Olämpligt att ha en högtalare nära akvarium?

#1 - 23 december 2012 21:07
Jag är på väg att sätta igång ett akvarium och funderar över placeringen. I vardagsrummet har jag en bänk som klarar vikten och där det skulle se bra ut att akvariet står, men det är nära en högtalare och ibland spelas det hög musik där...;)
Är det någon som har erfarenhet av att ha akvarium nära högtalare? Påverkar det fiskarna negativt? Det uppstår ju såklart vibrationer av ljudet...

Tacksam för svar!:)
#2 - 23 december 2012 21:12
Sv: Olämpligt att ha en högtalare nära akvarium?

Det kommer garanterat att stressa fiskarna. Försök hitta en annan placering!

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#3 - 23 december 2012 21:28
Det finns en hel del trådar i just detta ämne, gör en sökning och kolla vad du hittar. Personligen är jag tveksam att de skulle ta någon större skada av lite dunkadunka...:)
#4 - 23 december 2012 21:43
Stoppa huvudet under vatten i bränningarna vid kusten, eller i en strömmande å. Det dånar och vibrerar! :)

Min uppfattning är att fiskar knappast reagerar negativt av musik och andra mer långdragna ljud. Däremot, i en helt tyst miljö kan de reagera negativt av stegen när man går över golvet.
#5 - 23 december 2012 21:53
Kör du inte death metal konstant dygnet runt så tror jag inte att det är några problem heller, du kommer ju inte att sätta karet på högtalaren;)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 23 december 2012 21:56
Högt ljud i sig behöver inte betyda något för som Daniel skriver kan det i vissa fiskars miljöer vara bränningar etc.

Men plötsliga ljud är definitivt inte bra. Fiskar måste dessutom ha vila och då är det inte bra med "oväsen".

Sedan minns jag attd etta diskuterades för många år sedan och då minns jag att vissa typer av ljud var klart störande men andra var det inte. Det fanns någon vetenskaplig undersökning om detta men det var långt för internets tid och jag minns inte var det var och jag mins inte heller vilket ljud det var - kanske var det basljudet, kanske var det diskanten - eller om det nu inte var ljudet som sådant utan att det var vibrationerna ljudet skapade.

Inte var mitt minne mycket till hjälp inte[:o]

I alla fall - jag hade nog inte haft akvariet bredvid en högtalare som fläskar på för fullt med hårdrock eller nåt sånt.
#7 - 23 december 2012 22:03
Just hårdrock borde väl om något vara lämpligt, det påminner ju om "strömmningsljud" mer än sån modern dansmusik ;)

Annons