Okunnig personal....Ehh? (Långt)

#1 - 3 augusti 2004 20:37
Var på zoo idag. Frågade affärsbiträdet om ett par tetror som fanns i ett kar. Hon sa att " de var av en ovanlig sort som vi inte har haft så mycket av"...De hette otocinclus. De var inte stimfiskar och hon rekommenderade att jag skulle köpa två stycken. Jag slog till och köpte 4 stycken.

När jag kom hem så slängde jag mig på datorn och kollade Zoopet så klart. Jag blev väldigt fundersam när jag såg att det var sorgmantelstetror ??
Jag ringde upp butiken och försökte förklara att det inte stämde alls. Hon stod på sig och sa att det var otocinclus och beskrev hur de såg ut. ( som tetrorna...)När jag berättade om Zoopet och att otocinclus var algätare så blev hon väldigt tyst i telefonen.[:-82]

Hon skämdes rejält när jag gick tillbaka. Det hela slutade med att jag fick behålla tetrorna men fick alla pengar tillbaka.

Jag ÄR nybörjare men kände mig som proffs jämfört med tjejen i butiken.

Hur som helst så älskar jag mina nya små "ottisar" ;) och jag ska köpa fler kompisar till dem, men inte i den affären ! ! [:D]

Oj det blev långt.... TJING !
#2 - 3 augusti 2004 20:58
Det är inte så att hon var sommarvikarie?

Jag har ofta stött på vikarier som läser på lapparna vilka fiskar det är när det i själva verket rör sig om en helt annan art.

Visst det är väl ok om man vet vad man är ute efter.
Stackars den som får en Paroon mal istället för en otto.. :)
#3 - 3 augusti 2004 21:00
Påminner mig om när jag började med akvarium. Jag tänkte att jag skulle ha något på botten, som åt alger, typ en mal. Så glad i hågen sprang jag iväg till djuraffären (i kungens kurva, inga namn nämda...) och förklarade vad jag var ute efter på ett ungefär. Tjejen som var där tyckte jag skulle ha en algätare, och självklart låter det perfekt i en nybliven akvarists öron om man vill bli av med alger. Dessutom påstod hon att jag skulle ha en albino för att den skulle äta så mycket alger som möjligt.

Såhär i efterhand undrar jag vad jag tänkte på. Varför skulle en albino äta mer? Och en algätare? De blir ju monster! Som tur är hade hon mer fel än vad jag med ett fullständigt otränat öga kunde avgöra, så det jag fick med mig hem var en vanlig metallpansar mal, det som nu är mina små älsklingar. Jag har 6st i ett 600L och fler ska de bli!

Bara för att de jobbar i en djuraffär är de inte bra på vad de säljer, jag har gjort det till en vana att titta först, lära sen, köpa om det jag läst stämmer med det jag har att erbjuda hemma!

Lycka till!
#4 - 3 augusti 2004 21:11
Hej

Jag har helt slutat att handla i Zooaffärer som säljer allt möjligt.Tyvärr så har jag haft alltför risiga erfarenheter av råd man fick när jag va ännu grönare än vad jag är nu.Ett tips åk till en specialicerad akvarieaffär typ akvarielageret eller akvarieleasing dom vet vad dom pratar om....
Fredrik
#5 - 3 augusti 2004 21:12
Jag har också blivit "på lurad" en algätare. Blev sedan helnervös när jag läste här på zoopet. Jag ville ha en otocinclus men hon hade ej hemma. Denna "vanliga algätare" skule vara en snäll fisk, dag aktiv. Ännu är den snäll, gömmer sig i en mur när man närmar sig akvariet, håller rent och snyggt. vi får se när den blir större vad som händer. Har haft den några månader.
#6 - 3 augusti 2004 21:22
Jo, det är inte lätt det där med zooaffärsbiträden! Man får ju tänka på att de kan vara nya eller vikarier, men det är tråkigt att de inte kan erkänna att de inte vet så mycket. Många djuraffärer har ju böcker och ofta en sökdator... så är biträdet osäkert så kan man kolla där, eller fråga någon annan... Åtminstone jag skulle känna mig tryggare med en affär där dom gjorde så. Det där med att bara handla i utpräglade akvarieaffärer är ju lätt för somliga... en annan får åka 20 mil till Sundsvall för att hitta en sådan butik...
A och O måste ändå vara att antingen bästämma innan man åker, vad man vill ha... eller att kolla på affären, åka hem och ta reda på fakta och sedan köpa fisken...
Hur många har inte blivit pålurade plecos till sina 40 l kar... för att inte tala om guldfiskar till glasskålen....
#7 - 3 augusti 2004 21:29
Jo det är klart.Man är nog väldigt bortskämd.Har 3 min till akvarieleasing när jag är på jobbet och 10 min till akvarielagret med bil...
Fredrik
#8 - 3 augusti 2004 21:36
Ja, jag är bara glad att hon hade fel, jag ÄLSKAR mian små metallpansarmalar :)
#9 - 3 augusti 2004 21:36

