Öl i akvariet

#1 - 4 mars 2007 22:15
Hade fest igår då två idioter hällde öl i mitt akvarium. Jag har rengjort en gång men vattnet blir fortfarande jätte grumligt och fiskarna är inte sig lika. Några tetror har redan dött. Hur ska jag göra för att få allt rent och få fiskarna att överleva?
#2 - 4 mars 2007 22:47
vad är det för kompisar du har egentligen?
har du gjort något vattenbyte efter?

du känner ingen annan som har akvarium som du kan lämna över fiskarna till så du får starta om ditt akvarium?
#3 - 4 mars 2007 23:05
Sista gången det var fest hemma hos dig? Hoppas bara att det var finöl de fick så det inte var fulöl:p !

Skämt åsido, gör vattenbyte som sagt, och det ett stort om du nu inte kan flytta fiskarna till något annat kar tills du fått iordning på vattnet. Jag skulle göra som andreassofus skriver, starta om karet ASAP!
#4 - 4 mars 2007 23:15
Hade fest igår då två idioter hällde öl i mitt akvarium.

Jag hade avsagt mig bekantskapet bums, sådär gör man bara inte :mad:
#5 - 4 mars 2007 23:36
Alkohol är dödligt giftigt för fisken; av erfarenhet vet jag att en snaps i ett 100-liters räcker för att döda fisken. Stora vattenbyten snabbt behövs för att rädda dem, och tyvärr kan fisken ändå dö även om man får bort alkoholen rätt snabbt.
Resten av innehållet i ölen är inte något problem.
#6 - 5 mars 2007 07:18
Måste vara ett helt underbart sätt att dö på, håller ni inte med?
Men så började jag då fundera.... Hur tar fiskarna det här med alkohol? Att dom dör är en självklarhet.... men det kanske skulle kunna vara ett bra sätt att avliva på? Eller? Därmed min fråga, hur tar fiskarna det?
#7 - 5 mars 2007 07:31
Det är inte säkert att fiskarna är döda, de kan vara bedövade.
#8 - 5 mars 2007 08:08
Fisken tar det mycket illa. Det verkar som om det svider i gälarna, eller kanske över hela kroppsytan. Döden är långdragen och verkar plågsam.

För avlivning rekommenderar jag i första hand att kapa huvudet, i andra hand ett par droppar nejlikolja (finns i närmsta hälsokostaffär) i en liter vatten, skaka, och släpp i fisken. När fisken slutat simma, låt den ligga en timme till i blandningen.
Nejlikolja används som bedövningsmedel, men är alltså mycket lätt att överdosera, och en för stor dos ger en fisk som somnar och dör, dvs precis vad man vill.

Bryta nacken & sticka kniv i hjärnan är inte metoder jag rekommenderar, eftersom risken för misstag enligt min mening är för stor.
#9 - 5 mars 2007 11:07
Ok, för att göra en lång historia kort. Enligt erfarenhet av experiment med filtermaterial och vodka ikring vodka doseringsexperiment samt vodkadosering i sötvatten så händer följande i ditt kar. Du har massiv tillväxt av bakterier som äter alkohol, troligen igensättning av ditt filter samt en fin vit hinna på akvariet. De lösflytande vita är samma sak. Pga igensättning av filter får du akut hög nitrithalt i vattnet. Enligt min erfarenhet är detta det som dödar fiskarna, inte vodkan i sig. Öl innehåller säkert en massa annat med.

Jag erfar detta förlopp med 2cl vodka i 160L. Det funkade med två stora vattenbyten 50%/50%, ordentlig rengöring av alla filter och sen behandla karet som nystartat. Dvs mata sparsamt osv.
mvh Mattias
#10 - 5 mars 2007 11:40
usch vilka idioter!
Det är min värsta mardröm typ..
Jag skulle ha gjort så stora vattenbyten som möjligt, kanske 2-3 ggr, och rengöra filtret lite men inte helt för då finns inga bakterier alls kvar.
#11 - 11 mars 2007 09:49
Dina "kompisar" borde iaf betala för de fiskar som dött!
#12 - 11 mars 2007 10:47
Verkar varamånga som har erfarenheter av öl, snaps och vodka i sina akvarium?! Vilket alkoholmissbruk :rolleyes:

Personligen hade jag avbrutit festen omedelbart, kastat ut fyllona och påbörjat vattenbyte direkt. Vattenbyte efter vattenbyte och allra helst omflyttning av fiskarna till tillfälliga boningar verkar vara enda lösningen.
#13 - 11 mars 2007 11:41
jag skulle hälla ut allt vatten och börga om på nytt efter att rengort hela akvariet för att vara på den säkra sidan.. skulle eventuellt flyttat fiskar till burkar och så (stora) och ta syre tabletter!

Annons