Olaglig kräfta?

#1 - 12 september 2010 20:42
http://www.blocket.se/goteborg/Rod_hummer_29488890.htm?ca=15&w=1

är inte denna olaglig att sälja i Sverige?
#2 - 12 september 2010 21:04
Jepp. Alla kräftor utom signal- och flodkräfta är olagliga att trixa med. Även för dessa två arter krävs en del tillstånd.
#3 - 13 september 2010 06:42
Har anmält annonsen till Blocket.
#4 - 13 september 2010 08:51
Bra, den är borta nu
#5 - 13 september 2010 14:42
Passa på att anmäla Hornbach i Göteborg och en del akvarieaffärer närområdet. Finns olika sorters kräftor där som inte är svenska. Själv förstår jag inte hur man orkar bry sig eftersom skulle dom hamna i svenska vatten skulle dom väl gå en ganska snabb död till mötes.
#6 - 13 september 2010 14:45
Det handlar om spridning av kräftpest och liknande. Inte så mycket om vilka som överlever i naturen.
#7 - 13 september 2010 18:12
Fick tydligen minst två anmälningar om annonsen då.
Har verkligen flera affärer runt Göteborg utländska kråftor fortfarande till salu? Är inga verkligen smartskallar som driver såna affärer isf. Istället för anmala så gå in och berätta på ett sätt att dem förstår är olagligt. Hellre lite upprensande av såna utan riktiga anmälningar för hobbyns skull känns det som.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 september 2010 18:15
eriahl skrev:
Har verkligen flera affärer runt Göteborg utländska kråftor fortfarande till salu? Är inga verkligen smartskallar som driver såna affärer isf. Istället för anmala så gå in och berätta på ett sätt att dem förstår är olagligt. Hellre lite upprensande av såna utan riktiga anmälningar för hobbyns skull känns det som.

Nu besöker jag i och för sig inte så ofta affärerna, men i alla fall så hamnar man där då och då men det var faktiskt väldigt länge sedan som jag såg kräftor i någon affär.
Hornbach var jag inne på för några veckor sedan och då såg jag i alla fall inga kräftor där (i så fall hade jag sagt till).
#9 - 13 september 2010 18:19
Skönt att inte riktigt stämmer och konstigt om fortfarande om fanns
#10 - 13 september 2010 18:40
Jo Hornbach har eller hade har inte kollat akvariedelen på 2 veckor. Det var en som var ljusblå och lite orange tror jag. Ganska "spinkig" i kroppsbyggnaden och inte lika kraftig som svenska kräftor.

Är det inte kräftpest på var och vartannat ställe i sverige? Flodkärftan är ju nästintill utrotad...
#11 - 13 september 2010 18:42
äh va tramsigt att hålla på att anmäla... va istället snäll och berätta det för människan/människorna.. faktiskt inte alla som vet......
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 13 september 2010 19:07
Majki01 skrev:
äh va tramsigt att hålla på att anmäla... va istället snäll och berätta det för människan/människorna.. faktiskt inte alla som vet......

Tycker också att man först skall säga till den ansvarige att det är olagligt med sötvattenskräftor. Sedan borde i och för sig den ansvarige känna till lagen eftersom Zoobranschens Riksförbund skickat ut ett brev till affärerna om att de är olagliga.
#13 - 13 september 2010 19:22
Känns verkligen inte som om det gynnar hobbyn att lyfta upp slarviga/nochalanta butiksägare till yrvädret. Det ser ju inte så bra ut för de där som sitter där uppe och bestämmer om vi får fortsätta hålla våra fiskar/räkor/snäckor...
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 13 september 2010 19:33
Sultanen skrev:
Känns verkligen inte som om det gynnar hobbyn att lyfta upp slarviga/nochalanta butiksägare till yrvädret. Det ser ju inte så bra ut för de där som sitter där uppe och bestämmer om vi får fortsätta hålla våra fiskar/räkor/snäckor...

Håller med, men det är ännu sämre att det fortfarande finns några enstaka affärer och akvarister som skiter i gällande lagstiftning.

Så om ni ser detta så säg till affärsinnehavaren direkt
#15 - 13 september 2010 21:10
Nej det är ju klart att djuraffärer borde ha lite koll. Men som tex ett stort varuhus som horn inte alltid dom lägger märke till en liten kräfta som utan tvekan okunniga folk kan tro är en räka . Och som annonsen på blocket det var en privat person. Nästan säker på att han inte visste. Jag menar jag har hållt på med akvarie några år och varit på mycket forum. Jag lärde mig bara för några veckor sen att det faktiskt va mot lag att ha dessa djur.
#16 - 13 september 2010 21:46
Majki01 skrev:

Skrev till honom så fort jag såg annonsen att han borde ta bort den för att undvika böter då det handlar om förbjudna kräftor i hans annons. Vet inte om det var han själv eller blocket som tog bort den efter era anmälningar. Jag har dock inte fått något svar.
#17 - 13 september 2010 23:30
Själv förstår jag inte hur man orkar bry sig eftersom skulle dom hamna i svenska vatten skulle dom väl gå en ganska snabb död till mötes.

Om en marmorkräfta skulle springa iväg till vattnet så är det inte så kul... Den klarar temperaturer från +4 till + 30 och förökar sig själv....
#18 - 14 september 2010 07:39
Passa på att anmäla Hornbach i Göteborg och en del akvarieaffärer närområdet. Finns olika sorters kräftor där som inte är svenska. Själv förstår jag inte hur man orkar bry sig eftersom skulle dom hamna i svenska vatten skulle dom väl gå en ganska snabb död till mötes.

Tur att andra har bättre koll både på lagstiftning och biologin.
Ska vi lyckas få behålla vår hobby utan att bli kringrända av lagstiftning som förbjuder fiskhållning i största allmänhet är det upp till oss själva att ha en seriös inställning. Och se till att sådana här fadäser kommer bort från annonsidor och från okunniga zooaffärer.

Annons