En zoobutik som faktiskt är ganska OK är Bromma Zoo... Oftast halva priset jämfört med Akvarielagret och åtminstone de jag köpt hitills lever...

Har dock slutat handla växter där efter en snäckinvasion :(

Elaka tokfertila rackarns snäckor har de i sina kar (har sett mängder i butiken).
#10 - 3 augusti 2004 21:42
Det är samma sak i kungens kurva... hade ett fasligt besvär med att bli av med dem, det tog mig säkert 4-5månader där jag dagligen plockade ur alla jag hittade... Dessutom har jag upptäckt att jag inte lyckats ta död på dom ens genom att koka dem... OMÖJLIGA skulle jag klassa dem som
#11 - 3 augusti 2004 21:48
Fick skiten i mitt lilla guppy kar från sagda butik.Det enda jag har handlat där är faktiskt lysrör som dom har bra pris på men dom kan 0 om dom .Så ett tips är att ta reda på vad man ska ha och sedan bara stövla in och säga vad man ska ha
Fredrik
#12 - 3 augusti 2004 21:57
jag tycker det överlag är rätt dåliga kunskaper i akvarieaffärer.
men det finns undantag där dom e helt överjävliga.
#13 - 3 augusti 2004 21:58
Oj jag kan köra till Herkules på 10 minuter!!! Om det inte är rusningstrafik. Kaggeled på 5!!!

Men visst känns det kul Mickan när man kan mer än dem i affären?? Särskilt i början när man är ny akvarist och vill lära sig ALLT!!!
#14 - 3 augusti 2004 22:21
Lemnar, ja på Herkules får du i alla fall inte fel fisk. De vet allt vad de säljer och är relativt kunniga. Men samma sak gäller där som i princip alla affärer, de är mycket intresserade av att sälja och svarar gärna ja på en fråga om det betyder att de får sälja mer. och inget att klandra dem för. Så är spelets regler i en marknadsekonomi. Företaget vill sälja så mycket som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt och kunden måste värdera råden och själv ta reda på mycket fakta. Ingen litar väl på en bilhandlare när de köper en ny bil... Skillnaden mellan en seriös (t.ex. Herkules) och en mindre seriös handlare är att den tidigare svarar ja på de flesta frågor (som ger ökat klirr i kassan), medan den senare svarar ja på precis allt eller näst intill.
#15 - 3 augusti 2004 22:23
Jag kan köra till akvarielagret på 10 min också...men bara om jag verkligen har jätte brottom ;)

Vänligen
Kawe
#16 - 3 augusti 2004 22:27
vet ni varför alla vill sälja guldfiskar (slöjstjärtar) till skålat? Varför ät det så?
#17 - 3 augusti 2004 22:30
Kungens kurva är verkligen en katastrof när det gäller kunnandet. Fast om zoopet skall vara normen så är det å andra sidan svårt att duga i en zoo-butik. Jag har en viss förståelse för att de i butiken inte har samma kompetens som summan av alla zoopet-användare, så det blir som tant Nancy säger, man får åka skytteltrafik mellan butiken och zoopet. Vore enklare om de hade browsers för kundbruk i zooaffärerna. :)
#18 - 3 augusti 2004 22:43
bra akvarieböcker borde alla affärer ha liggande framme och väl tillgängligt och uppmuntra alla att slå upp fiskarna för att läsa om dem, konstigt att få affärer har den servicen. få är tillräckligt kunniga för att ha koll på fiskarna, personalen har inte tid att svara på alla frågor och det är ofta mycket dåligt skyltat på akvarierna... den naturliga lösningen vore en liten hylla med ett antal akvarieböcker för besökarna att bläddra i...
#19 - 3 augusti 2004 23:34
Eller en dator uppkopplad mot Zoopet :-)
#20 - 4 augusti 2004 04:19
Om vi ska va sådana att vi påstår att affärerna bara är ute efter att sälja måste jag få ge en guldstjärna till Albas zoo på folkungagatan här i sthlm, jag fick inte köpa vattenpest där när den, som ägaren uttryckte det, "lagt sing och ruttnat över natten"! Han försökte inte ens få mig att köpa någon av de lite piggare stänglarna, utan vägrade blankt att ens låta mig tänka tanken i hans affär den veckan. Det är ett bra sätt att få en kund att komma tillbaka!
#21 - 4 augusti 2004 04:26
Finns ju en massa småtjejer som dröööööömmer om att jobba i zooaffär, det verkar vara det perfekta jobbet. Fast det tänker inte på att man skall kunna mycke om katter, hundar, akvaristik, ödlor, ormar, fåglar osv osv. Man får oftast uppfattningen av att en zooafär är specielicerad åt ett håll, tex katter, och har resten i butiken för att fylla ut...

