Okunnig personal....Ehh? (Långt)

#1 - 3 augusti 2004 20:37
Var på zoo idag. Frågade affärsbiträdet om ett par tetror som fanns i ett kar. Hon sa att " de var av en ovanlig sort som vi inte har haft så mycket av"...De hette otocinclus. De var inte stimfiskar och hon rekommenderade att jag skulle köpa två stycken. Jag slog till och köpte 4 stycken.

När jag kom hem så slängde jag mig på datorn och kollade Zoopet så klart. Jag blev väldigt fundersam när jag såg att det var sorgmantelstetror ??
Jag ringde upp butiken och försökte förklara att det inte stämde alls. Hon stod på sig och sa att det var otocinclus och beskrev hur de såg ut. ( som tetrorna...)När jag berättade om Zoopet och att otocinclus var algätare så blev hon väldigt tyst i telefonen.[:-82]

Hon skämdes rejält när jag gick tillbaka. Det hela slutade med att jag fick behålla tetrorna men fick alla pengar tillbaka.

Jag ÄR nybörjare men kände mig som proffs jämfört med tjejen i butiken.

Hur som helst så älskar jag mina nya små "ottisar" ;) och jag ska köpa fler kompisar till dem, men inte i den affären ! ! [:D]

Oj det blev långt.... TJING !
#2 - 3 augusti 2004 20:58
Det är inte så att hon var sommarvikarie?

Jag har ofta stött på vikarier som läser på lapparna vilka fiskar det är när det i själva verket rör sig om en helt annan art.

Visst det är väl ok om man vet vad man är ute efter.
Stackars den som får en Paroon mal istället för en otto.. :)
#3 - 3 augusti 2004 21:00
Påminner mig om när jag började med akvarium. Jag tänkte att jag skulle ha något på botten, som åt alger, typ en mal. Så glad i hågen sprang jag iväg till djuraffären (i kungens kurva, inga namn nämda...) och förklarade vad jag var ute efter på ett ungefär. Tjejen som var där tyckte jag skulle ha en algätare, och självklart låter det perfekt i en nybliven akvarists öron om man vill bli av med alger. Dessutom påstod hon att jag skulle ha en albino för att den skulle äta så mycket alger som möjligt.