvarier ser ofta "mer ut" för omgivningen. De ger ju så att säga maximal "bildyta" per liter vatten. Det gillar jag. Men Vissa fiskar lär visst föredra höga akvarier...
#7 - 18 december 2007 18:54
Rektangulära och såkallade bullets är bra för de flesta fiskarter.
Cylindrar o kuber samt trianglar är oftast bättre till arter som kräver höjd.

Så beroende på vilka arter man ska ha så är det volym, bottenyta, höjd man ska kolla på.
Se artbeskrivningarna här på zoopet så ser du vilken volym din art ska ha.
Generellt gäller högafiskar höga akvarier(diskus, skalarer).
Bottenlevande fiskar lågt akvarie men bra bottenyta.
Revirhävdande fiskar= bottenyta dvs längd och bredd viktigare än höjd...
Dock så ska man ju inte ha ett akvarium som är 200cm långt och 80cm bred och bara 20cm högt...dels på grund av svårplacerad utrustning samt att ljuset blir felanpassat dvs traditionell lysrörsarmatur passar ej.
Sen är risken stor att fiskarna hoppar då de försöker undkomma någon artsfrände.

Bäst vore nog ett gjutet akvarium som är 200cm långt fram till, 80cm bred, 70-80cm högt, bakglaset är 170cm.
Utöver det så borde man ha en hylla bak 30cm under akvariets översta kant så du får en grundvattens zoon.
#8 - 18 december 2007 19:02
Ja, ett sånt vill jag ha. Men kostnaden...
#9 - 18 december 2007 19:35
Av ren nyfikenhet. Vad är resonemanget med att göra baksidan kortare?
#10 - 18 december 2007 21:12
Kortsidorna syns mer framifrån, och ger mer djup till helhetsintrycket, skulle jag tro. I alla fall om man har bakgrund eller gott om växter längs sidorna.
#11 - 19 december 2007 06:22
Trollsvans - tack för att du svarade åt mig:D
Asså kreaktionen är väldigt snygg...har en polare som limmade ett sådant...
Totala volymen är ju över 1100liter och duger till alla typer av fiskar.
#12 - 19 december 2007 08:31
Jag har funderat på lite olika sätt att få mer djup i akvarierna, och konstaterat att det är det snyggaste sättet... som kommits på hittills iallafall.
Indragna kortsidor + BTN/hemmagjord motsvarighet blir oförskämt snyggt (har tyvärr ingen länk till bilden jag såg på detta... men det kommer väl här så småningom, antar jag).

Jag är lagom avis på alla stora specialbyggen folk har...
#13 - 19 december 2007 13:38
Jag kommer kanske ha möjlighet till att bygga nåt liknande om ett par månader. Därför jag undrar. En hylla var redan planerad men inte att fasa in sidorna. Tanken är att göra det hela runt 2.5-3 m. Men jag tänkte mig mer en L-hylla mot en av sidorna så att man kan see över den lättare. Kanske skifert, kanske nått annat som man limmar sand på. Tanken är iaf att ha en sandpöl på hyllan också.

Hänger på att vi få den lägenheten bara men vi verkar vara först i kön. ;)
#14 - 19 december 2007 13:57
[lum]- du kan ju silikonera stenfolie på hyllan...dvs samma som man har till dammar.
Blir snyggt...
Sen kanske lite bottensubstrat ovanpå och lite snygga snabbväxande växter som kräver lite mera ljus.
#15 - 19 december 2007 14:11
Trollsvans skrev:
Indragna kortsidor + BTN/hemmagjord motsvarighet blir oförskämt snyggt (har tyvärr ingen länk till bilden jag såg på detta... men det kommer väl här så småningom, antar jag).

Jag skulle gärna villja se den bilden. Det blir mycket DIY över det karet jag har tänkt mig.

firefox75 : Har du nån länk till sådan folie? Själv har jag börjat limma ÖoBs liggunderlag i botten på akvarierna så att jag kan möblera fritt utan att oroa mig.
#16 - 19 december 2007 21:32
Tyvärr var det några år sen jag såg den, så det är inget jag har att tillgå...
Googla på diy aquarium eller nåt, så kanske du hittar det...
#17 - 19 december 2007 21:43
stämmer inte det att fiskarna också vill ha Absolut minst en sida insynsskyddad ??
#18 - 20 december 2007 06:22
[lum]- http://www.vattenliv.nu/-c-24_56.html
Man kan faktiskt använda en sådan matta som bakgrund(iallafall om man inte ska ha någon form av filtermodulbakom.
Dessa stenfoliemattor finns på både bauhaus och krauta samt plantagen.

axeisi- Att fiskar helst vill ha en insynsskyddad sida är väl mera en rekomendation är regel.
Man skapar ju detta oftast via maskering av växter eller rötter som står upp.
#19 - 20 december 2007 09:55
Kul att många har svarat på min fråga samt att andra frågar med
Jag har sätt ett akvarium i en akvarie affär där dom har byggt själva o den totala volymen är drygt 1800liter dom berättade lite kort till mig hur dom har byggt den det var något speciel glas om jag kommer ihåg så var glaset härdad samt den var 19mm tjock såg inte tillstymelse utbågnad tanken på volym av vatten

Men det som jag tänkte på när det gäller 8 kantig så skulle det passa bra för scalare för dom vill ju ha höjd men nackdelen är ju att när dom börjar förberedda sig så vill dom ha en viss område för sig själva då blir det ju indirekt sätt ont om plats för dom övriga fiskar som ex äta mat när man ger dom det

Annons