Det är ju klart bättre att gå till en renodlat akvariebutik, det säger sig självt ju, både pris och kunnande är ju bättre där.
#22 - 4 augusti 2004 06:00
Ang det här med att få en annan art med sig hem i påsen, än vad man fått info om:
Jag skulle köpa två kamphonor och en hane, slöjkampfiskar. Jag kom hem, visade det sig senare, med en slöjkamphanne, en kampfisk hona och en kampfiskhane. (De två sistnämnda var ej slöj)
Misstaget uppenbarade sig när jag dagen efter fann en av dem död: den falska honoan som var en hane. Jag läste på (efterklok som man är...) på zoopet bl.a. och såg solklara bilder på att jag fått "fel" fiskar med mig hem.
Kändes oerhört jobbigt att jag ovetandes stoppat ner två hanar i samma kar!!! -Det blev ju liksom mitt fel att han blev dödad. Borde nog egentligen påtalat det i butiken, men jag valde istället att aldrig mer återvända.../C
#23 - 4 augusti 2004 07:14
Det är inget nytt att försäljare inte vet vad de snackar om och jag tycker det är sorgligt att det får gå till så. Samma sak gäller vissa supporttelefonister, som ju inte har ett skvatt aning om vad de pratar om, vilket jag tycker är ännu värre. Här ringer man och vill få hjälp med en produkt och de säger "Jahaa, det var konstigt, vänta lite skall jag fråga en kollega." Haha, det händer mig ofta tycker jag. Då har det ändå varit relativt enkla grejer man frågat om. Supportpersonal skall kunna varje komponent i en produkt! Jag vet inte riktigt vad vissa företag tittar på när de anställer.

Så, det gäller att först lära, undersöka etc och sen gå och köpa. Spontanköp som nybörjare med akvarium slutar ofta illa, speciellt om man lyssnar för mycket på försäljaren ;) Även mycket etablerade försäljare som är duktiga kan snacka en hel del grejer jag inte håller med om, för det är ju så med akvaristiken att alla har ju sitt egna sätt att utföra hobbyn.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 4 augusti 2004 08:11
bra akvarieböcker borde alla affärer ha liggande framme och väl tillgängligt och uppmuntra alla att slå upp fiskarna för att läsa om dem, konstigt att få affärer har den servicen.

Anledningen till att det är så kan jag tala om - böcker är det som stjäls mest av allt i en affär. Det är helt omöjligt att ha sådana liggande framme, de stjäls direkt.
På den tiden jag hade affär så borrade jag ett hål i böckerna och satte fast dem i en kedja nära disken. Detta till trots så stals dessa böcker i obevakade ögonblick.

Vad gäller kunskap hos zooaffärsinnehavare så är det som någon skrivit omöjligt att kunna allt om alla djur så om man villl öka chanse till att få verklig experthjälp så bör man gå till en specialaffär.
Rent allmänt så har jag inte så svårt att acceptera att de som jobbar i affär inte kan så mycket om de bara är medvetna om det. Det värsta är ju expediter (oavsett om det gäller zoo, järnhandel, tv-affär etc) som utger sig för att vara experter utan att vara det.

