Ölda i 300 liters akvarium

#1 - 26 augusti 2004 08:03
Hej!

Var precis skaffat mig ett akvarium på 300 liter. Har haft det nu i en vecka och tänkte fylla det med lite djur. I affären upptäckte jag något jag inte har haft på länge nämligen ödlor.

De hade två olika sorter; revbens- och gulbukssalemander. Vet av tidigare erfahrenheter med rödbukssalemander att det klarar sig fint i ett 70 liters akvarium om de har någonstans att klättrar upp på. Hur skulle en ödla slå sig i ett 300 liters akvarium? Vill inte att den ska drunka heller...

Dessutom sa affärsgubben till mig att han om någon vecka skulle få in axoloter. Dessa var helt vattenlevande men skulle också bli väldigt stora och sluka fiskarna. Läste dock i guniess rekordbok att de endast skulle väx om de var tvungna att leva på land...så förslag om tar jag emot gärna...

#2 - 26 augusti 2004 09:03
Salamandrar klassas som amfibier.

Tror att det bäst att ha dem i ett akvaterrarie. Med delen "land" bestående av fuktig mossa etc. Det var så de gick på mitt gymnasium (gick djurvård).
#3 - 26 augusti 2004 09:49
Jag har en axolot i mitt 60 liters. Eller rättare sagt, det är min flickväns. Han är väl dryga decimetern nu och vi har haft honom kanske ett halvår, har inte märkt nämnvärt att han växt något, men på en hemsida stod det att dom kunde bli väldigt stora.

Axoloten är väldigt tacksam. Jag har ingen landdel för det behövs inte, för det mesta ligger han och slöar men får en del ryck ibland och simmar runt. Han är väldigt tam och jättenyfiken när man stoppar ner labbarna och biter i fingrarna :)

Har honom tillsammans med en ancistrus på 4cm. och han verkar ganska sugen på den men är alltför långsam för att få fatt på den. Jag varierar kosten mellan torskfilé, röda mygglarver, jahnssons räkcoktail och oxhjärta. Det sistnämnda väldigt sällan för det är egentligen för fett. Prövade även med daggmask och det var han helt tokig. Brukar mata honom varannan/var tredje dag, han säger ifrån själv och vägrar äta om han inte är hungrig.
Han verkar ha en del jaktinstinkter kvar men jag brukar hålla maten framför munnen på honom så han ska förstå att det är nåt gott på gång, lägger man det på botten förstår han inte/ser inte att han ska äta.

Håll gärna axoloten med fin sand, vi hade grus först men han åt av den av misstag :( Bytte sedan till sand och efter ett par dagar hade han antingen kräkts eller bajsat ut stenar :( Men han överlevde och nu kör vi bara sand!

Allt som allt är det en riktigt rolig krabat!
#4 - 26 augusti 2004 09:52
Här hittade jag litet info, han bara skumma igenom den eftersom jag är på jobbet. Men jag hoppas det är matnyttigt:

http://www.wellingtonzoo.com/animals/animals/reptiles/axolotl.html
#5 - 26 augusti 2004 10:19
Tjena !!!

Kolla även in denna sida http://www.livingunderworld.org/gallery/photos/caudata/ambystomatidae/ambystoma/mexicanum/

MVH Roger [:-160]
#6 - 26 augusti 2004 13:23
Salamandrar är inte ödlor som sagt, dom tillhör släktet svansgrodor. Tänkte det kunde vara lite intressant att veta.. =)
#7 - 26 augusti 2004 13:28
plizken: helt rätt och riktigt :)
#8 - 26 augusti 2004 13:58
Hejsan
Jag hade Axolot när jag var mindre, den lever som sagt i vatten men mina fiskar gjorde livet surt för den när de började ätta på hans jällar eller vad det kallas för.
Var tvungen att flytta över den till en egen "skål"

MVH Robban
#9 - 27 augusti 2004 06:37
Tack för svaren. Har förbeställt en axototl nu. Hoppas inte den göra någon skada emot mina fina små falska/gröna neontetras (min kyssgurami, afrikanska knivfisk, blind grottetra och mina två månfiskar har lämnat dem ifred hittills vilket jag bara kan kalla suveränt). De axototler killen skulle få in skulle vara väldigt små...så hoppas att de även är vildfångade!
#10 - 27 augusti 2004 07:15
Zaius: Du ska bara ha honom tillsammans med neonerna va? En kompis kompis lyckades ta död på sin axolot över en natt genom att ha jobbiga malar som var på den hela tiden och stressade den :(

Förutom sådana incidenter är den hur tålig och tacksam som helst.
#11 - 20 september 2004 09:48
skulle man kunna ha någon liknande art i ett 37 liters kar?
#12 - 26 september 2004 09:27
hm...
blev nu itresserad av en sådan här;P
behöver den ngn speciell belysning, som ex. UV-ljus, eller räcker det med glödlampor eller lysrör? har nämligen ett tomt 54 och 75 liters, där en sådan skulle kunna bo:D

Mvh Malawi´n

Annons