Jag kan också säga att det faktiskt gällde samma sak på den tiden jag stod på andra sidan disken i en zooaffär. De kunder som inte kunde nåt (och var medvetna om det) och de som verkligen var experter var det sällan några problem med. Däremot fanns det en himla massa kunder som ansåg sig vara experter men som definitivt inte var det - dessa var bedrövliga.
#25 - 4 augusti 2004 10:13
[:-16][:-103][:-75] Sällar mig till sällskapet med bedrövliga kunder då. Kände mig med en gång träffad [:-49][:-55][:-74][:I][:-82][:-4][:-101][:-11]. Hur skall jag göra för att bli en bra kund igen?? Vill ju inte känna mig bedrövlig.[;)]
Massor med KRAMAR!!! Underbart väder i Sävedalen så jag skall inte bidra något mer idag till trådar som spårar ur!
Maria
#26 - 4 augusti 2004 10:14
Det där med stölder är ett rent HELVETE.Kommer ihåg när jag jobbade i en av sveriges elektronik kedjor.Vakt bolaget visade en video från en konkurrent där 2 pers stal en video.Inte ens när vi såg filmen så hann vi med att se vad som hände.Hur skyddar man sig mot sånt.En video är ju trots allt en ganska stor manick i jämförelse med en bok.
Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 4 augusti 2004 10:27
Sällar mig till sällskapet med bedrövliga kunder då. Kände mig med en gång träffad . Hur skall jag göra för att bli en bra kund igen?? Vill ju inte känna mig bedrövlig.

Bedrövliga kunder är vi nog alla ibland - det handlar väl mer om att man skall vara medveten om att man själv också ibland är en sådan.
#28 - 4 augusti 2004 11:21
Kunskap och ödmjukhet är en mycket bra kombination på båda sidor av disken. Om båda delarna saknas blir man lätt bedrövlig både som säljare och kund. Att vara medveten om att man har gjort fel är en bra början till bättring - det är bara att komma igen med nya kunskaper och insikter! [:)]

Olle
#29 - 4 augusti 2004 11:22
Vissa zooaffärer, till exempel Herkules Zoo, har blädderex under disken de gärna lånar ut som man får bläddra i. De brukar väl iofs övervaka lite när man gör det, men ändå, en bra service!
#30 - 5 augusti 2004 20:22
Ja du min erfarenhet efter några år i konsument branchen är att allt som inte är väggfast kan försvinna.
Fredrik
#31 - 5 augusti 2004 21:25
Det enda rätta man kan göra när man jobbar i en djuraffär är att hålla sig till det man kan, jag gick sällan in i akvariedelen när jag "extra jobbade" i en kompis affär, jag håll mig till ormar och ödle avdelningen för där hade jag mer kunskap än vad jag hade/har i akvaristik. Vid enskilda tillfällen när det var mycket kunder i butiken och någon behövde någon ciklid eller något annat så tog man sig ut där, men genomärlig som jag altid varit så sa jag till kunden att detta är absolut inte mitt område så det är bäst om du själv vet vad du ska ha, annars råder jag dig till att vänta tills *namn* är klar. Oftast visste kunden vad han/hon ville ha och på så sätt löste det sig alltid.

Man ska som säljare helst inte ge sken av att kunna en himla massa om man nu inte kan det, det blir så himla pinsamt om det blir riktigt fel. Bättre att vara ärlig och inse sina begränsningar och hålla sig till sitt område.
#32 - 7 augusti 2004 20:20
hejhej! jag bor i eskilstuna och undrar om någon vet om det finns någon bra akvarieaffär i närheten av Eskilstuna? Den här är inte mycket att hurra för.
#33 - 9 augusti 2004 07:41
ZooHoo på Sigurdsgatan 33 i Västerås såg bra ut när jag var där för något år sedan.

Olle
#34 - 9 augusti 2004 08:43
Man ska som säljare helst inte ge sken av att kunna en himla massa om man nu inte kan det, det blir så himla pinsamt om det blir riktigt fel. Bättre att vara ärlig och inse sina begränsningar och hålla sig till sitt område.

Kan inte du ta och jobba i alla zooaffärer Fogelberg? [:-24]

Med ditt inlägg belyser du tydligt den största orsaken till att det ofta blir fel... att biträdet inte vet och inte kan erkänna det. Faktum är att jag tror att det är en vanligare orsak än att någon försöker luras för att tjäna pengar.
#35 - 9 augusti 2004 08:54
till lenis: "lustgårdens zoo" vid rothffsparken bakom snett till höger om vägverkes byggnad. om man står o tittar från blå/billyboys hållet! men det är mkt svårt att hitta dit så leta efter ett vitt a4 papper på en dörr där det står lustgårdens zoo...
#36 - 9 augusti 2004 15:29
bisse: tack! har aldrig hört talas om den... men ska genast kolla upp den! :) tack
#37 - 9 augusti 2004 17:15
inteså konstigt kanske att du inte hört talas om den... dom gör ju inte så mycket reklam försig direkt! bara via mun till mun tekniken de har dock bara öppet torsdagar 18-22

Annons